پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
نگاهی به کتاب از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان
ابراهیم گلستان با اینکه سال‌هاست از ایران هجرت کرده و اثری منتشر نکرده است، هنوز هم یکی از چهره‌های اثرگذار ادبیات داستانی و سینمای مدرن ایران به شمار می‌رود و هرچند وقت یکبار اظهار نظرهای تند و تیزش درباره هنرمندان امروز، در فضای روشنفکری و رسانه‌ای ایران سر و صدایی به پا می‌کند. علاوه بر آثاری که گلستان ساخته یا منتشر کرده است رابطه عاشقانه‌اش با فروغ فرخزاد، یکی از دیگر عوامل شهرت اوست. گلستان پس از مرگ ناگهانی فروغ اثری منتشر نکرد و از ایران رفت و تا سال‌ها در سکوت کامل بود. یکی از ویژگی‌های گلستان مخالفتش با احمد شاملوست؛ مخالفتی که گاه و بی‌گاه با لحنی تند بر آن تاکید می‌کند. جلال آل احمد و رضا براهنی نیز از انتقادات تلخ او بی‌بهره نبوده‌اند. به هر حال اهمیت ابراهیم گلستان در حدی است که هر گفته یا نوشته‌ای از او خیلی زود بر سر زبان‌ها می‌افتد. اخیرا نشر ثالث کتابی به نام «از روزگار رفته: چهره به چهره با ابراهیم گلستان» منتشر کرده است که حاصل گفت‌وگوی مفصل حسن فیاد با گلستان است. تدوین و تنظیم این کتاب را سعید پورعظیمی بر عهده داشته است. در بخش‌هایی از این کتاب نظر ابراهیم گلستان درباره فیلم‌های اصغر فرهادی مطرح شده است. در این کتاب درباره زندگی و آثار گلستان، اعم از فیلم و کتاب، همچنین سینما و فرهنگ ایران، بحث شده است.
مباحثی که فیاد در این کتاب با گلستان مطرح کرده جدیدند و در کتاب «نوشتن با دوربین: رو در رو با ابراهیم گلستان» اثر پرویز جاهد درباره‌شان بحث نشده‌. برای مثال در چند جای این کتاب از اصغر فرهادی و فیلم اسکاری‌اش «جدایی نادر از سیمین» سخن به میان می‌آید و گلستان نظر خود را درباره این فیلم و شیوه کارگردانی فرهادی به این شرح بیان می‌کند: «تو همین فیلم‌هایی که الان از ایران جایزه برده فیلم فرهادی واقعا فیلم است. واقعا درجه اول است. نه فقط این فیلمش (جدایی نادر از سیمین) فیلم‌های «چهارشنبه سوری» و «شهر زیبا» نیز به همین جور فوق‌العاده است.»
همچنین در صفحه 147 کتاب نیز صحبت از ترجمه نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر به قلم ابراهیم گلستان می‌شود که گویا پیش از طی کردن مراحل چاپ گم شد.
فیاد در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «پس از مدتی مکاتبه و مکالمه تلفنی با ابراهیم گلستان، به قصد تهیه فیلمی از او، سرانجام موفق شدم در ماه سپتامبر 2012 با او در خانه‌اش در بولنیِ لندن، در محدوده پنج روزی که به من وقت داده بود، دیدار و گفت‌وگو کنم. بعد از بازگشت به لس‌آنجلس، متن این گفت‌وگو را به پیشنهاد او از هفت ساعت نوارهای ویدئو، پیاده کردم و آن را به قصد تصحیح و ویرایش برای گلستان فرستادم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که چون نمی‌توان همه حرف‌های گلستان را در فیلم گنجاند، بهتر است آن را به صورت کتابی درآورم و بعد آن را ضمیمه فیلمی کنم که از او خواهم ساخت.»
ترجمه‌های «آوازهای غمناک: برگزیده شعرهای لنگستون هیوز» و «سیاهپوست بودن: برگزیده شعر سیاهپوستان آمریکا»، نام دیگر کتاب‌های منتشر شده حسن فیاد است.
گفت‌وگو با مردی که عاشق فروغ بود
از روزگار رفته(چهره به چهره با ابراهیم گلستان)
حسن فیاد
تدوین و تنظیم: سعید پورعظیمی
نشر ثالث
‌شمارگان: هزار و 100 نسخه
قیمت: 18 هزار تومان
 239 صفحه

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: