پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
پدر گرافیک ایران که بود؟
مرتضی ممیز چهارم شهریور ماه سال 1315 در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۴۴ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینیِ پاریس دریافت کرد. در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه داد. بنیان‌گذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث شد سیستم ناقص گرافیک جان بگیرد و تلاشی را آغاز کند. تا این سال ممیز به‌غیر از طراحی گرافیک برای کتاب‌ها و پوسترها، تلاشی را تحت عنوان مدیر هنری در مجلاتی چون ایران آباد، کتاب هفته، کیهان هفته، فرهنگ، کاوش، نگین آغاز نمود. مجلاتی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی کردند.
آثار ممیز در این دوره در کتاب هفته نام او را به عنوان گرافیستی کم‌نظیر بر سر زبان‌ها انداخت. ادامه کار ممیز در نشریات فرهنگ و نگین، راه را برای ورود گرافیست‌های جوان و نوجوی دهه ۴۰ باز کرد.
آثار روی جلد ممیز برای نشریه کتاب هفته نمونه‌هایی از چاپ موفق و خلاقانه‌ای است که ارزش‌های گرافیکی بسیاری دارد. وی در همان سال‌ها یکی ازمهم‌ترین آثار مدرن تاریخ معاصر را با طراحی چاقوهای واژگون شکل داد. اثر چاقوهای او اجتماعی‌ترین اثری است که از دهه ۴۰ به بعد پدید آمده‌است.
وی آذرماه سال ۱۳۸۳ به‌عنوان استاد برجسته فرهنگستان هنر، در مراسمی، از سوی سیدمحمد خاتمی تجلیل شد. او سرانجام در سن ۶۹ سالگی روز پنجم آذر ۱۳۸۴ درگذشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: