شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳
تازه‌ترین جنجال نامزد جمهوری‌خواه، موجی از انتقاد را برانگیخته است
مورد عجیب «دونالد ترامپ»!
دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به سبب مواضع غیرمتعارف و بعضاً زننده‌اش مورد توجه و در عین حال انتقادات شدیدی قرار دارد، بار دیگر دست به انجام حرکتی زده که موج انتقادات را تشدید کرده است. ترامپ اخیراً در مقابل دوربین‌های رسانه‌ای، اقدام به مسخره کردن یک خبرنگار معلول کرده که همین اقدام، اسباب آزردگی خاطر افراد بسیاری را فراهم آورده و موجی از واکنش‌های منفی را در میان مطبوعات و رسانه‌های آمریکا و دیگر کشورها برانگیخته است. هرچند وی اندکی بعد در صدد توجیه امر و برداشتن بار مسئولیت از شانه خود برآمده، اما مجموعه اقدامات این چنینی او، سبب شده حتی هم‌حزبی‌های وی نیز لفظ «فاشیست» را برایش به کار ببرند و از سوی دیگر، محبوبیت وی نیز در میان مردم رو به کاهش بگذارد. امری که می‌تواند بر بخت ترامپ برای مطرح شدن به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، تأثیری بسیار منفی بر جای بگذارد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سه‌شنبه گذشته، دونالد ترامپ میلیاردر و یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان یک سخنرانی مبارزات انتخاباتی درونی حزب جمهوری‌خواه در ایالت کارولینای جنوبی، با درآوردن ادای معلولیت سرژ کوالسکی، گزارشگر روزنامه «نیویورک تایمز»، او را مسخره کرد. سرژ کوالسکی دچار بیماری ارثی آرتروگریپوزیس است که موجب اختلال در حرکت مفاصل، ضعف عضلانی و محدودیت حرکتی در اندام‌های بدن می‌شود. کوالسکی که مبتلا به این بیماری نادر ارثی است، به ویژه از دشواری حرکت یک بازو و یک دستش رنج می‌برد. کوالسکی که در سال ۲۰۰۱ در روزنامه «واشنگتن پست» کار می‌کرد، در مقاله‌ای در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱ نوشته بود که پلیس شهر جرسی سیتی در ایالت نیوجرسی در مجاورت نیویورک، چند نفر را که برای وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شادی می‌کردند، بازداشت کرده و تحت بازجویی قرار داده است.

هرچند کوالسکی در این مقاله هیچ اشاره‌ای به هویت و دین این چند نفر نکرده بود، اما دونالد ترامپ که به نفرت از مسلمانان شهرت دارد و اساس تبلیغات انتخاباتی‌اش را بر مخالفت با آن‌ها گذاشته است، اطمینان داده بود که چند روز پیش عکس‌هایی متعلق به سال ۲۰۰۱ را دیده که در آن، مسلمانان در آمریکا حملات ۱۱ سپتامبر را جشن گرفته‌اند. این در حالی است که اندکی پس از این حملات، پلیس و رسانه‌های آمریکایی هرگونه خبری مبنی بر اینکه ساکنان شهر جرسی سیتی از فراز پشت بام‌ها هنگام ویران شدن برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی نیورک دست می‌زدند، تکذیب کرده بودند. پس از گفته‌های تحریک‌آمیز دونالد ترامپ علیه مسلمانان، سرژ کوالسکی در بیانیه‌ای که از شبکه «بی بی سی» پخش شد، گفت هرگز به خاطر نمی‌آورد که فردی ادعا کرده باشد هزاران و نه حتی چند صد نفر حملات ۱۱ سپتامبر را جشن گرفته باشند. بیانیه کوالسکی موجب خشم دونالد ترامپ شد.

در مقابل، ترامپ در سخنرانی انتخاباتی‌اش در ایالت کارولینای جنوبی در برابر طرفدارانش گفت: «اکنون، این آدم بدبخت که باید او را دید، می‌گوید: اوه، نمی‌دانم چه گفته بودم. اوه، یادم نمی‌آید... شاید چیزی گفته باشم». ترامپ همزمان با گفتن این جملات، با حرکات دست‌ها و دهانش ادای یک معلول ذهنی را درآورد. یک سخنگوی روزنامه نیویورک تایمز، حرکات و ادا درآوردن‌های ترامپ را جنجالی و یک رسوایی توصیف کرد. پس از بالا گرفتن انتقادات، ترامپ روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که در حساب توییترش منتشر کرد، بی آنکه نامی از سرژ کوالسکی بیاورد مدعی شد که نمی‌دانسته این روزنامه نگار چه شکلی است. وی در جمله‌ای تحریک آمیز افزود: «روزنامه نیویورک تایمز به یک مسخرگی بزرگ تبدیل شده است. این مساله تأسف‌بار است». گفتنی است ترامپ پس از حملات تروریستی افراط‌گرایان در پاریس نیز ضمن متهم کردن مسلمانان، گفته بود باید نام و مشخصات کلیه مسلمانان در آمریکا ثبت شود و اگر به مقام ریاست‌جمهوری برسد، این یکی از نخستین اقداماتی خواهد بود که انجام می‌دهد.

به هر حال، موضع‌گیری‌های جنجالی ترامپ که نه تنها تمامی ندارد، بلکه روز به روز نیز جلوه‌های جدیدی به خود می‌گیرد، سبب شده حتی هم‌حزبی‌هایش نیز به مخالفت با وی برخیزند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بخشی از محافظه‌کاران آمریکا نگران اظهارات دونالد ترامپ، نامزد میلیونر و صدر نشین این حزب در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری هستند که روز به روز افراطی‌تر می‌شود. پیش بینی می‌شود واکنش آن‌ها به این اظهارات، جلوگیری از پیروزی ترامپ در مرحله مقدماتی (انتخابات درون‌حزبی) انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. اظهارات ترامپ به قدری تند است که افراد برجسته حزب جمهوری‌خواه، به صراحت درباره علاقه واقعی او به ارزش‌های دموکراتیک ابراز تردید کرده‌اند. مسئولان حزب جمهوری‌خواه نگران هستند که نامزدی یک شخصیت پوپولیستی تا به این حد غیرقابل پیش بینی، می‌تواند بخت پیروزی این حزب را در برابر حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست جمهوری، از بین ببرد؛ حزب رقیبی که طبق نظرسنجی‌ها، هیلاری کلینتون با تجربه، برنده انتخابات داخلی آن برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

مکس بوت، کارشناس تاریخ نظامی و مشاور سناتور مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید: «پترامپ یک فاشیست است. من از عبارت فاشیست به این راحتی و زیاد استفاده نمی‌کنم، اما او سزاوار این عبارت است». جان نونان، مشاور جب بوش، نامزد خوش اقبال دیگر جمهوری‌خواهان در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز معتقد است: «ثبت فدرال و اجباری شهروندان آمریکا برپایه هویت مذهبی، فاشیسم است». افزون بر این، جمهوری‌خواهان ضد ترامپ تلاش دارند با پخش آگهی تلویزیونی که با حمایت مالی گروههای محافظه‌کار تهیه می‌شود، انتشار تصاویر ویدیویی زندانیان سابق جنگ ویتنام و شخصیت‌های آلمانی ضد نازی در اینترنت، به مقابله با وی بپردازند. از سوی دیگر، بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده، هرچند ترامپ تاکنون صدرنشین جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، اما حمایت افکار عمومی از وی نیز در پی برخی حرکات و موضع‌گیری‌های اخیر در حال کاهش است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: