پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
علی کفاشیان نمی‌خواهد ساعت‌ گرانقیمت فیفا را پس بدهد
اتفاقات عجیب و غریب در فوتبال ایران کم رخ نمی دهد. این بار ماجرای ساعتی است که فیفا زمان جام جهانی ۲۰۱۴ به فدراسیون ها از جمله ایران هدیه داده و ایران قصد ندارد این کادوی گرانقیمت را پس دهد!

ماجرای ساعت فیفا که ایران پس نمی دهد!

*اهدای کادوی گرانقیمت

مسئولان برزیلی پیش از شروع جام جهانی برزیل ساعت مچی های گران قیمتی را به این نهاد به عنوان هدیه دادند. ۴۸ ساعت مچی که به فیفا پرداخته شده بود هر کدام ۲۵ هزار دلار و مجموعا ۱.۱ میلیون دلار قیمت داشت. این ساعت ها قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، در اتاق های شرکت کنندگان در کنگره فیفا در سائوپائولو قرار داده شده بودند. شرکت کنندگان در کنگره شامل اعضای کمیته اجرایی فیفا و نمایندگان فدراسیون های ملی فوتبال بودند که ایران نیز به عنوان یکی از ۳۲ فدراسیون حاضر در این مسابقات از دریافت این هدیه بی نصیب نماند!
*هدیه ایران دست چه کسی است؟
علی کفاشیان که اوایل مطرح شدن این مساله، موضوع دریافت ساعت گرانقیمت از فیفا را تکذیب کرده بود در مصاحبه‌ای با تکذیب حرف‌های خودش گفت: «ساعت فیفا در فدراسیون است. من نمی‌دانستم ۲۵ هزار دلار قیمت دارد وگر نه همان‌جا آن را می‌فروختم. ساعت مارک دار بود. معمولا این جور چیزها را هدیه می‌دهم.»بعد از انتشار این خبر صحبت هایی در بین اهالی فوتبال شنیده می شد مبنی بر اینکه این ساعت گرانبها دست کیست! برخی گمانه زنی ها  در این خصوص بود که هوشنگ مقدس به عنوان سرپرست و همه کاره فوتبال ایران در جام جهانی این ساعت را از آن خود کرده اما کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال اعتراف جالبی کرد. کفاشیان مهرماه سال گذشته به هفته نامه تماشاگران امروز گفت:« آقای نبی گفتند این را فدراسیون برزیل داده. یکی دوتا یادبود مثلا از این ماکت های جام جهانی (قاب های روی دیوار اتاقش را نشان می دهد) الان مثلا این را فدراسیون آرژانتین داده (به یک توپ که به شکل کره زمین است، اشاره می کند)... مثلا ما یک فرش بافته بودیم به آنها دادیم. البته پول نداده بودیم بابتش. نیجریه یک چیزی به ما داد... این ساعت را هم شانس آوردیم که ندادیم به کسی. اکثر اینها مارک فیفا یا ای اف سی روی اش خورده، برای همین نمی شود فروخت. واقعا یک درصد هم فکر نمی کردم اینجوری باشد.» وی در پاسخ به اینکه این ساعت کجاست نیز پاسخ داد:« نه خانه نیست، دست یکی از بچه ها است...»
*هدیه یا رشوه؟!
طبق آنچه ورد ساکر نوشته است این ساعت‌ها رشوه‌ای بود که به فیفا پرداخت شده بود. اعضای کمیته اجرایی فیفا همگی این رشوه را تایید کرده بودند و به همین خاطر بوده که کمیته اخلاق فیفا تایید کرد این ساعت‌ها به عنوان رشوه به فیفا پرداخت شده است. این کمیته همچنین اعلام کرده که تعداد دقیق ساعت‌های پرداختی ۶۵ ساعت بوده که تنها ۴۸ ساعت را فیفا تایید کرده است. سال  گذشته کمیته اخلاقی فیفا اعلام کرد اهدای این ساعت ها نقض قوانین اخلاقی فیفا است. مجموع ۴۸ ساعت بازگردانده شد که قرار است به بنیاد استریت فوتبال ورلد در آلمان اهدا شود. این ساعت ها به نفع برنامه های این گروه در برزیل فروخته خواهد شد. ولادیمیر بورکوویچ یکی از بنیانگذاران این خیریه گفت درآمد این ساعت ها به انجمن هایی که ما با آنها در برزیل همکاری داریم، بازمی گردد. سخنگوی فیفا گفت: ما نهایت تلاشمان را برای بازگرداندن تک تک ساعت ها انجام دادیم. اجازه ندادیم کسی با یک بهانه کوچک بگریزد.
* ایران هدیه را پس می دهد؟!
علی کفاشیان در مصاحبه سال گذشته اش با تماشاگران امروز و در پاسخ به این سوال گفت:« آن حرف را رییس کمیته انضباطی فیفا گفته. نامه ای هنوز نیامده. میشل پلاتینی هم گفته این ساعت آنقدر که می گویند نمی ارزد. گفته دو سه هزار دلار قیمتش است و خودش پولش را می دهد به خیریه. حالا من واقعا مانده ام که انگیزه برزیل چی بوده از دادن این کادو. یک وقت هدیه می دهند حالت رشوه است، مثلا می خواهند در انتخابات حمایت شان کنی ولی ما حتی رییس فدراسیون برزیل را هم ندیدیم. ما یک درصد هم فکر نمی کردیم همچین ساعت گرانی باشد. من اگر ساعتی داشته باشم که قیمتش بالا باشد، ترجیح می دهم بفروشم پولش را خرج فدراسیون کنم. البته چیزهایی می دهند. مثلا خود فیفا یا ای اف سی معمولا پول بلیت ها و هتل را می دهند.» طبق انچه گفته شده اگر فدراسیون ایران این هدیه را پس ندهد فیفا مبلغ آن را از حساب کشورمان برداشت و به حساب خیریه واریز خواهد کرد. نکته جالب ماجرا اینجا است که هدیه فیفا به فدراسیون ایران توسط علی کفاشیان به  «بچه ها» داده شده حال اینکه بچه ها چه کسی است مشخص نیست! ضمن اینکه این نوع هدیه (اگر بحث رشوه بودن آن را در این مورد بخصوص کنار بگذاریم) معمولا باید در موزه نگهداری شود چرا که شخصی نیست بلکه از سوی فیفا به کشوری اهدا می شود. رئیس فدراسیون فوتبال بزودی برای برگزاری مراسم اربعین راهی کربلای معلا خواهد شد حال مشحص نیست وضعیت این ساعت در روزهای باقی مانده چیست و آیا «بچه ها» تمایل دارند این هدیه را به فیفا بازگردانند یا خیر!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: