جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نبرده
سیدعلی خمینی با اشاره به تعابیر امام در مورد جایگاه مجلس شورای اسلامی در امور کشور، گفت: از نظر امام خمینی تقنین بر اجرا تقدم دارد.حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی طی سخنانی در همایش «مجلس، انتخابات و امام خمینی» که توسط دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد، با اشاره به گزاره‌ «مجلس در رأس امور است» که از سوی امام خمینی بیان شد، اظهار کرد: در هر نظام مردم‌سالار انتخابات تجلی‌گاه خواست مردم است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نبرده است.

وی افزود: هم آن کسانی که امروز دشمنان جمهوری اسلامی حساب می‌شوند، هم آن کسانی که دوست جمهوری اسلامی حساب می‌شوند، هم کسانی که جزء منتقدین نظام حساب می‌شوند هیچ کدام از تحریم انتخابات سودی نبردند.سیدعلی خمینی تصریح کرد: الآن نمی‌خواهم وارد مصادیق شوم، اما تاکنون هر تغییری که در کشور صورت گرفته همیشه از دل صندوق‌های رأی بوده است.

وی افزود: امام در موارد مختلفی کلمه‌ رأس امور را به کار بردند، شاید جالب باشد که بدانیم حداقل امام در 22 مورد مختلف فرمودند این موضوع رأس امور است.سیدعلی خمینی گفت: تفاهم و وحدت در میان همه‌ مردم، یکی از موضوعاتی است که تحت عنوان رأس امور در تاریخ 24 / 4 / 62 مورد تأکید امام قرار گرفته است. ایشان در زمانی دیگر می گویند تثبیت جمهوری اسلامی در رأس امور است؛ قانون اساسی و تبیین جهت رأی دادن مردم به آن (3 بار)، مجلس شورای اسلامی (پنج بار)، نماز جمعه، تهذیب نفس و معنویات (هر کدام یک بار) به کار رفته اند.

وی گفت: امام همچنین در مورد اجلاس غیرمتعهدها تاکید می کنند که رأس امور وظایف این اجلاس غیر متعهدها آن است که کشورهای متعهد به شرق و غرب را تصفیه کرده و از خود دور کنند (یک مورد)؛ اهمیت تبلیغات (یک بار)، کشاورزی، قوای مسلح، لزوم وحدت میان قوای مسلح و مردم (هر کدام یکبار، امور تربیتی و آموزشی دو بار، اتکاء و اعتماد به رحمت و عنایت الهی یک بار، جنگ دفاعی، یک بار، دانشگاه یک بار. نشریه متعهد یک بار، لزوم انتخاب مسئولین از قشر متوسط و دون متوسط یک بار، اجرای امر الهی یک بار، حفظ نظام یک بار، معرفت به خداوند متعال یک بار و توجه به لزوم پیروزی در جنگ یک بار، در فرمایشات امام تحت عنوان «رأس امور» به کار رفته است.

سیدعلی خمینی یادآور شد: یکی از مواردی که در مورد رأس امور به کار رفته مجلس بود؛ ایشان یک بار هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگان‌ها قرار دارد.وی ادامه داد: ممکن است مواردی هم بوده باشد که از چشم من افتاده باشد.

وی اظهار کرد: یک بار رأس امور در معنای منفی به کار رفته که آن را هم از میان اینها خارج کردم؛ آن یک مورد این است که امام در 11 / 3 / 60 می‌فرماید «طغیان و طاغوت بودن در رأس امور است» که در واقع در همان معنای رأس امور منفی است که این را هم در شمارش خودم قرار ندادم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: