جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
به تازگی گروهی موسوم به Breakthrough Energy Coalition شامل ۳۰ نفر از سرمایه‌گذاران عالی رتبه‌ی دنیا به درخواست بیل گیتس گرد هم آمده‌اند. هدف این گروه سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی انرژی‌های پاک و کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است. در بین لیست اعضای اولیه‌ی این گروه نام افرادی چون مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، جک با، مدیرعامل علی بابا و ریچارد برانسون، بنیان‌گذار گروه ویرجین به چشم می‌خورد.
همانطور که در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل در پاریس اعلام شد، هدف گروه یاد شده گرد هم آوردن دولت‌ها، دانشگاه‌ها، کارآفرینان، سرمایه گذاران و مدیران حوزه‌ی فناوری برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی جایگزین ساختن سوخت‌های فسیلی با انواع مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر و ارزان قیمت است. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ میزان انرژی مصرفی در دنیا نسبت به حال حاضر ۵۰ درصد افزایش یابد.
بیل گیتس در وبلاگ خود می‌نویسد: من بر این باور هستم که می‌توانیم با ابداع ابزارهایی برای تولید انرژی‌های پاک، ارزان قیمت و قابل اطمینان به بهبود شرایط زندگی مردم فقیر سراسر دنیا کمک کرده و موجب متوقف شدن تغییرات آب و هوایی شویم. امیدوارم روز به روز دولت‌ها و سرمایه گذاران بیش‌تری به ما ملحق شوند.
اگرچه هدف این گروه بسیار خیرخواهانه به نظرمی‌رسد، اما جذب شدن چندین میلیارد دلار سرمایه تنها به خاطر کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی و فراهم کردن انرژی برای ۱ میلیارد جمعیت محروم از الکتریسیته‌ی دنیا نیست. طبق گفته‌ی بیل گیتس هدف این گروه علاوه بر سرعت بخشیدن به روند توسعه‌ی انرژی‌های پاک، سودآوری برای سرمایه گذاران نیز است. بنابراین انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر سودمند بودن برای محیط زیست، زمینه‌ی بسیار مناسبی نیز برای سرمایه گذاری به شمار می‌روند.
سرمایه‌ی جمع آوری شده صرف ابداعاتی از موسسات تحقیقاتی سراسر دنیا خواهد شد که بهبود قابل توجهی را در سطح کارایی انرژی‌های خورشیدی، بادی، آبی و سوخت‌های زیستی داشته باشند. در حقیقت عملکرد محققان تا به اینجا در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های پاک بسیار عالی بوده است اما برای اینکه این فناوری‌ها قابلیت رقابت با سوخت‌های فسیلی را نیز داشته باشند، نیاز به جذب سرمایه‌ی هنگفتی وجود دارد.
مارک زاکربرگ طی پستی در صفحه‌ی شخصی خود در فیسبوک می‌گوید: روند پیشروی به سمت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار کند است و ساز و کار سیستم حاکم به گونه‌ای است که باعث ترغیب بیش‌تر محققان برای ابداع ابزارهایی جهت دستیابی سریع‌تر به آینده‌ی فاقد انرژی‌های فسیلی نمی‌شود. ما در حال حاضر برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش‌های مختلف فیسبوک سرمایه گذاری کرده ایم، اما بر این باور هستیم که ساخت آینده‌ای بهتر برای نسل‌های بعد مستلزم سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های بلندمدتی است که دولت‌ها و کمپانی‌های مختلف از آن‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند.
طبق اعلام لین گروه، تمرکز این گروه بر روی فناوری‌هایی خواهد بود که مرتبط با ۵ بخش کلیدی تولید و ذخیره سازی الکتریسیته، حمل و نقل، مصارف صنعتی، کشاورزی و بهره‌وری بالاتر باشد. همزمان با این گروه، گروه دیگری نیز متشکل از ۱۹ کشور شامل ایالات متحده، چین و هند، موسوم به Mission Innovation با هدف سرمایه گذاری بیشتر در زمینه‌ی انرژی‌های پاک تشکیل شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: