چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
اینستاپرطور!
بررسی رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد آینده از آن شبکه‌های عکس محور و ویدئو محور است. هر چند امروز فیس‌بوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و بیشترین کاربر را بین شبکه‌های اجتماعی دارد اما رشد شبکه‌های اجتماعی نشان دهنده آینده درخشان اینستاگرام در بازاریابی و توسعه کسب و کارهاست. این شبکه اجتماعی که امروز بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد طی دو سال آینده تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار خواهد شد.

این موضوعی است که نشریه فناوران اطلاعات به آن پرداخته است. تا چندی پیش بیشتر ما از اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از حیوان خانگی، میز، غذا، دوستان و سفرهای‌مان استفاده می‌کردیم اما امروز بسیاری از ما پیگیر برندهای مورد علاقه‌مان در این شبکه اجتماعی هستیم. حتی بعضی از ما به دنبال برندهای نوپا می‌گردیم تا محصولاتی جدید و متفاوت بخریم. نمونه این جست‌وجو و پیگیری، دنبال کردن صفحات محصولات دست‌ساز مانند کیف و کفش و زیورآلات از سوی کاربران است؛ کسب و کارهایی که به غیر از اینستاگرام صفحه دیگری در دنیای مجازی ندارند و تنها از همین شبکه برای پیدا کردن مشتری و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

توئیتر
بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام با سرعتی باور نکردنی رو به رشد است. این شبکه اجتماعی عکس محور که ماهانه ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد، روزانه میزبان ۸۰ میلیون عکس و ۲ و نیم میلیارد لایک است. رشد کاربران اینستاگرام طی دو سال گذشته ۴ برابر شده است و این نشان‌دهنده آینده درخشان این شبکه اجتماعی است که چندان هم دور نیست. پیش‌بینی‌ شده شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ درصد رشد خواهد داشت.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارشناسان اینستاگرام را شبکه موفق دو سال آینده بدانند، کاربران این شبکه اجتماعی است. بین شبکه‌های اجتماعی پرکاربر امروز، شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از جوان‌ترین شبکه‌های اجتماعی از نظر سن کاربران است.

حدود ۵۳ درصد از کاربران اینستاگرام زیر ۲۹ سال سن دارند و حدود ۶۲ درصد از کل کاربران آمریکایی بین ۱۲ تا ۱۷ ساله عضو اینستاگرام هستند. البته آمار نشان می‌دهد ۷۵ درصد از کاربران اینستاگرام خارج از آمریکا هستند. آماری که از کاربران آمریکایی این شبکه محبوب منتشر شده است نشان می‌دهد ۲۶ درصد از کاربران بزرگسال آمریکایی عضو اینستاگرام هستند و ۳۲ درصد از نوجوانان آمریکایی معتقدند اینستاگرام مهم‌ترین شبکه اجتماعی است.

هر چند تعداد کاربران آمریکایی در اینستاگرام کم است اما کارشناسان می‌گویند در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۳ درصد از کاربران بزرگ‌سال آمریکایی از این پلت‌فرم استفاده خواهند کرد. نگاهی به آمار بیش از ۲ میلیارد لایک در روز در شبکه اینستاگرام بیندازید و حساب و کتاب کنید کاربران هر روز چقدر عکس نگاه می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده از سوی شرکت‌ها و سایت‌های مختلف، ۴۹ درصد از کاربران اینستاگرم هر روز این شبکه اجتماعی را چک می‌کنند.

۷۳ درصد از آنها نیز هفته‌ای یک بار به اینستاگرام سر می‌زنند. قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم به طور متوسط میزان تعامل کاربران در اینستاگرام ۵۸ برابر فیس‌بوک و ۱۲۰ برابر توئیتر ارزیابی شده است. آنچه می‌تواند برندها را نسبت به آینده روشن اینستاگرام مطمئن کند آمارهای مربوط به برندهای فعال در حال حاضر است.

سایت‌های مختلفی در جدیدترین گزارش‌ها برآورد کرده‌‌اند برندهای برتر در اینستاگرام برای هر پست خود به صورت متوسط بیش از ۴۸۰۰ لایک می‌گیرند. منابع مختلفی پیش‌بینی کره‌اند درآمد تبلیغات موبایلی اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ به ۲.۸ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که برندها در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۰۰ میلیون دلار صرف تبلیغات در اینستاگرام کردند. گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ میلیارد دلار هزینه تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی خواهد شد.

در دنیای امروز حدود ۳۶ درصد از بازاریابان از اینستاگرام استفاده می‌کنند. هر چند این رقم در فیس‌بوک حدود ۹۳ درصد است با این حال گزارشات منتشر شده نشان دهنده این است که در فیس‌بوک هر برندی در هر پست به ۶ درصد از پیروانش دسترسی دارد اما در اینستاگرام ۱۰۰ درصد پیروان یک برند، پست منتشر شده را می‌بینند. همچنین تعداد پیروان متعهد و وفادار به برندها در اینستاگرام بیشتر از فیس‌بوک است. از بین هر ۱۰ کاربر اینستاگرام، ۷ نفر برندهای مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند.

یعنی به صورت متوسط ۶۵ درصد از پیروان برندها در اینستاگرام به برند مورد علاقه‌شان وفادار هستند. این رقم در فیس‌‌بوک به ۵۵ درصد می‌رسد.

فیس‌بوک بزرگ‌تر است اما اینستاگرام در حال رشد است
شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید اینستاگرام با این ظرفیت و رشد، از نظر کاربرد در حوزه دیجیتال مارکتینگ پنجمین شبکه اجتماعی بین ۲۰ شبکه اجتماعی فعال در دنیاست. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد فیس‌بوک با ۸۱ درصد، یوتیوب و گوگل‌پلاس با ۶۰ درصد، توئیتر با ۵۳ درصد سهم، پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. بعد از این شبکه‌ها، اینستاگرام با ۲۹ درصد محبوبیت دارد. به طور کلی فیس‌بوک، توئیتر و پینترست از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوا از نظر برندها هستند. اما میزان رشد و گسترش این شبکه اجتماعی با هیچ کدام از شبکه‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

رابطه مستقیم رشد اینستاگرام با رشد و نفوذ تلفن همراه
همانطور که بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اینستاگرام دو سال طلایی پیش رو دارد، موسسان این شبکه اجتماعی نیز با بررسی رفتار و احتمالات و آینده رسانه‌های اجتماعی برای تحقق چنین پیش‌بینی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می‌کنند. این شبکه اجتماعی که تبدیل به بستر مناسبی برای انتشار محتوای ویدیویی شده است صد در صد ترافیک خود را از گوشی‌های هوشمند دارد. یکی از دلایل پیش‌بینی رشد چشمگیر اینستاگرام طی دو سال آینده میزان استفاده کاربران از موبایل خود برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برای ارسال یا دریافت محتواست. آمارهایی که از کاربری گوشی‌های هوشمند منتشر شده است شاید کمی ما را از میزان وابستگی به این وسیله کوچک به وحشت بیندازد؛ ۸۷ درصد از نسل هزاره سوم (millennials) گوشی هوشمند خود را همیشه همراه دارند، ۷۸ درصد از آنها روزی دو ساعت صرف استفاده از گوشی هوشمند خود می‌کنند، ۹۱ درصد از موبایل برای بازاریابی استفاده می‌کنند. آنها در ماه ۷ ساعت از اینستاگرام استفاده می‌کنند. جالب است بدانید به طور کلی ۴۶ درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند اظهار می‌کنند بدون دستگاه خود نمی‌توانند زندگی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: