جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
جداشدن از اصولگرایی، تحت تأثیر نفوذ است
با اینکه هفته گذشته رهروان ولایت گفتند که دارند حزب خودشان را تشکیل می دهند و محمدرضا باهنر احتمال رسیدن به وحدت صددرصدی را تقریبا منتفی اعلام کرده بود، به نظر می رسد اصولگرایان همچنان از آرمان «وحدت حداکثری» دست نکشیده اند. وحدتی که قرار است از جلیلی تا لاریجانی را در یک جبهه قرار دهد و ماه هاست که اصولگرایان با تشکیل جلسات متعدد در پی آن هستند. جلساتی که جدیدا گاهی نام شورای هماهنگی اصولگرایان از سوی برخی به آن داده می شود، هرچند هنوز ساختارش مشخص نیست.اصولگرایان خاطره بدی از نرسیدن به وحدت و از هم گسیختگی دارند؛ چراکه به گمان آن ها همین عامل بود که باعث شکستشان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد. حالا و به ویژه با گمانه زنی هایی که درخصوص ائتلاف دوباره اصلاح طلبان و  اعتدالگرایان برای انتخابات مجلس شنیده می شود و باتوجه به احتمال جدا شدن پایگاه قدرتمندی مثل لاریجانی، اصولگرایان بار دیگر خطر شکست را بیخ گوش خود می بینند و روزی نیست که درباره لزوم رسیدن به وحدت، آن هم وحدت حداکثری، اظهار نظر جدیدی نکنند. تعدادی از شخصیت های اصولگرا بار دیگر امروز بر وحدت حداکثری زیر سایه آیات موحدي کرماني،محمد يزدي و مصباح يزدي تاکید کرده اند.

جداشدن از جبهه اصولگرایی، مصداق نفوذ است
امروز حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به اینکه دشمن به دنبال تفرقه در اصولگرایی است، سخن از جداشدن برخی از چهره ها از اردوگاه اصولگرایی را مصداق «نفوذ» یا «تسویه حساب شخصی» و از جانب «ساده‌اندیشان» خواند. فدایی در این اظهارات ضمن تبیین مفهوم نفوذ گفت: یکی از رفتارهای نفوذ برای تحقق اهداف نظام سلطه اختلاف افکنی در درون جبهه اصولگرایی است؛ لذا راهبرد ما وحدت حداکثری است که بیشتر از ۲ سال در حال تلاشیم تا مانع از تصمیم نظام سلطه شده و به وحدت حداکثری برسیم. وی بدون اینکه نامی از فرد یا گروه خاصی ببرد،  تاکید کرد: اینکه برخی بگویند می توانیم مستقل از بقیه اصولگرایان در صحنه سیاسی حضور پیدا کنیم، تحلیل غلطی است که شبکه های نفوذی یا ساده اندیشان و غافلان به آن دامن می زنند.
فدایی با بیان اینکه باید همه مراقب ترفندهای شبکه نفوذ برای آسیب به جبهه واحد اصولگرایی باشند، یادآور شد: ضربه زدن به جبهه واحد اصولگرایی تحقق اهداف دشمن است و باید مراقب بود. وی تصریح کرد: اگر کسی به این جمع بندی برسد که پرچم تفرقه بلند کرده و مسیری مستقل از اصولگرایان را طی کند، یا تحت تاثیر نفوذ است و یا به دنبال تسویه‌حساب شخصی بوده و ضعف تحلیل از فضای سیاسی کشور دارد و یا در غفلت جدی است.

بعید می‌دانم لاریجانی حزب تشکیل دهد
فدایی در ادامه اما تشکیل حزب از سوی لاریجانی را بعید خواند. با اینکه علی لاریجانی روز چهارشنبه صراحتا گفته بود که فراکسیون رهروان ولایت در مجلس به دنبال تشکل هستند، فدایی گفت: بعید می دانم آقای لاریجانی یا حضرت آقای مقتدایی پرچمدار اختلاف در بین نیروهای اصولگرایی باشند. آنچه در اخبار منتشر شده این است که عده ای می‌خواهند حزب سیاسی ایجاد کرده و مسیر دیگری را طی کنند، اما من بعید می دانم.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با بیان این مطلب تاکید کرد: به هر حال در کشور بحث آزادی است، اما ما وحدت حداکثری را درست می دانیم، با هرگونه تفرقه افکنی که وحدت را با مشکل مواجه کند، مخالفیم و امیدواریم اخباری که از تشکیل حزب جدید سیاسی در جبهه اصولگرایی شنیده می شود، که می خواهد راه دیگری را برود درست نباشد. وی وحدت حداکثری را با حکمت سه نفر از فقهای برجسته امکان پذیر و درست خواند و درخصوص تاکیدش بر وحدت حداکثری تصریح‌کرد: چون با مقدمات تحلیلی مسأله اصلی را مسائل داخلی اصولگرایان نمی دانیم بلکه مسأله اصلی را نظام سلطه و در داخل نیز حل مشکلات اقتصادی مردم می‌دانیم. بنابراین پرداختن به موضوعات و مسائل فرعی که بخواهد مسأله اصلی باشد را هم درست نمی‌دانیم. این فعال سیاسی همچنین گفت: به کسانی که با هر اقدام و مواضعی کاری کنند که مسائل فرعی، اصلی شود، هشدار می دهیم و توصیه می کنیم که مراقبت کنند.

وحدت نکردیم، مجهول‌الهویه‌ها سر کار آمدند
حجت الاسلام جعفر شجوني، عضو جامعه روحانيت مبارز نیز امروز تاکید کرد که اصولگرايان بايد زير سايه سه ضلع (آيات موحدي کرماني،محمد يزدي و مصباح يزدي) به وحدت برسند. وي تصریح کرد: اگر اصولگرايان به وحدت نرسند و از انتخابات عقب نشيني کنند آدم هاي مجهول الهويه اي سر کار مي آيند که امروز مي بينيم لذا بايد همه اصولگرايان به وحدت برسند.

شجوني با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و خاطره شکست اصولگرایان در آن نیز گفت: در انتخابات رياست جمهوري ۹۲ سه نفري که به آقاي مهدوي کني قول داده بودند تا آخر پايبند، نماندند و فقط آقاي حداد عادل به قول خود عمل کرد به همين دليل هم اصولگرايان شکست خوردند. البته ما اميدواريم در انتخابات امسال اصولگرايان اينگونه عمل نکنند و به وحدت برسند. به گفته او جامعه روحانيت مبارز هيات ۵نفره اي دارد که درباره مسائل سياسي جلساتي برگزار مي کنند و تصميات لازم را اتخاذ مي کنند.  شجونی اما درباره  وحدت اصولگرايان با جبهه پايداري، اظهار داشت: جبهه پايداري اگرچه اصولگراست اما هنوز در جلسات ما شرکت نکرده است البته آقاي مصباح حتما در جلسات ما حضور دارند اما ما نمي دانيم که ايشان خودش را رهبر جبهه پايداري مي داند يا نه.

شورای هماهنگی، تصمیم‌گیرنده است
حميدرضا ترقي،عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي و احمد کريمي اصفهاني دبيرکل جمعيت اصناف و بازار نیز امروز در سخنانی درباره وحدت اصولگرایان و همچنین شورای هماهنگی اصولگرایان سخن گفته اند. ترقی درخصوص ادامه جلسات شورای هماهنگی گفت که اگر هيات ۸نفره اي که آيات محمد يزدي،موحدي کرماني و مصباح يزدي انتخاب کرده اند تشخيص بدهند که بايد جلسات آيات برگزار شود، قطعا جلسات آنها ادامه خواهد يافت.

ترقی با بیان اینکه قرار است اصولگرايان زير چتر شوراي هماهنگي اصولگرايان به وحدت برسند، تاکید کرد: از اول هم قرار نبود سه ضلع (آيات محمد يزدي،مصباح يزدي و موحدي کرماني) محوريت اصولگرايان را برعهده گيرند. به گفته او درواقع اين آيات فصل الخطاب و داوري اين جريان را برعهده خواهند داشت تا اگر اختلافاتي پيش آيد اين حضرات مرجع داوري باشند البته شوراي هماهنگي تصميم گير خواهد بود و ليست انتخاباتي را اين شورا تعيين خواهد کرد. هرچند آن گونه که ترقی گفت هنوز درباره رياست شوراي هماهنگي اصولگرايان تصميم گيري نشده است.

احمد کريمي اصفهاني دبيرکل جمعيت اصناف و بازار نیز با تاکيد براين مطلب که تشکيل شوراي هماهنگي اصولگرايان منتفي نيست، گفت:در جلسه اي که قرار است شوراي هماهنگي اصولگرايان تشکيل شود تمامي اصولگرايان حضور خواهند داشت. وي همچنین تاکيد کرد: قطعا آقاي لاريجاني از جمله اصولگراياني است که در جمع شوراي هماهنگي اصولگرايان حضور خواهند داشت.
محسن کوهکن قائم‌مقام جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری هم با اشاره به شکل‌گیری گروه ۸ نفره در جبهه اصولگرایان اظهار داشت: این ۸ نفر، بحث همگرایی را تبیین نمی‌کنند بلکه با دعوت از افراد حقیقی و حقوقی در پی تدارک پوشش حداکثری در مجموعه اصولگرایی هستند.  کوهکن درباره دعوت از علی لاریجانی برای حضور در این جمع ۸ نفره ابراز کرد: چنانچه اصولگرایان با فراخ نظر برای رسیدن به همگرایی تدبیر کنند، قطعا تلاش‌ها طوری خواهد بود که کسی بیرون از چتر وحدت قرار نگیرد چرا که ما در پی همگرایی حداکثری هستیم. قائم‌مقام جبهه پیروان در پاسخ به این سوال که لاریجانی در نهایت چه تصمیمی برای آینده سیاسی خود می‌گیرد تصریح کرد: لاریجانی فرد معقول و آینده نگری است و قطعا در جهت صیانت از اصولگرایی تصمیم خواهد گرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: