جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
حضور پررنگ مسئولان و فعالان سیاسی در دانشگاه ها
امسال نیز بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه ها با دعوت از چهره های سیاسی برای سخنرانی یا مناظره انجام می شود. اما تفاوت روز دانشجوی امسال، در پیش رو بودن انتخابات مجلس دهم در اسفندماه است. موضوعی که قطعا باعث خواهد شد رنگ و بوی این مراسم ها نیز انتخاباتی و بیش از همیشه جناحی باشد. کمااینکه احزاب و گروه ها و ضخصیت های مختلف سیاسی نیز نهایت تلاش خود را کرده اند که برنامه هایی، به ویژه در دانشگاه های مهم، داشته باشند.

روحانی چه خواهد گفت؟
حسن روحانی روز دانشجوی امسال در دانشگاه صنعتی شریف حضور خواهد داشت، هرچند پیش تر گفته شده بود او به دانشگاه تهران می رود. اما سخنرانی امسال روحانی از سخنرانی های دو سال گذشته او متفاوت است. او که در این دو سال محور اصلی تنها دغدغه سخنرانی هایش، البته دغدغه به حقش، موضوع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بود و مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی را به بعد از توافق و برداشته شدن تحریم ها موکول می کرد، امسال باید سخنرانی متفاوتی را آماده کند. سخنرانی که پاسخگوی مطالبات دانشجویان درخصوص فضای سیاسی و نیز وعده هایی باشد که او در جریان تبلیغات انتخاباتی اش به دانشجویان داده بود.
موضوع دیگری که به ویژه هدف انتقاد منتقدان روحانی است، نبود پرسش و پاسخ است. آن ها می گویند پرسش و پاسخ رسم معمول سخنرانی هاست، ولی روحانی در سه سخنرانی که تاکنون در دانشگاه ها و بین دانشجویان داشته، به جز یک بار، حاضر به شنیدن سوال های دانشجویان و پاسخ به آن ها نشده و بعد از سخنرانی اش سالن را ترک کرده است. آن ها امیدوارند امسال روحانی بماند و پرسش و پاسخ برگزار شود.گفتنی است روحانی روز دانشجوی سال ۹۲ در دانشگاه شهید بهشتی بود، روز دانشجوی سال ۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی ایران و به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ۹۳ در دانشگاه تهران حضور یافته و سخنرانی کرده است.

دانشگاه‌ها در انتظار لیست بلندبالای سخنران‌ها
اما به جز روحانی، سخنران های دیگر نیز درخور توجه هستند. این هفته، در روز ۱۶ آذر و همچنین پیش و پس از ۱۶ آذر، شخصیت ها و نمایندگان احزاب مختلف بسیاری در دانشگاه های مختلف تهران و دیگر شهرها سخنرانی می کنند. سخنرانی هایی که با نام روز دانشجو است، ولی قطعا اهداف انتخاباتی در آن کمرنگ نخواهد بود.
از اصلاح طلبان، محمدرضا عارف که به نظر می رسد سرلیست انتخاباتی تهران یا یکی از مهم ترین کاندیداهای این جریان برای انتخابات مجلس باشد، در دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی خواهد کرد. میهمانان روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، محمدرضا خاتمی نائب رئیس مجلس ششم و از فعالان اصلاح طلب، به همراه علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس که برخی گمانه زنی ها می گویند، در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای مجلس خواهد بود.
ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت بازرگان، سخنران مراسم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهوری و محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات نیز به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه خواهند رفت. مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات به دعوت مجمع دانش آموختگان استان مرکزی به اراک سفر می‌کند. آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در دانشگاه شهید چمران اهواز سخنرانی‌ می کنند. سید حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به دانشگاه آزاد یزد می‌رود. جعفر توفیقی، وزیر علوم و تحقیقات در دولت اصلاحات به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزات کشور در دولت اصلاحات نیز به دانشکده علوم پایه دانشگاه شهرکرد می روند.
اصولگرایان نیز میهمان تشکل های بسیج و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه های مختلف هستند. سعید جلیلی به دانشگاه صنعتی شریف می رود تا این دانشگاه بیشترین و مهم ترین میهمان ها را برای روز دانشجو داشته باشد. سخنرانی جلیلی قرار است با محوریت جنش دانشجویی، مقابله با سازش، مقابله با نفوذ باشد. علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس پانزدهم آذر در مراسم روزدانشجوی بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس سخنرانی می‌کند و بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز حسن عباسی را به مناسبت روز دانشجو دعوت کرده است. همچنین احتمال می رود سردار قاسم سلیمانی نیز یکی از میهمانان دانشگاه شهید بهشتی باشد.

محکی برای وعده وزارت کشور و قوه قضاییه
اما قطعا مهم ترین و شاید نگران کننده ترین موضوع در برگزاری این سخنرانی ها به ویژه از سوی اصلاح طلبان، تامین امنیت آن ها باشد. مخصوصا اینکه در ماه گذشته چندین سخنرانی اصلاح طلبان به تشنج کشیده و تعطیل شد. سخنرانی هایی که مجوز داشت ولی با حمله کلامی و فیزیکی افراد خودسر، برگزار نشد. اتفاقاتی که بعد از دوره اصلاحات کمتر شاهد آن بوده ایم و حالا با گرم تر شدن فضای سیاسی کشور و حضور اصلاح طلبان، باز هم افراد خودسر و لباس شخصی ها و گروه های فشار به صحنه سیاست ایران بازگشته اند. موضوعی که باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات و افزایش تعداد سخنرانی ها، باعث نگرانی از تلاش عده ای برای ایجاد تنش در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور شده است. همین نگرانی است که وزیر کشور و فرمانداراران و استانداران و همچنین قوه قضاییه را به واکنش واداشت و آن ها گفتند که با هرگونه بی قانونی از این دست برخورد خواهند کرد. حالا سخنرانی های روز دانشجو می تواند بهترین محک باشد برای سنجش اینکه آیا وعده وزارت کشور و قوه قضاییه در برخورد با برهم زنندگان سخنرانی های قانونی، تحقق خواهد یافت یا نه.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: