پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
ائتلافی علیه فوتبال!
در فاصله سه ماه مانده به انتخابات فدراسیون، فعالیت ها و رایزنی هایی از سوی علی کفاشیان آغاز شده و البته گمانه زنی هایی در این خصوص شنیده می‌شود.انتخابات فدراسیون فوتبال به عنوان مهمترین فدراسیون ورزشی کشورمان بسیار مهم بوده و اهالی فوتبال اصلا دوست ندارند اتفاقات تلخی که در سالهای گذشته رخ داده، بازهم در سالهای آینده تکرار شود.

*ائتلاف نبی و کفاشیان؟!
در این مدت گفته می شد کفاشیان با گرفتن پست نائب رئیسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا، تمایلی برای حضور در انتخابات اسفندماه را ندارد اما شواهد و قرائن در ماه های گذشته، این مساله را رد کرده است. شنیده ها حکایت از آن دارد که علی کفاشیان برای حفظ کرسی ریاست فدراسیون فوتبال با دبیرکل سابق این فدراسیون جلساتی را برگزار کرده است تا از مهدی محمد نبی برای انتخابات اسفند ماه کمک بگیرد. جالب اینجا است یک سال قبل کفاشیان برای ماندن در پست ریاست، قید یاران نزدیکش از جمله نبی و آیت الهی را زد.

*عملکرد نبی
مهدی محمد نبی در زمان فدراسیون انتقالی از رئیس کمیته برگزاری مسابقات به عنوان دبیرکلی انتخاب شد و تا سال گذشته  این سمت را حفظ کرد. وی در همه این سال‌ها  در تصمیم گیری‌های فدراسیون نقشی اساسی داشت و همه کاره فدراسیون فوتبال بوده است.  باید یادی کنیم از رای‌هایی که به اشتباه (!) روزها و ماه‌ها روی میز یا داخل کشوی وی خاک خورد و به موقع ابلاغ نگردید! نکته جالب اینکه در بند ۶ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون ذکر شده اعضای هیات رئیسه نمی توانند همزمان دبیرکل فدراسیون باشند اما سایت فدراسیون به اشتباه مهدی محمد نبی را تا سال قبل و پیش از جدایی، جزو اعضای هیات رئیسه قرار داده بود. نبی در جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملتهای ۲۰۱۵ آسیا به طور اسمی عنوان سرپرستی تیم ملی را بر عهده داشت اما در واقع این هوشنگ مقدس بود که کارهای سرپرستی را انجام می دهد.

*ماجرای جدایی نبی از فدراسیون
علی کفاشیان سال گذشته برای کنار گذاشتن سه نفر از یارانش در فدراسیون فوتبال تحت فشار بود و بالاخره اتفاقات به گونه ای رخ داد تا او تغییرات انجام شود و او همچنان بر مسند قدرت تکیه زند. سال قبل و بعد از تغییرات، کفاشیان درباره روشش در تعامل با وزارت ورزش گفته: «انتظاراتی در خصوص تغییر برخی نفرات در فدراسیون فوتبال بود که ما از آن تمکین کردیم.» به هر حال بهمن ماه سال ۹۳، مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال با صدور بیانیه‌ای از کناره‌گیری خود از این سمت خبر داد. در متن این بیانیه آمده:« جناب کفاشیان ریاست محترم فدراسیون فوتبال، مستحضرید در این چند سال روزهای متفاوتی را در فدراسیون فوتبال سپری کرده‌اید که قطعا شرح آن مفصل است. خوشبختانه با حمایت به موقع وزیر محترم تلاش‌های مجدانه جنابعالی در روزهای گذشته نیز شاهد رضایت اکثریت مردم عزیزمان از عملکرد مطلوب تیم ملی کشورمان در مسابقات جام ملت‌های آسیا بوده‌ایم و خدا را شاکرم به سهم خود در این فرصت داده شده انجام وظیفه نمودیم. رضا به رضای خدای سبحان هستم، امروز روزی در تقدیرم آمده و با کناره‌گیری از سمت دبیرکل فدراسیون، ادامه خدمت و امانتداری برای دیگر دوستان باقی به تکلیف رقم خورده است که انشاءالله با موفقیت همراه خواهد بود. در خاتمه عرایضم از تمام همکاران ارجمندم در فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، آکادمی ملی فوتبال، هیأت فوتبال استان‌ها، باشگاه‌های کشور، اتحادیه فوتبال و به ویژه پیشکسوتان بزرگوار و همچنین رسانه‌های محترم گروهی سپاسگزاری می‌کنم.» البته در زمانی که بحث جدایی نبی از فدراسیون فوتبال مطرح بود شاهد اتفاقات «خودجوشی» نیز بودیم. برخی کارمندان فدراسیون فوتبال (حدود ۴۰ نفر) در طبقه چهارم فدراسیون نسبت به جابجایی مهدی محمد نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال اعتراض کردند.

*خبری از دبیرکل فعلی نیست!
در این روزها اما صحبت های دیگر نیز به گوش می رسد. اهالی فوتبال بدنبال این هستند که بدانند گزینه وزارت ورزش برای ریاست فدراسیون چه کسی است. در دوره های گذشته نیز وزارت ورزش یا سازمان تربیت بدنی گزینه هایی را مد نظر داشته اند، خصوصا در دوره قبلی که با توجه به حمایت رسانه ها از کفاشیان و بحث هایی که وی با سیاست خاص خودش آن ها را پیش کشید توانست یکبار دیگر بر کرسی ریاست فدراسیون بنشیند. در این دوره بر خلاف آنچه گفته می شود به نظر می رسد دکتر اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که مورد وثوق وزارت ورزش و جوانان است، تمایلی برای حضور در انتخابات را نداشته باشد و گزینه وزارتخانه در این خصوص نیست. بدون شک دبیرکل مهمترین پست کلیدی فدراسیون فوتبال است و اسدی ترجیح می دهد «سنگر» خود را حفظ کند. از طرف دیگر دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال که به همه جوانب برگزاری انتخابات واقف است و البته هنوز هم ارتباطات سابق خود را در بین اهالی فوتبال قطع نکرده است بدش نمی آید با ادامه ریاست فدراسیون کور سوی امیدی برای بازگشت به فوتبال داشته باشد. ائتلاف علی کفاشیان و مهدی محمد نبی را می توان ائتلافی علیه فوتبال دانست. عملکرد این دو در سالهایی که مشترکا در فدراسیون فوتبال کار می کرده اند خود گواهی بر این مساله است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: