جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
شهرام جزایری؛ از تکذیب تا تایید درخواست خرید پرسپولیس
پرسپولیس جزایری؟
خصوصی سازی سرخابی ها در سالهای گذشته بارها مطرح شده و البته تبدیل به تبلیغات برخی نامزدهای ریاست جمهوری نیز شد. شرکت ها و مجموعه های مختلفی قصد خرید سهام استقلال و پرسپولیس را داشتند اما در نهایت این کِشتی پس از برگزاری چهارمین مزایده به گِل نشست.
*جزایری هم خریدار بود؟!
یک سال قبل خبر پیشنهاد جزایری به چند شریک اقتصادی‌اش برای خرید پرسپولیس منتشر شد. اینکه آنها می‌توانند تا سالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این برند درآمدزایی کنند.  وی در آن زمان این مساله را رد کرد. شهرام جزایری بهمن ماه سال ۹۳  اخبار منتشر شده درباره تقاضای وی برای خرید باشگاه پرسپولیس را تکذیب کرد و گفت: هر چند پرسپولیسی ۶ آتیشه هستم اما به خرید آن فکر نمی‌کنم. جزایری در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تقاضای وی برای خرید باشگاه پرسپولیس گفت: به دلیل مشکلات عدیده مالی که طی دوران بازداشت برایم پیش آمده، هم اکنون در شرایط مالی مناسبی قرار ندارم. وی تاکید کرد: در حال حاضر شدیداً مشغول رسیدگی به مشکلات خانواده و فرزندانم هستم و نه تنها به باشگاه پرسپولیس بلکه به هیچ بنگاه اقتصادی و غیراقتصادی دیگری فکر نمی‌کنم. جزایری ادامه داد: از رسانه‌ها تقاضا دارم، این نوع شایعات را دامن نزنند و در غیر این صورت مجبور به برخورد قضایی و قانونی خواهم بود. وی گفت: البته یک پرسپولیسی ۶ آتیشه هستم و ضمن احترام به هواداران باشگاه استقلال، هر جا که خبری از پرسپولیس باشد، شدیدا حمایت می‌کنم. به نظر می‌رسد افرادی که شایعه تقاضای خرید باشگاه پرسپولیس توسط مرا منتشر کردند نسبت به این موضوع اطلاع داشتند و برایشان سوءتفاهم ایجاد شده است. جزایری  اما روز دوشنبه به «خبرآنلاین» می‌گوید: واقعا نمی‌دانم آن خبر چطور لو رفت و چون نام من هم وسط بود حساسیت‌زا شد. واقعا به این باور داشتم که این برند می‌تواند چنین درآمدی را ایجاد کند اما مشکل این بود که قبل از ورودم به حاشیه‌ها با یک منتقد خانگی روبه‌رو شدم. «ایلیا» پسرم خیلی استقلالی است. به قدری از اینکه به خرید پرسپولیس حتی فکر کرده بودم، شاکی شد که ما اصلا دنبال این نرفتیم تا بدانیم ورودمان به بازار خرید این تیم چه مشکلات و سختی‌هایی دارد. من مصمم بودم اما ناراحتی پسرم را که دیدم، واقعا منصرف شدم. چه کار کنم دیگر؟ استقلالی است! او درباره احساسش به کفاشیان نیز می‌گوید: آقای کفاشیان چهره جالبی است. درست در اوج جدیت که با او حرف می‌زنند و سوال جدی می‌پرسند، لبخند می‌زند و با خنده همه چیز را رد می‌کند و خنده‌هایش در حقیقت یک تاکتیک است. من در طول دادگاهم می‌خندیدم و خیلی‌ها می‌گفتند او دارد همه چیز را به تمسخر می‌گیرد اما خیلی جدی گفتم اصلا چنین جسارتی نمی‌کنم که در ساحت مقدس قانون و مردم، بخندم یا تمسخر کنم. امیدوارم که آقای کفاشیان هم نیتشان مثل من باشد و کلا آدم خنده‌رویی باشند.
*چهارمین مزایده
اردیبهشت ماه گذشته بود که چهارمین مزایده واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در این مزایده ۴ شرکت برای خرید این دو باشگاه حضور داشتند. ۳ شرکت استیل آذین ایرانیان، بهنام پیشرو کیش و شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا) برای خرید این باشگاه درخواست رسمی خود را ارائه کردند. در این بین مبلغ پیشنهادی شرکت نیوان ابتکار ۲۹۰ میلیارد تومان بود. شرکت بهنام پیشروکیش مبلغ ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ تومان و استیل آذین هم ۳۳۶ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس پیشنهاد دادند. سرمایه گذاری سمند که زیر مجموعه ای از شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود با پیشنهاد مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی تنها  خریدار باشگاه استقلال به شمار می رفت.وضعیت نهایی این مزایده اما دیرتر از حد اعلام شده، مشخص شد.  دلیل آن ابتدا عدم امضای سه وزیر جهت تأیید اهلیت شرکت‌های خواهان خریداری استقلال و پرسپولیس عنوان شد. این وزرا به دلیل مشغله کاری و سفر استانی رئیس‌جمهور نتوانستند این مساله را بررسی و تأیید کنند. بعد از آن نیز به دلیل بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، اعلام نتیجه به روز گذشته موکول شد. روز چهارشنبه نیز اعلام شد هر ۴ شرکتی که برای خرید استقلال و پرسپولیس در مزایده حضور داشتند کنار گذاشته  شدند. دلایل رد شدن متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس بیشتر به اهلیت آنان مربوط است. شرکت سرمایه‌گذاری سمند که از شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو محسوب می‌شود و برای خرید باشگاه استقلال پیشنهاد ۲۹۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی داده بود، با رد شدن اهلیت نتوانست این باشگاه را در اختیار بگیرد. برای خرید باشگاه پرسپولیس هم سه شرکت پیشنهادهای خود را داده بودند. شرکت استیل‌آذین ایرانیان با بالاترین پیشنهاد که ۳۳۲میلیارد و ۶۸۸میلیون و ۶۶۶هزار و ۶۶۶ تومان بود، جدی‌ترین شرکتی بود که می‌توانست پرسپولیس را در اختیار بگیرد اما بنا به دلایلی اهلیت این شرکت نیز رد شد. شرکت استیل‌آذین در مزایده سوم هم نتوانسته بود اهلیتش را ثابت کند که این مساله به دلیل سهامداران شرکت بود. از این‌رو مالک این شرکت نام سهامداران را تغییر داد تا این مشکل قانونی از سر راه برداشته شود. پس از جابجایی سهام برای حل این مشکل، مالیات مربوط به نقل‌وانتقال سهام به اداره مالیات پرداخت نشد تا اهلیت استیل‌آذین بار دیگر رد شود. دلیل رد شدن اهلیت بهنام پیشروی کیش که قیمت ۳۲۹میلیارد و ۸۸۸میلیون و ۹۹۹هزار و ۸۸۸ تومان را پیشنهاد داده بود، هنوز مشخص نشده اما این شرکت نیز به دلیل نداشتن اهلیت موفق به خرید باشگاه پرسپولیس نشد. نیوان ابتکار هم که از شرکت‌های زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی سایپاست، با پیشنهاد ۲۹۰ میلیاردی شانس سوم خرید باشگاه پرسپولیس بود اما  در پاکت پیشنهادی خود شرطی گذاشته بود. عملاً آنها نمی‌توانستند چنین کاری انجام دهند و بابت مخدوش بودن پیشنهاد آنها به دلیل همین مشروط بودن پیشنهادشان از مزایده کنار گذاشته شد. بدین ترتیب پس از ماهها خصوصی سازی دولت تدبیر و امید هم سودی نداشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: