جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
باشکایت قلعه‌‎نویی فیلم "من ناصر حجازی هستم" توقیف شد
پس از مدت ها، مستند«من ناصر حجازی هستم» به اکران خصوصی درآمد  اما با شکایت امیر قلعه نویی از اکران آن جلوگیری شد. این در حالی است که از تولد ناصر حجازی زمان زیادی نمی گذرد.

دعوا بر سر یک مستند!

*سه ماه قبل از اکران!

خبرآنلاین اما سی ام شهریورماه گذشته و چند ماه پیش از اکران این مستند نوشت:  اختلاف حجازی با خیلی از افراد همیشه مشخص بوده است. شاید رک بودن و بی پرده صحبت کردن دروازه بان فقید تیم ملی ایران و باشگاه استقلال دلیل همین اختلافات او با دیگران باشد. اما انگار همسر ناصر حجازی خیلی موافق نیست که این اختلافات در فیلم مستندی که قرار است برای عقاب سال های دور آسمان ایران ساخته شود، راه پیدا کند. روزنامه گل درباره این مخالفت همسر مرحوم حجازی از قول او نوشته است : « نباید یک نفر را شست و کنار گذاشت. » این صحبت نشان می دهد بر خلاف گذشته انگار همسر ناصر حجازی هم راضی به ادامه دار شدن این اختلافات نیست.

*توقیف یا...؟!
حمید توسلی وکیل امیر قلعه‌نویی با  تایید این خبر،‌در خصوص دلایل آن گفت: دلیل اصلی توقف اکران این فیلم شکایت امیر قلعه‌نویی بود. وی افزود: «آقایان در فیلم به جای آنکه به زندگی‌نامه مرحوم حجازی بپردازند بیشتر به شخصیت امیر قلعه‌نویی پرداخته و در فیلم از تکنیک سفید و سیاه استفاده کرده‌اند. البته آقایان با تصاویر و متونی که استفاده کرده‌اند بیشتر به شخصیت آقای قلعه‌نویی پرداختند. فکر می‌کنم این کمترین کادویی بود که ما می‌توانستیم در زادروز تولد مرحوم حجازی به وی ارائه کنیم چون مطمئنا اگر ایشان زنده بود از دیدن چنین فیلمی آزار می‌دید.» وکیل سرمربی حال حاضر تراکتورسازی در ادامه افزود:« همه جا گفته شده حکم توقیف صادر شده در حالی که حکم نیست بلکه دستور قضایی برای توقیف اکران فیلم صادر شده و زمان خاصی هم برای توقیف مطرح نشده چون فوریت دارد و از زمان صدرو دستور قضایی لازم الاجراست. در حال حاضر فیلم توقیف می شود تا توسط دادسرا مورد بازبینی قرار بگیرد و بعد از این بازبینی دستورات جدید صادر خواهد شد».

*نکاتی جالب از زبان آتیلا
آتیلا پسر ناصر حجازی  در خصوص اشکایت امیر قلعه نویی به نکات جالبی اشاره می کند! وی گفت: اولین نکته این است که این فیلم که در جشنواره شرکت کرده، مجوز وزارت ارشاد داشته است و اصولا نمی‌توان بدون اخذ مجوز از مراجع مربوطه آن فیلم را به اکران رساند. پسر مرحوم ناصر حجازی در ادامه پیرامون شکایت امیر قلعه‌نویی گفت: واقعیت این است که ما اصلا دوست نداشتیم اسمی از این آقا در فیلم برده شود اما عوامل سازنده آن تاکید کردند که این هم جزوی از تاریخ است و حذف نشدنی، مثل حشمت مهاجرانی و علی پروین . حجازی در ادامه افزود: البته این را هم باید بگویم که این شکایت چیز جدید و عجیبی نیست و در زمان زنده بودن پدرم هم ایشان از حجازی شکایت کرده بود و وی را به دادگاه کشانده بود. به هر حال متاسفانه خبر رسید که فیلم فعلا به دلیل این شکایت اجازه اکران ندارد و بدتر از همه اینکه وکیل آن آقا لحن عجیبی و توهین آمیزی را برای اعلام این خبر در نظر گرفته بود که جای بسی تعجب دارد. ایشان گفته که «توقیف این فیلم بهترین هدیه به ناصر حجازی است آن هم در شب تولدش ». وی در این رابطه تاکید کرد: آقای وکیل محترم، شما وظیفه‌ات وکالت است و نباید در کار بزرگ‌ترها دخالت کنید، حوزه فوتبال حوزه شما نیست که به اهالی فوتبال و خانواده استقلال توهین کنید و عدم اکران این فیلم را هدیه بدانید. بازیکن سابق استقلال در ادامه در مورد لحن وکیل امیر قلعه نویی تاکید کرد: سطح معلومات ایشان همین‌قدر است، آدمی که حوزه کاری اش را بداند از این دست حرف‌ها نمی‌زند، ناصر حجازی هم نیازی به این کادوها ندارد. وی در ادامه افزود: من که برای اولین بار فیلم اکران شد از سه وکیل که در سالن حضور داشتند خواهش کردم فیلم را به دقت ببینند که اگر نکته‌ای هست که باید تغییرش داد به ما بگویند، هر سه وکیل پس از فیلم با من صحبت کردند و از من می پرسیدند که «مگر می توانی بگویی امیر قلعه نویی دستیار حجازی نبوده؟»، «مگر می توانی بگویی ناصر حجازی امیر قلعه‌نویی را اخراج نکرده؟»، «مگر می توانی بگویی روز آخر به بیمارستان نیامده؟» آتیلا در ادامه افزود: سوال بزرگ من اما این‌ها نیست، بلکه آن است که بدون دیدن فیلم چه کسی بر اساس کدام دیده و سند از فیلم شکایت کرده؟ فیلم تازه دیشب اکران شده، اما قبل از آن خبر آمده که فیلم به خاطر شکایت توقیف شده است! فیلمی که هنوز اکران نشده چگونه شاکی خصوصی دارد و بالاتر از آن چگونه توقیف می‌شود یا از اکران آن جلوگیری می‌شود؟ اصلا کدام قاضی محترم این فیلم را دیده که اعلام کرده فیلم نباید اکران شود؟وی در ادامه تاکید کرد: بدون ابلاغیه و احضاریه و توضیح مگر می‌شود فیلم را توقیف کرد؟ ما نباید احضار می‌شدیم؟ نباید در مورد این فیلم توضیح می‌دادیم؟ اگر توضیحات ما قانع کننده نبود اشکالی ندارد اما الان یک طرفه فیلم نمی‌تواند اکران شود که این اصلا موضوع خوبی به نظر نمی‌رسد. قاضی محترم کجا این فیلم را دیده که حکم به عدم اکران داده است؟ ربی سابق استقلال در ادامه به خبرنگار مهر تاکید کرد: موکل آقای وکیل کلا بیست تا سی ثانیه در این فیلم هست، این فیلم تقریبا صد و چند دقیقه است. من تصور می‌کنم برخی دچار توهم شده‌اند که از این فیلم که هنوز اکران نشده تا خودشان آن را ببینند شکایت کرده بودند. مگر در مورد یک فیلم که در تاریخ ثبت می‌شود با شنیده‌ها می توان شکایت کرد؟ اینکه می‌گویند «فیلم را ول کرده‌اند و چسبیده‌اند به من» با توجه به ۲۰ و یا ۳۰ ثانیه‌ای که ایشان در فیلم هست، کلا اشتباه است.

*پاسخ وکیل قلعه نویی
روز سه شنبه اما در مورد عدم توقف اکران این مستند صحبت هایی مطرح شد. حمید توسلی  درباره اظهارات تهیه‌کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» مبنی بر اینکه نامه‌ای برای لغو اکران این مستند به دست او نرسیده است، گفت: مرکز اکران این مستند، وزارت ارشاد است نه ایشان. به ایشان ربطی ندارد که بخواهند عنوان کنند اکران این فیلم لغو شده است. وی در واکنش به اظهارات آتیلا حجازی که گفته بود برای دانشگاهی که به وکیل امیر قلعه‌نویی مدرک داده، متاسف است، گفت: فرزند حجازی می‌‌تواند برای هر امری اظهار تاسف کند و چندان برای من اهمیتی ندارد. دانشگاهی که به من مدرک داده است، خیلی متعبر تر از دانشگاهی است که ایشان درس خوانده‌اند. 

*توهینی نبوده است!
علی موسوی بازیکن سابق استقلال  در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم من ناصر حجازی هستم از نظر او که فیلم را تماشا کرده است، توهینی به امیر قلعه‌نویی شده گفت: من یک ماه پیش دیدم که هجمه‌ای درباره این فیلم ایجاد شده و یک جو عجیبی شکل گرفته ولی دوشنبه شب که فیلم را تماشا کردم، دیدم آن چیزی که می‌گفتند نبود و آن هجمه‌ها خیلی مرتبط نبود. آن چیزی که من دیدیم این بود که بیشتر بحث‌های فیلم، مستند به روزنامه‌های قدیم بود و مانورها بر اساس آنها بود. او افزود: من توهین مستقیمی به قلعه‌نویی ندیدم که در این فیلم شده باشد. کلا فیلم بر اساس روزنامه‌ها بود. مثلا یک جاهایی در مورد پورحیدری بود که چرا پشت ناصر حجازی در فلان مقطع درنیامده است. یا بحثی درباره برومند و زرینچه بود. کلا مبنای فیلم بر این اساس بود و من کلا توهین خاصی در آن ندیدم.
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: