جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
تنبیه بدنی در مدارس جرم است
سال ها پیش تنبیه بدنی دانش آموزان، جزئی از برنامه تربیت در مدارس و مکتب ها بود. برنامه ای که چون در بسیاری از خانه ها از سوی والدین برپا بود، وجود آن در مدارس نیز معمولا اعتراضی را از سوی والدین برنمی انگیخت. اما در سال های اخیر با آگاهی جامعه از بی تاثیری تنبیه بدنی بر تربیت صحیح کودکان و بلکه تاثیرات منفی روان شناختی آن و ممنوعیت قانونی تنبیه بدنی در مدارس، تصور می شد این مسئله از مدارس رخت بربسته است.

توبیخ معلم خاطی
با این حال انتشار گاه به گاه اخبار و ویدئوهایی از تنبیه بدنی در مدارس حکایت از وجود این مسئله غیرانسانی و غیرقانونی در برخی مدارس دارد. اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سال جاری با بیان اینکه آموزش و پرورش به هیچ وجه خشونت بدنی را تایید نمی‌کند، گفته بود: «طبق آیین‌نامه مصوب شورای آموزش و پرورش تنبیه بدنی جرم است. در حال حاضر ۶۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، با این حجم وسیع از دانش آموز یک همکار فرهنگی ممکن است به دلایل مختلف رفتار خشونت آمیز انجام دهد. یک مورد هم نباید باشد، اما نمی‌توانیم کتمان کنیم که این موارد اتفاق می‌افتند».

این روزها نیز انتشار ویدئویی در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی که خشونت معلمی را در کلاس نسبت به یکی از دانش آموزان که صرفا در کلاس خندیده بود، نشان می دهد، بار دیگر توجه ها و اعتراض ها را به این قضیه جلب کرده است. اتفاق در یکی از کلاس های درس شهرستان الیگودرز استان لرستان افتاده و ویدئو را یکی از دانش آموزان کلاس تهیه کرده است.

معلم خاطی احضار شد و اظهار ندامت کرد
در حالی که در مورد اتفاق اخیر شنیده ها حاکی از این است که این معلم پیش تر هم دست به چنین اعمال خشونت آمیزی زده است، علی قربانی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان درخصوص مسبوق به سابقه بودن خشونتی که این معلم مرتکب شده است، می گوید: «من قادر نیستم درباره این موضوع که آیا این اتفاق برای اولین بار بوده یا نه قضاوت کنم، اما آنچه واضح است، فیلم منتشر شده در دنیای مجازی قابل انکار نیست». به گفته قربانی معلم مربوطه گفته است که در آن لحظه کنترل خود را از دست داده، عصبانی شده و اقدام به کتک زدن این دانش آموز کرده است.

وی با تاکید بر این نکته که آموزش و پرورش نهاد گسترده و وسیعی است و در استان لرستان ۴۲۰۰ آموزشگاه و بیش از ۱۵ هزار کلاس درس داریم، تاکید می کند: «باید فراموش نکنیم که معلمان قشری زحمت کش و تلاشگر هستند. ما در استانمان مناطق صعب العبوری داریم که معلم برای رسیدن به آن گاه باید دو شبانه روز مسیر کوهستانی، حتی با پای پیاده طی کند و راه ماشین رو هم ندارد. بالاخره در ۱۵ هزار کلاس، ممکن است چنین اتفاق زشت و نامطلوبی هم رخ دهد». قربانی در عین حال تصریح کرد که مسئولان این نهاد بر مبنای وظیفه‌ای که دارند، چنین مسائلی را پیگیری می‌کنند و تلاششان را برای دفاع از دانش آموزان و حیثیت همکاران فرهنگی خود به کار خواهند بست.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در همین خصوص در شرح روند رسیدگی به فیلم منتشر شده، گفت که این معلم روز گذشته احضار شده و پس از اظهار ندامت، هم از دانش آموزان و هم از اولیای ایشان عذرخواهی نموده است. علاوه بر آن، هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری که کارشان بی شباهت به دستگاه های قضایی نبوده و مبتنی بر دستورالعمل ها، مواد و تبصره های گوناگون است، این موضوع را در دستور بررسی قرار داده و در ادامه حکم صادر خواهد کرد.

گفتنی است درپی انتشار این فیلم حراست آموزش و پرورش تخلف این معلم الیگودرزی را در پرونده وی درج و او را توبیخ کرده است.

برخورد با چنین تخلفاتی، چکشی نخواهد بود
اما این موضوع که با معلمی که چنین تخلفی را مرتکب شده است چه برخورد قانونی می شود و آیا او از کار تعلیق می شود یا خیر، موضوعی است که رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان درخصوص آن می‌گوید هنوز زود است درباره این موضوع سخن بگوییم. به گفته او هیات بدوی به این صورت کار می‌کند که فرد را احضار می‌کند و به مانند پرونده های قضایی برای وی مهلت قانونی در نظر می‌گیرد، دفاعیات وی را استماع می‌کند و بعد بر اساس ضوابط و قوانین اقدام به صدور حکم می‌کند نه اینکه به صرف انتشار فیلم و بی آنکه سخنان معلم را بشنود برایش حکم صادر کند.

قربانی در عین حال تاکید می کند: «اگر قرار باشد بنده در جایگاه شخصی اظهار نظر کنم، چون هم فرهنگی هستم و هم فرزند دارم، از دیدن این فیلم بسیار ناراحت شدم ولی باید اجازه دهیم روال این کار فارغ از احساسات و بر مبنای قانون پیش برود». به گفته او به محض آنکه حکم این معلم اعلام شود، درباره آن اطلاع رسانی خواهیم شد. مخصوصا که آموزش و پرورش به دنبال کار فرهنگی است و قصدش بر آن نیست که با مواردی که پیش می‌آید، برخورد چکشی داشته باشد، بلکه دنبال این است که تصمیم گیری‌ ها در نهایت منجر به شکل گیری اقدامی بازدارنده شود تا از این به بعد شاهد تکرار حوادث تلخی از این دست نباشیم.

قربانی در عین حال می‌گوید: «این رویداد و بازنشر آن در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی حکم هشداری را برای ما و همکارانمان دارد تا آموزش را بیشتر کنیم. یعنی همکارنمان را نسبت به رسالت و وظایفشان آشناتر کنیم تا مواردی از این دست که برخلاف ضوابط و قوانین است رخ ندهد. دستورالعمل انضباطی مدارس راه را به خوبی مشخص کرده و همکار ما می‌توانسته در صورت مواجهه با دانش آموزی که مشکلی داشته، بر اساس این دستورالعمل، رفتار کند نه شیوه هایی از این دست که محکوم اند».

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان در پاسخ به این سوال که با انتشار گاه به گاه فیلم هایی از این دست، برخی معلمان از نادیده گرفتن حقوقشان در مواجهه با آن دسته از دانش آموزان که سرکش یا حتی بی ادب اند، گلایه هایی مطرح می‌کنند، می‌گوید: «قطعا در تنظیم و نگارش دستورالعمل انضباطی، همه این موارد پیش بینی و گنجانده شده و رویکرد آموزش و پرورش در تهیه آن این بوده که هم مصلحت فرهنگیان و هم مصلحت دانش آموزان در آن دیده شود، اما اینکه مدیری یا همکاری نسبت به بند بند این موارد اطلاع و آگاهی کافی نداشته باشد، موضوعی مجزاست که انشالله سعی خواهیم داشت در ادامه بر آموزش این موارد تاکید بیشتری داشته باشیم».

قربانی همچنین با تاکید بر پیگیری‌های لازم در این پرونده اعلام کرد که اگر اولیا این دانش آموز و سایر دانش آموزان مدعی هستند که از سوی این معلم مورد کتک کاری قرار گرفته‌اند، می‌توانند اقدامات قضایی در این رابطه انجام دهند و ما نیز به طور حتم با این معلم برخورد جدی می‌کنیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: