سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
سپاه معیارها را اعلام می‌کند، نه مصادیق را
با نزدیک شدن به انتخابات بار دیگر بحث رویکرد نیروهای مسلح به ویژه سپاه به سیاست داغ شده است. اینکه سپاه تا چه حد می تواند و باید در سیاست ورود پیدا کند و اساسا این ورود به چه معناست. همچون همیشه دو نظر متفاوت برآمده از دو تفسیر متفاوت از اصول قانون اساسی و نیز توصیه های امام خمینی (ره) در این زمینه مطرح می شود.

موافقان ورود سپاه به سیاست، اصل ۱۵۰ قانون اساسی را ملاک می گیرند، آنجایی که می گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پا بر جا می ماند». به باور موافقان، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن که در این اصل قانون اساسی آمده است، تنها با اقدامات نظامی میسر نیست. ضمن اینکه سپاه اوایل انقلاب اساسا نیرویی غیرنظامی بود و به فراخور جنگ، نظامی شد؛ در حالی که وظیفه پاسداری نظامی از کشور بر عهده ارتش است.

اما منتقدان این تفسیر از قانون اساسی توصیه های چندباره امام خمینی را یادآور می شوند و می گویند امام بارها نیروهای مسلح را از ورود به سیاست منع کرده اند. برای مثال زمانی که در مرداد ماه ۱۳۶۳ فرمودند: «اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم... به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد. در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز هم صحبت هست. خوب انتخابات در محل خودش دارد می شود، جریانی دارد. به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند؟ ».
در عین حال موافقان بر این باورند که اولا امام خمینی این توصیه ها را برای برهه زمانی خاص خود فرموده اند و ثانیا منظور ایشان عمدتا عضویت سپاهیان در احزاب بوده است.به هر ترتیب این بحث همچنان در عرصه سیاست داغ است و هر از گاهی درخصوص آن از سوی دو طرف سخنانی شنیده می شود. امروز نیز حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه و حجت‌الاسلام حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه هریک در سخنانی از رویکرد سپاه به سیاست و به ویژه انتخابات های پیش رو گفتند.

وظیفه سپاه پاسداری از انقلاب است، نه حاکمیت ارضی
حجت الاسلام سعیدی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا آن گونه که برخی از سیاسیون می گویند سپاه جناحی عمل می کند، با بیان اینکه رسالت سپاه و دیگر نیرو های مسلح متفاوت است، گفت: «چه ارتش خودمان چه ارتش های دنیا آنها رسالتشان حفظ استقلال و تمامیت ارضی است اما سپاه رسالتش پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن است». وی با طرح این سوال که وقتی یک نهادی را برای پاسداری از انقلاب درست کردند آیا منظور پاسداری از تهدید نظامی نیست یا نه، تهدید را به نوع سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کرد و گفت: «یعنی اگر انقلاب از ناحیه جریان هایی تهدید شد که این جریان ها به هیچ عنوان پذیرای اصول حاکم بر قانون اساسی یا اصول حاکم بر آن شریعت دینی نیستند در اینجا سپاه باید چه کار کند».

حجت الاسلام سعیدی در ادامه این گفت و گو درخصوص رویکرد سپاه به انتخابات، با بیان اینکه در عرصه انتخابات نیز سپاه مثل نهاد های دیگر مانند احزاب و دستگاه فرهنگی و دستگاه اطلاعاتی وضعیت شناسی می کند، تصریح کرد: «تفاوت سپاه با جای دیگر این است که سپاه عقبه دارد و عقبه سپاه بسیج است کار مهمی که نمایندگی و فرماندهی موظف اند انجام دهند این است که جریان شناسی را به پاسدارانمان معرفی کنیم».

سپاه معیارهای رای‌دهی را اعلام می‌کند، نه مصادیق را
سعیدی اما در پاسخ به اینکه آیا سپاه توصیه ای برای رای دادن به اشخاصی می کند، گفت سپاه وارد مصادیق نمی شود. وی تاکید کرد: «ابدا وارد مصداق و این مسائل نمی شویم. اصلا شان سپاه و بسیج این نیست که ما بگوییم به چه کسی رای بدهید. ما معیار می گوییم ما ضابطه را می گوییم».  وی بیان اینکه سپاه در عرصه های مختلف هر کجا که نیاز به  پاسداری از انقلاب باشد، وظیفه اش را انجام می دهد، تصریح کرد: «اما به معنای این که ما مصداق تعیین کنیم به پاسداران و بسیجیان بگوییم که به چه کسی رای بدهند چنین چیزی نبوده و نخواهد بود .شان پاسداران این نیست که ما بگوییم به چه کسی رای بدهند».

این موضوع را که سپاه وارد مصادیق و معرفی افراد برای رای دهی نمی شود، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه نیز امروز عنوان کرد. حاجی صادقی در این خصوص با بیان اینکه سپاه پاسداران هر اقدامی که لازم باشد در خصوص حضور پرشور مردم در انتخابات انجام خواهد داد، گفت: « سپاه نسبت به مسائل سیاسی و جناح بندی در انتخابات ورود نخواهد کرد و به هیچ عنوان در انتخابات به شکل مصداقی ورود نمی‌کند زیرا خود را سنگرنشین انقلاب اسلامی می‌داند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: