جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
خطر از بیخ گوش زائران خارجی حرم امام رضا(ع) گذشت


به فاصله یک ماه و چند روز از حادثه تلخ جان باختن چند زائر خارجی در هتلی در مشهد، روز گذشته رویدادی دیگری در این شهر به وقوع پیوست که می‌توانست به فاجعه ای بزرگ با ابعاد وسیع تبدیل شود ولی خوش بختانه ختم به خیر شد.
ماجر از این قرار بود که برخی واحدهای مجتمعی پنج طبقه اقامتی-پذیرایی در مشهد که پذیرای زائرانی از اهالی عراق بود، طعمه حریق شد و بیم آن می‌رفت که ساکنان مجتمع آسیب جانی ببینند. احمد مرندی، سرپرست ایستگاه 24 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد که در جریان جزئیات ماجراست، از مهار آتش‎سوزی در این مجتمع اقامتی- پذیرایی و نجات 85 زائری که در آن ساکن بودند خبر داد و در شرح ماجرا گفت: عصر جمعه (نوزدهم تیرماه جاری) با اعلام این حادثه به سامانه 125، ستاد فرماندهی بلافاصله گروه اطفای حریق و نجات ایستگاه‌های 24 و 32 را اعزام محل حادثه واقع در خیابان دانش شرقی کرد.
وی با بیان این که کانون آتش‌سوزی سرویس بهداشتی در یکی از واحدهای طبقه دوم این مجتمع پنج طبقه بود، علت وقوع این آتش‌سوزی را اتصالی در سیستم سیم‌کشی یک دستگاه ماشین لباسشویی دو قلوی مخصوص کودک، عنوان کرد و افزود: با انتقال دود به بیرون از سرویس بهداشتی و رسیدن آن به سیستم اعلام حریق، این سیستم ایمنی به صدا درآمد و مسوولان مجتمع بلافاصله با سامانه 125 تماس گرفتند.
مرندی با تاکید بر این که این مجموعه تنها مجهز به سیستم اعلام حریق بود و نه اطفاء، تصریح کرد: با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه در کم‌ترین زمان ممکن حریق اطفاء و از گسترش و سرایت آن به دیگر قسمت‌های سوییت و طبقات فوقانی نیز جلوگیری شد. بر اثر این آتش سوزی تمام این مجتمع 30 واحدی دچار دودگرفتگی شده بود. نیروهای اعزامی هم‌زمان با عملیات اطفای حریق و تهویه دود از محل با استفاده از دستگاه‌های تنفسی 85 تن از مسافران محبوس شده را از طریق سرویس پله‌ها به بیرون از مجتمع منتقل کردند. وقوع این حادثه تنها موجب بر جای ماندن خسارات مالی شد و خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت.
این در حالی است که منابع خبری هویت این 85 زائر را عراقی بیان کرده‌اند تا به نظر برسد با توجه به رویدادی که هفدهم ماه گذشته در این شهر به وقوع پیوست و منجر به جان باختن چند تن از زائران خارجی‌ای شد که یک هتل را برای اقامت برگزیده‌ بودند، هم خطر از بیخ گوش این زائران گذشته و هم از بیخ گوش همه ما چراکه اگر خدای ناکرده این حادثه به اتفاق ناخوشایندی ختم می‌شد، معلوم نبود چه حاشیه‌هایی دامن گیر کشورمان می‌شدو از دید بدخواهان ماجرا چه ابعاد عجیب و غریبی می‌یافت.
این در حالی است که با توجه به تکرار رویدادهایی از این دست جا دارد که مسئولان در اقدامی سریع نسبت به بازبینی موارد ایمنی در مهمان پذیرها و هتل ها اقدام کرده و تدابیری اتخاذ کنند که دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم؛ حوادثی که به خودی خود دردناک هستند چه برسد که پتانسیل سو استفاده دشمنان را هم فراهم آورند و بتوانند تنش آفرینی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: