پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
درخواست عربستان برای همکاری اوپک در راستای افزایش قیمت نفت
عقب نشینی سعودی‌ها
در حالی که طی ماه های اخیر بهای نفت رکوردهای پیاپی را در سقوط به ثبت رسانده است اکنون خبر از آن میرسد که عربستان سعودی بعد از مدت ها پافشاری بر تثبیت حجم تولید نفت اوپک و برای وارد آوردن فشار اقتصادی و سیاسی به برخی کشورها از جمله ایران، از مواضع قبلی خود به تدریج کوتاه می آید و خواستار همکاری اوپ در راستای اتخاذ تدابیری برای افزایش قیمت نفت شده است. با این اساس که بنا به گزارشات منتشر شده به نقل از یک منبع سعودی، ریاض آماده همکاری در زمینه مدیریت بازار نفت است به شرط آنکه همه تولیدکنندگان در داخل و خارج اوپک همکاری نمایند. این تغییر مواضع گویا در حالی صورت میگیرد که چندی پیش اعضای کابینه عربستان در نشست خود به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور با افزایش قیمت سوخت و مشتقات نفتی و همچنین آب و برق تا میزان ۶۷ درصد موافقت کردند. این اقدام در همان روزی صورت گرفت که بودجه سال ۲۰۱۶ این کشور با وجود کسری بودجه به میزان ۸۷ میلیارد دلار، اعلام شد.کابینه عربستان در این نشست خود تصمیم گرفت تا قیمت بنزین با کیفیت عالی را ۵۰ درصد و بنزین عادی را به میزان ۶۷ درصد افزایش داهد. پیشتر نرخ سوخت در عربستان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان به شمار می‌آمد. با تغییرات انجام شده نرخ بنزین سوپر در عربستان به ۲۴ سنتِ دلار آمریکا و بنزین عادی به ۲۰ سنت دلار (حدود ۷۲۰ تومان) افزایش یافت.این درحالی است که کابینه عربستان ۲۵ درصد از بودجه ۲۰۱۶ خود از را که به بیش از ۵۷ میلیارد دلار می‌رسد، به مسائل امنیتی و نظامی اختصاص داده است. براساس بیانیه وزارت امور دارایی عربستان این میزان بودجه به وزارت کشور، دفاع و گارد ملی، ریاست سازمان اطلاعات عمومی و ریاست گارد پادشاهی اختصاص داده می‌شود.

اولین توافقف یک دهه گذشته برای افزایش قیمت نفت
در رابطه با پیشنهاد ریاض برای همکاری در راستای افزایش قیمت نفت، وزیر نفت روسیه نیز در این باره گفته است، اوپک پیشنهاد کرده که تولید جهانی نفت ۵ درصد کاهش یابد که اگر این توافق انجام شود اولین توافق جهانی در یک دهه گذشته برای کمک به کاهش تولید نفت و افزایش بهای این ماده می باشد. سیاست فعلی عربستان فلج ساختن اقتصاد ایران و روسیه است که نه تنها اهدافش به نتیجه نرسیده بلکه نتایجی منفی برای عربستان داشته است؛ در مقابل ایران پس از رفع تحریم ها و افزایش تدریجی توان تولید نفت خود به میزان ۵۰۰ هزار بشکه اضافه بر تولید قبل از تحریم ها تا قبل از نیمه سال ۲۰۱۶ آماده ورود به بازارهای جهانی است. امید آن است که این عدول سعودی، جدی بوده و به افزایش بهای نفت بیانجامد تا سود آن به امت عربی و اسلامی، کشورهای تولید کننده نفت مانند اندونزی، ونزوئلا، نیجریه و ایران که عمدتا از کشورهای در حال توسعه هستند رسیده و این فهرست طولانی تر شود. سیاست های عربستان در زمینه نفت یا مداخله جنگی در امور کشورهای عربی مانند سوریه، یمن و لیبی باعث بی ثباتی منطقه، ایجاد فضای فتنه طایفه ای، هدر رفتن منابع امت و نسل های آتی به ویژه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، قتل، مجروح شدن و آوارگی میلیون ها بی گناه شده است.  دو سال پیش قیمت نفت جهانی نفت بیش از ۱۱۰ دلار در هر بشکه بود اما با توطئه عربستان قیمت این ماده حیاتی در زمان کنونی به حدود ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است. عربستان روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می کند که از این میزان حدود هفت میلیون بشکه را صادر می کند. با این تفاسیر عربستان هم اکنون و نسبت به ۲ سال پیش روزانه ۵۶۰ میلیون دلار متضر می شود که این میزان طی یکسال به رقمی بالغ بر ۲۰۵ میلیارد دلار ضرر می رسد.

ادعای سرقت نفت عراق توسط ایران
اما با این وجود منابع سعودی همچنان بر شایعه پراکنی و وارد کردن فشار های سیاسی به ایران پافشاری میکنند از جمله این فشارها ادعای اخیر کارشناسان سعودی مبنی بر سرقت نفت عراق توسط ایران است. روزنامه الوطن چاپ عربستان در پایگاه اینترنتی خود و در یک گزارش هدف دار و پر از اشتباه نوشت:
کارشناسان مسائل سیاسی در این خصوص اجماع نظر دارند که عراق پس از کاهش بهای نفت با هرج و مرج مواجه شده و قاچاق نفت به ایران نیز به تشدید بحران اقتصادی عراق کمک کرده است. فادی عید پژوهشگر مسائل سیاسی خاورمیانه (غرب آسیا) تاکید کرد عراق روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند. با این میزان تولید، ۹۵ درصد درآمد این کشور تامین می شود. ایران روزانه از این میزان تولید حدود ۳۸۰ هزار بشکه سرقت می کند. کمیته بازرسی و پیگیری وزارت نفت عراق گزارش مفصلی درخصوص سرقت تعدادی از میدان های نفتی توسط ایران منتشر کرده است. میدان های نفتی فکه و طیب در جنوب عراق از مهمترین میدان ها محسوب می شوند.میدان های مذکور در فاصله پنج کیلومتری مرزهای ایران و عراق قرار دارند. تعداد زیادی از تجهیزات اکتشاف و استخراج نفت متعلق به ایران در عراق وجود دارد. تنها، ایران از نفت عراق بهره نمی برد بلکه داعش سهم بیشتری در این سرقت ها دارد.ولید الزبیدی نویسنده سیاسی نیز در گفتگو با «الوطن» با بیان این که نود و هشت درصد اقتصاد عراق به نفت وابسته است، تصریح کرد برخی تدابیر به قاچاق گسترده نفت عراق کمک کرده است. نفت عراق به بنادر ایران در شط العرب (اروند رود) قاچاق می شود. این امر بر درآمدهای نفتی عراق تاثیر گذاشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: