چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
لیست اصولگرایان قطعی شد، اصلاح‌طلبان در برزخ‌اند
لحظه‌شماری برای اعلام لیست‌ها
به نظر می رسد تلاش های چندین ماهه اصولگرایان برای رسیدن به وحدت بالاخره به نتیجه رسیده است. بنا بر اعلام اصولگرایان، آن ها درمورد لیست های مورد نظر برای تعداد زیادی از شهرستان ها به توافق رسیده اند. درمورد لیست تهران نیز بر سر اکثر نام هایی که باید در لیست ۳۰ نفره تهران قرار گیرد، به توافق رسیده اند و قرار است ۱۶ و ۱۷ بهمن این لیست نهایی و رسانه ای شود. لیستی که با توجه به تعداد زیاد کاندیداهای اصولگرا با حذف تعداد زیادی از آنان به دست آمده است و این گونه است که در روزهای اخیر اصولگرایان بسیاری اعلام کرده اند که اگر نامشان در لیست نباشد، انصراف خواهند داد. هم زمان گمانه زنی های بسیاری درخصوص لیست نهایی اصولگرایان صورت گرفته است، هرچند تایید یا تکذیب نشده اند.اما در حالی که اصولگرایان لیست نهایی خود را بسته اند، اوضاع در اردوگاه اصلاح طلبان بیشتر شبیه برزخ است. اصلاح طلبانی که از مدت ها پیش در حال بحث و جدل برای لیست و سرلیست بودند، ولی با ردصلاحیت گسترده نامزدهایشان روبه رو شدند. آن ها حالا به رایزنی های رئیس جمهور و رئیس مجلس با شورای نگهبان امید دارند، اما با خبرهای ضدو نقیض از میزان تایید صلاحیت ها فعلا تنها می توانند در انتظار رای نهایی شورای نگهبان باشند و بستن لیست را به بعد از آن موکول کنند. معتدلین و مستقلین هم امروز درخصوص لیست هایشان و زمان اعلام آن ها اظهار نظر کرده اند.

گمانه‌زنی‌ها درمورد لیست تهران اصولگرایان
محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین روز دوشنبه بود که از قطعی شدن اکثرین نام های لیست ۳۰ نفره تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر بحث روی دو سه نفر بیشتر باقی نمانده است و تا الان ۲۷، ۲۸ نفر از لیست تهران قطعی شده‌اند. به گفته او لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران قرار بود یکشنبه شب نهایی شود اما با کمی تمدید، لیست نهایتا تا سه شنبه شب نهایی خواهد شد. باهنر اما زمان اعلام رسمی و رسانه ای این لیست را ۱۶ بهمن ماه اعلام کرد، یعنی آخرین فرصت شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت ها. هرچند در عین حال گفت که پیش از آن اسامی در رسانه ها و محافل سیاسی درز خواهد کرد. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره ترکیب لیست ائتلاف نیز گفته بود: در این لیست کاندیداهای جبهه پیروان ، ایثارگران ، روحانیت ، خانم ها و جبهه پایداری حضور دارند اما حداقل ده تا ۱۲ نفر از نیروها هم هستند که هیچ وابستگی به جریانات سیاسی درون اصولگرایی ندارند. هم زمان حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی خبر داد که لیست اصولگرایان در ۲۰ استان نهایی شده است.گمانه باهنر درخصوص درزیافتن لیست به رسانه ها و محافل سیاسی اما به واقعیت پیوست و در این چند روز لیستی در رسانه ها منتشر شده است. لیستی که به گفته منتشرکنندگان با سوال از اعضای ائتلاف اصولگرایان به دست آمده است: سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد،  غلامعلی حداد عادل،  غلامرضا مصباحی مقدم،  احمد توکلی،  محمدنبی حبیبی،  علیرضا زاکانی،  الیاس نادران،  مهرداد بذرپاش،  اسماعیل کوثری،  حسین مظفر،  مسعود میرکاظمی،  اسدالله بادامچیان،  زهره طبیب‌زاده،  لاله افتخاری،  فاطمه آلیا،  مرضیه وحید دستجردی،  فاطمه رهبر،  مجتبی رحماندوست، محمد سلیمانی،  سوسن صفارودی (همسر محمدعلی رامین)،  حسین نجابت،  حمید رسایی،  مهدی کوچک زاده،  محمد حسینی، یحیی آل اسحاق.

هرچند با انتشار چنین لیست هایی امروز غلامعلی حداد عادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفته اسامی منتشر شده در فضای مجازی از لیست اصولگرایان فقط یک گمانه‌زنی است. حداد عادل در عین حال اظهار کرده که تأیید نهایی فهرست اصولگرایان در جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان صورت گرفته است.با این وجود خبرگزاری تسنیم امروز با اعلام اینکه لیست نهایی ۳۰ نفره اصولگرایان را در اختیار دارد، نوشته است این لیست متشکل از ۴ نامزد روحانی و ۶ نامزد زن  است. ۱۶ نفر از اسامی حاضر در لیست ائتلاف سراسری اصولگرایان از نمایندگان مجلس نهم و ۱۴ نامزد دیگر از کاندیداهای جدید، جوان و دانشگاهی هستند.

در لیست نبودید، انصراف دهید
اما بحث مهمی که در چند هفته گذشته داغ بوده است، انصراف کاندیداهای اصولگرایایی است که در لیست قرار ندارند. موضوع را شاید برای اولین بار موحدی کرمانی در اواخر دی ماه به وضوح بیان کرد و گفت: اصولگرایان اگر احساس کردند تعدد کاندیداها باعث شکسته شدن آرا می‌شود، احساس وظیفه کرده و کنار روند.پس از آن بود که شخصیت های اصولگرا یکی پس از دیگری بر این موضوع تاکید کردند. حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، الیاس نادران، محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، بیژن نوباوه، عضو جبهه پایداری، لاله افتخاری، حسن غفوری فرد، احمد توکلی، حمیدرضا حاجی بابایی، لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از جمله کسانی بودند که در این خصوص سخن گفتند و به ویژه اینکه تاکید کردند خودشان هم اگر درلیست نباشند، انصراف خواهند داد. هرچند واضح است چنین اظهار نظرهایی آن هم از سوی افرادی در حد دبیر کلی یک حزب اصولگرا، نه به معنای نبودن اسم آن ها در لیست، بلکه برای تشویق سایر کاندیداهای اصولگراست.مثلا حسین فدایی در اظهاراتی یکی از مظاهر اصول‌گرایی را کمک به وحدت با انصراف خواند. او تاکید کرد که با توجه به اهمیت انتخابات و وحدت ایجاد شده بین نیروهای اصول‌گرا در حال حاضر باید بعضی افراد برای جلوگیری از کثرت وپیشگیری از اختلاف، انصراف دهند. به گفته او انصراف از نامزدی مجلس قطعاً به‌معنای عدم صلاحیت اشخاص نیست، بلکه نوعی خدمت است. محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت که تقریباً تمامی اعضای حزب مؤتلفه اسلامی این تصمیم را دارند که اگر در در لیست اصول‌گرایان قرار نگیرند حتماً انصراف دهند. حاجی بابایی نیز کناره گیری هم تکلیف و هم وظیفه خواند و اگر انجام نپذیرد باعث ضعف، خسران و شکست می شود.امروز نیز حسین نجابت، نماینده مردم تهران در مجلس بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت:  اگر کسی اصولگرای واقعی باشد و ادعا می کند که بر اصول پایبند است باید به آنچه در این ائتلاف متعهد شده پایبندی داشته باشد. وی تاکید کرد که بعد از انتشار لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان کسانی که به هر دلیل اسمشان در لیست نیست باید تعهد خود را به ائتلاف نشان داده و از نمایندگی انصراف دهند چون در غیر آراء اصولگراها پراکنده شده و ممکن است در رقابت انتخاباتی جریان اصولگرایی از این منظر لطمه ببیند.

اصلاح‌طلبان بلاتکلیف‌اند
امروز حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از بلاتکلیفی اصلاح طلبان گفت. به گفته رسولی تا زمانی که لیست نهایی نامزدهای اصلاح‌طلب سراسر کشور اعلام نشود، امکان قطعی کردن نامزدهای اصلاحات وجود ندارد. او تاکید کرد که در بیشتر حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی هستند و برخلاف اصولگرایان، اصلاح‌طلبان فرصت تبلیغات غیررسمی را به همین دلیل نداشته‌اند.علیرضا محجوب نماینده مجلس نیز دیگر اصلاح طلبی بود که امروز اعلام کرد لیست نهایی اصلاح‌طلبان بعد از تعیین تکلیف نهایی تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان مشخص می‌شود. به گفته وی زمانی می‌توان از تهیه لیست صحبت کرد که وضعیت صلاحیت‌ها مشخص شده باشد ولی هنوز پاسخ نهایی اعتراضات روشن نشده است که قاعدتاً بعد از تعیین تکلیف صلاحیت‌ها می‌توان در موضوع لیست اصلاح‌طلبان کار کرد.در عین حال قدرت علی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال گرایان درخصوص لیست این جبهه با اشاره به مذاکره این جبهه با اصلاح طلبان و اصولگرایان حامی لاریجانی گفت: این امکان وجود دارد که در لیست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل استفاده شود. وی اظهار کرد:‌ ما با صدای ملت و علی مطهری به توافق رسیده‌ایم و قرار شده است که در لیست ما و صدای ملت اشتراکات حداکثری وجود داشته باشد و شاید هم در نهایت یک لیست واحد ارائه کنیم. حشمتیان با اشاره به این‌که سرلیست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان علی مطهری است گفت که لیست این جبهه ۲۰ بهمن ماه ارائه خواهد شد.ایرج عبدی عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز درخصوص لیست رهروان ولایت اعلام کرد که این لیست قبل از آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی نهایی و منتشر می‌شود. به گفته وی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت طبق وعده قبلی در تهران، کلانشهرها و مراکز استان لیست انتخاباتی می‌دهد و در حوزه‌های انتخابیه کوچک نیز از افراد خاصی حمایت خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: