جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
نگاهی به کتاب «حکایت پیر قصه‌گو»
حکایت پیر قصه‌گو
پیرمرد چشم ما بود
گفت‌وگویی بلند با مهدی آذریزدی
گفت‌وگو کننده: پیام شمس‌الدینی
نشر جهان کتاب
قیمت: ۱۲ هزار تومان
۲۳۰ صفحه

بلندترین گفت‌وگوی انجام شده با مهدی آذر یزدی که شرح تقریبا کامل و منسجمی از زندگی و آثار او را در برمی‌گیرد، گفت‌وگویی است که پیام شمس‌الدینی در سال ۱۳۸۳ طی چندین جلسه با او انجام داده است. این گفت‌وگو دستمایه کتابی قرار گرفت با عنوان «حکایت پیر قصه‌گو» که به همت نشر جهان کتاب در سال ۱۳۹۱منتشر شد و به تازگی چاپ دوم آن نیز به بازار آمده است. کتاب حکایت پیر قصه‌گو سرگذشت یک عاشق کتاب است، کسی که به دلیل مخالفت پدر به مدرسه نرفت اما از اطرافیانش خواندن و نوشتن و تعلیمات مقدماتی را آموخت. اما این برای مردی که آن کتاب‌های خواندنی را نوشت کفایت نمی‌کرد. مقدر بود تا بیست سالگی در کار بنایی و بافندگی و از این دست مشغول باشد تا اینکه کارفرمای او دومین کتابفروشی شهر یزد را راه‌اندازی می‌کند و از میان زیردستانش مهدی آذر یزدی را به کتاب‌فروشی می‌برد. شاگردی در آن کتاب‌فروشی بذر عشق به این همدم کاغذی را در دل او کاشت. عشقی که رفته رفته چنان گسترش یافته و ریشه دواند که باعث شد او هرگز به فکر زن و فرزند نیز نباشد. شاید از این روست که آذریزدی آغاز فعالیت کاری خود را سال ۱۳۲۰ محسوب کرده است که به قول خود او تا سال ۱۳۶۰ که به بازنشستگی انجامیده، ادامه داشته است. اما حقیقت آن است که آذر یزدی با کتاب‌ها و برای کتاب‌ها زندگی کرده و عملا تا دم مرگ هیچ‌گاه از خواندن و نوشتن فراغت نیافته و کتاب‌های نخوانده مهم‌ترین حسرت عمر او بوده است.
او در این گفت‌وگو از خودش و فعالیت‌هایش گفته، از دوران کودکی آغاز کرده به جوانی رسیده، و سرانجام روزهای میانسالی و کهنسالی را روایت کرده است. بازگویی خاطرات آذر یزدی روایتی است (همانند نثر کتاب‌هایش) روان و شیرین که در اینجا گاه با طنازی و بذله‌گویی نیز آمیخته است. خاطرات آذر یزدی تنها به شرح آنچه بر خود او گذشته محدود نمی‌شود. بلکه منبع ارزشمندی برای پژوهشگران حوزه تاریخ نشر ایران محسوب می‌شود. او در این گفت‌وگوی خواندنی، از چهره‌های نامدار بسیاری یاد کرده چه آنها در آن روزگار برای خود اسم رسمی داشتند و چه آنها که روزگار جوانی و گمنامی خود را سپری می‌کردند و بعدها به نام‌هایی برجسته بدل شدند. حسین مکی، پرویز ناتل خانلری، مرتضی کیوان، علی اکبر علمی، ذبیح‌الله منصوری، عبدالرحیم جعفری، مرتضی ممیز، فرشید مثقالی و بسیاری دیگر که اشاره به آنها سیاهه‌ای بلندبالا را طلب می‌کند، هر یک در گوشه‌هایی از این کتاب ظاهر می‌شوند و آذر یزدی با بیانی صادقانه و دلنشین از آنها یاد می‌کند.
پیام شمس‌الدینی روزشمار کاملی از زندگی و آثار مهدی آذر یزدی در ابتدای کتاب تدارک دیده که برای مرتفع کردن ابهامات احتمالی که به ذهن خوانندگان کتاب خطور می‌کنند بسیار سودمند است. کتاب‌شناسی مهدی آذر یزدی در انتهای کتاب نیز منبع خوبی برای پیدا کردن نام و نشان مهم‌ترین آثار منتشرشده درباره آذر یزدی در طول سال‌های دور و نزدیک. «حکایت پیر قصه‌گو» کتابی است که در جای جای آن می‌توان نشانه‌های اشراف و آگاهی پیام شمس‌الدینی را نسبت به آثار مهدی آذر یزدی به وضوح مشاهده کرد و همچنین دغدغه و علاقه‌مندی او برای ثبت و ضبط خاطرات ارزشمند این چهره فراموش‌نشدنی ادبیات کودک و نوجوان این دیار را.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: