سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۸
نگاهی به کتاب «مبانی برندینگ» نوشته ملیسا دیویس
مبانی برندینگ
وقتی آنها توانستند ما هم می‌توانیم!
مولف: ملیسا دیویس
مترجم: لادن رضایی
ناشر: فرهنگسرای میردشتی
قیمت: ۳۳ هزار تومان

امروزه واژه برند و برندینگ در جوامع توسعه‌یافته و پیشرفته به زندگی روزمره وارد شده است و با رقابتی شدن اقتصاد بیش از گذشته بر بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. در سال‌های پایانی قرن بیستم برندینگ دیگر محدود به شرکت‌ها باقی نماند و امروزه دانشگاه‌ها، موسسات خیریه، شهرها، افراد و به طور کلی در تمام عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و خدمات، برندینگ کارکرد موثری دارد.
با ایجاد بازارهای جدید صنعت برندینگ نیز دچار دگرگونی شده‌ است. بسیاری از برندها بازارهای خود را به چین و هند برده‌اند و طبقات نوپای این کشورها را هدف قرار داده‌اند.
اصطلاح برند و برندینگ در عین اینکه امروزه بسیار در مکالمات به کار می‌رود اما اغلب برداشت مشترک و یکسانی از مفهوم آن وجود ندارد. در سال‌های اخیر، برندینگ به صورت بخش جدایی‌ناپذیر و بنیادین سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی اشخاص درآمده و اهمیت آن به حدی است که اگر برند آسیب ببیند شرکت هم صدمه خواهد دید و از طرفی یک برند نیرومند موجب بقا و افزایش اعتبار شرکت در زمینه‌های مختلف خواهد شد.
اگر بخواهیم تعریف دقیق و جامعی از برند بر اساس کتاب حاضر ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم برند چیزی بیش از یک نام و نشان تجاری است. برند معرف تمام و کمال شخصیت یک شرکت در معنای کلی آن و واسطه شرکت و مخاطبانش است. برند باید قادر باشد از راه‌های گوناگونی با مخاطبانش ارتباط برقرار کند؛ از آنچه می‌بینیم و می‌شنویم، تا تجربه فیزیکی و احساسی که در مورد یک شرکت داریم. برند شامل ملموس‌ها و ناملموس‌ها است. محصولات، خدمات، افراد یک سازمان یا موجودیت همه بخشی از برند هستند و بر نحوه ادراک و ارتباط متقابل مخاطبان با یک برند معین تاثیر می‌گذارند.
کتاب «مبانی برندینگ» از ۶ فصل به انضمام بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است. فصل اول شامل تعریف برند، تاریخچه آن، چارچوب بازاریابی، فرآیند توسعه برند،کار آژانس‌ها در معرفی برند، میدان عمل آژانس‌ها و ارتباط میان مشتری و آژانس‌ها است.
در فصل دوم مولف به ساختارهای برند، روش‌شناسی توسعه برند، جایگاه و ارزش برند و چگونگی تثبیت برند پرداخته و به صورت دقیق و مثال‌های فراوان این مفاهیم را مورد بررسی قرار داده است. در فصل سوم ارتباط مخاطبان با برند و تحلیل این فرآیند مورد توجه قرار داشته و نویسنده به طرز نگرش مخاطب، شناخت مخاطبان، رابطه برند و اخلاق، برند و ارزش‌های جامعه و مخاطبان دیجیتال می‌پردازد.
فصل چهارم با عنوان راهکارهای برندینگ، راهکارهایی برای تنوع بخشیدن به برندها ارائه می‌شود و همچنین نحوه مشارکت برندها و آینده این مشارکت‌ها بررسی می‌شود. فصل پنجم میزان تاثیر برند و نحوه ارزیابی و سنجش تاثیرگذاری برندها مورد توجه است، اینکه چگونه و بر اساس چه معیارهایی می‌توان تاثیر یک برند را اندازه‌گیری کرد. در فصل پایانی کتاب بررسی تحول در برندها، گرایش‌های اصلی در آینده برندها، دورنمای صنعت برند، و پیشبرد برند مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به کمبود منابع ترجمه شده در این حوزه و نظر به اهمیت روزافزون موضوع برندینگ، این کتاب بسیار جلب توجه می‌کند. کتاب در پی آن است تا شرحی کلی در مورد برندینگ و ساختار برند را به صورتی قابل درک در اختیار مخاطب قرار دهد بدون آنکه به دام پیچیده‌گویی بیفتد. چاپ کتاب بی‌تردید یکی از مزیت‌های آن است. از دیگر مزایای کتاب مثال‌های فراوان و جدید آن و همین‌طور تمرین‌های پایان هر فصل است. (منبع: الف)


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: