دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
۱۰ نکته که باید درباره صدرنشین لیگ برتر انگلیس بدانید
لسترسیتی یکی از تیم های شگفتی ساز قاره اروپا است چون در حال حاضر در صدر لیگ برتر انگلیس قرار گرفته است. این تیم نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده است. یک سال پیش در پایان هفته بیست و پنجم، قعرنشین بود و در پایان فصل هم با پنج امتیاز اختلاف از سقوط نجات یافت اما اکنون ۵۳ امتیاز کسب کرده است و تاتنهام در رتبه دوم قرار دارد.

روباه‌های مهار نشدنی لستر

لسترسیتی تا ثبت رکورد تاریخی ۵۵ امتیازی خود در لیگ برتر در فصل ۲۰۰۰ – ۱۹۹۹، تنها یک گام فاصله دارد. از آوریل در ۹ بازی، هفت پیروزی به دست آورده و از ۱۰۲ امتیاز ممکن، ۷۲ امتیاز کسب کردند. این تیم پیش از صعودش به لیگ برتر انگلیس در سال ۲۰۱۴، تنها هشت سال در بالاترین سطح فو‌تبا‌ل انگلیس حضور داشته است. در سال ۲۰۰۸ به دسته سوم سقوط کردند اما دو سال بعد، ویچای سریوادباهانا پرابها که یک میلیونر تایلندی است، این باشگاه را خرید و از آن زمان بود که شروع به پیشرفت کرد. افتخارات باشگاه شهر «ایست میدنس» با ۳۳۷ هزار نفر جمعیت، سه قهرمانی در جام اتحادیه (۲۰۰/ ۱۱۹۷/ ۱۹۶۴) و یک سوپر جام انگلیس (۱۹۷۱) است.

لستر، شانزدهمین تیمی است که در لیگ برتر کمتر از ۵۰ میلیون یورو خرج کرده است و تنها با شینجی اوکازاکی، کریستین نوچس و کانته قرارداد امضا کردند. درینکواتر، جیمی واردی، ریاض محرز و کاسپر اشمایکل و سایرین نیز قبلا برای این تیم بازی می‌کرد‌ند. این تیم ۲۸ امتیاز را در بازی های خارج از خانه کسب کرده است و تنها در میان لیگ‌های بز‌ر‌گ اروپایی، تنها از پا‌ر‌ی ‌سن‌ ژر‌من عقب است. تیم فرانسوی ۱۱ برد بیرون از خانه به دست آورده است اما لسترسیتی هشت پیروزی به دست آورده است. بازی لستر بر اساس ضد حمله است و آنها سومین تیمی هستند که از نظر مالکیت توپ شرایط خوبی ندارد (۴۰.۹۲ درصد) و در پاس‌ها نیز دومین تیمی هستند که کمترین پاس را در لیگ برتر دادند (۸.۴۰۴ درصد ).

نایب قهرمانی این تیم در فصل ۲۹ – ۱۹۲۸، بهترین عملکردشان در لیگ بوده است. اگر امسال قهرمان شوند پس از ناتینگهام فارست در سال ۱۹۷۸ اولین تیمی خواهند بود که برای نخستین بار به عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کنند.

لسترسیتی تنها برابر آرسنال (پنج بر دو) و لیورپول (یک بر صفر) در لیگ شکست خورده است. در پنج لیگ برتر قاره اروپا، پا‌ر‌ی ‌سن‌ ژر‌من بدون شکست و بایرن با یک باخت آمار بهتری نسبت به صدرنشین لیگ برتر دارند.

شاگردان کلودیو رانیری، ۴۷ گل را در ۲۵ هفته‌ به ثمر رساندند. میانگین گل‌های آنها در هر بازی ۱.۹ است و تنها منچسترسیتی با آنها برابر است. لستر در بازی‌های اخیرش از لحاظ دفاعی عملکرد بهتری داشته است. رانیری به شوخی در این باره گفت: «به بازیکنانم گفتم اگر دروازه تیم بسته بماند،‌آنها را پیتزا مهمان خواهم کرد.»

به این ترتیب بود که در هفت بازی آخر، پنج بازی را بدون گل خورده به پایان رساندند و تنها در دو دیدار د‌ر‌وازه‌شان باز شد.

رانیری پس از تجربه ناموفقش در یونان، باز هم به سیستم ۲ – ۴ – ۴ وفادار ماند. سرمربی ایتالیایی گفت: ما همچون «فارست گامپ» (شخصیت فیلمی به همین نام و با بازی تام هنکس) هستیم. نمی توانیم دست از دویدن برداریم. کانته و درنیکواتر، هافبک‌های این تیم لغزش ناپذیر هستند.

جیمی واردی ۱۸ گله که رکورد ۱۰ گل پیاپی‌ رود فان نیستلروی را شکست و ۱۱ گل به ثمر رساند، می‌تواند پس از گری لینکر (۸۵ – ۱۹۸۴) اولین آقای گل لسترسیتی در لیگ برتر و نخستین انگلیسی از سال ۲۰۰۰ باشد.

دیگر مهاجم این تیم یعنی محرز الجزایری، ۱۴ گل و ۱۰ پاس گل داده است. زوج او و واردی با ۳۲ گل در لیگ برتر بهترین هستند. در میان پنج لیگ برتر تنها لورنسو اینسینیه در گل و پاس گل دو رقمی است (۱۰ گل و ۱۰ پاس گل).

هفت راه برایِ شکست دادنِ لستر
یکشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۱۱:۴۹
این فصل در کلِ پنجِ لیگِ اولِ فوتبالِ اروپا فقط بایرن مونیخ و پاریس سن ژرمن کمتر از لستر سیتی شکست خورده‌اند. لستر در لیگ تنها لیورپول و آرسنال باخته، تیمی که امروز باید مقابلش قرار بگیرد. برایِ همین نگاهی می‌اندازیم به نوعِ بازیِ لستر و راه‌هایی که برایِ شکست دادنِ این تیم وجود دارند

پل ویلکس
 
۱-بازی با دفاعِ سه نفره
 
مارسلو بیلسا همیشه اصرار به بازی با سه مدافع مقابلِ دو مهاجم داشته است. بیلسا اعتقاد دارد این تنها راهی است که می‌توان به دفاع پوشش داد. تنها تیمی که این فصل مقابلِ لستر با سه دفاعِ میانی بازی کرد منچستر یونایتد در تساویِ ۱-۱ در کینگ پاور بود. لویی ون گال بعد از این بازی گفت: «ما این تغییر را برایِ مقابله با کیفیتِ بالایِ واردی و اوکازاکی که دادیم که مدام در کانال‌هایِ بینِ مدافعینِ مرکزی نفوذ می‌کنند.»
موریسیو پوچتینو مقابلِ واتفوردِ کیکه سانچس فلورس که سیستمی شبیهِ لستر با دو مهاجمش، تروی دینی و اودیون ایگالو دارد، هم از سه مدافعِ مرکزی استفاده کرد و در هر دو بازی پیروز شد.
 
۲-عمقِ مناسب و متوسطِ خطِ دفاعی
 
اگر مقابلِ لستر با خطِ دفاعِ بالا بازی کنید فرصتِ ضدحمله به واردی و دار و دسته‌اش را می‌دهید. لستر با یک پاسِ بلند از زمینِ خودش در موقعیتِ گل قرار می‌گیرد. اما اگر خطِ دفاع بیش از حد عقب باشد و عمق پیدا کند، ریاض محرز این فرصت را پیدا می‌کند که تا لبه‌یِ باکس پیشروی کند، یک به یک‌ها را ببرد و با حرکت در عرض شوت بزند. پس کنترلِ عمقِ خطِ دفاعی مقابلِ لستر بسیار مهم است، دستوری که قبل از بازی توسطِ مربیِ صادر می‌شود، اما در جریانِ مسابقه اجرایِ درستش به بازیکنان، هماهنگی و تجربه‌شان بستگی دارد.
 
۳-استفاده‎یِ مفید از مالکیتِ توپ
 
انتقاداتِ زیادی که این فصل از ون گال و فوتبالِ با مالکیتِ بالا، اما کسالت‌بارش شده، علاقه‌یِ تیم‌هایِ انگلیسی به این نوع فوتبال را کمتر کرده است. آمدنِ اسلاون بیلیچ و یورگن کلوپ و اوج گرفتنِ لستر و موفقیت‌هایِ واتفورد هم رویِ این موضوع تاثیرِ زیادی گذاشته است. رویکردِ خیلی از تیم‎هایِ انگلیسی حالا فوتبالی مستقیم شده است. این قضیه وقتی پپ گواردیولا فصلِ آینده به سیتی بیاید بعدِ دیگری هم به خودش خواهد گرفت. مسئله‌یِ اصلی استفاده‌یِ درست و مفید از مالکیتِ توپ است، حتی اگر تیم سوار بر جریانِ بازی نباشد.
 
۴-توپ را به لستر بدهید
 
لستر بینِ تمامِ تیم‌هایِ انگلیسی این فصل کمترین درصدِ مالکیتِ توپ را داشته است. بقیه تیم‌ها، همانطور که لستر می‌خواهد، توپ را در اختیار می‌گیرند و شاگردانِ رانیری طرحِ خودشان را اجرا می‌کنند. در تنها بازیِ این فصل که لستر بیشتر از حریف مالیکت داشت تساویِ بدونِ گل مقابلِ بورنموس بود. دفاعی منسجم مقابل لستر و جلو کشیدنِ این تیم باعث می‎شود که فضا برایِ واردی کم شود و مهمترین عنصرِ هجومی لستر کاهش پیدا کند.
 
۵-بال‌هایِ دفاعی
 
بورنموس و وستهام این فصل با استفاده از بال‌هایی که در بعدِ دفاعی فعالیتِ زیادی داشتند موفق شدند با پرس کردنِ مدافعینِ کناریِ لستر، سیمپسون و فوکس، راه‌هایِ تغذیه‌یِ محرز و آلبرایتون را محدود کنند. این یکی از راه‌هایِ کنترل لستر است. اما از منظری دیگر اگر به این دو مدافعِ کناری اجازه‌یِ نفوذ داده شود، با داشتنِ وینگرهایِ سرعتی فرصتِ ضد حمله‌هایِ مناسبی مقابلِ لستر پدید می‌آید. این ریسکی است که باید پذیرفت، کاری که برندان راجرز با استفاده از دنیل استوریج و لوئیس سوارز در پیروزیِ ۵-۱ مقابلِ آرسنال کرد.
 
۶-ضدِ حمله زدن به ضدِ حمله‌ها
 
آرسنال در بازیِ رفت لستر را ۵-۲ در دیداری بسیار باز برد. آرسنال هم مثلِ لستر با سرعت ضدحمله می‌زد و سریع از دفاع به حمله منتقل می‌شد. چنین فوتبالی مقابلِ لستر به این معنا نیست که باید بیشتر از مردانِ رانیری دوید، بلکه باید با هوشِ بالاتر تصمیماتِ درست‎تری در مواقعِ ضدحمله گرفت. کاری که مثلا لیورپول در شکستِ ۲-۰ مقابلِ لستر، به اعترافِ یورگن کلوپ انجام نداد: «مسئله‌یِ ما بیشتر دویدن نبود، بلکه وقتی در موقعیت‌هایِ خوب توپ را داشتیم، تصمیماتِ خوبی نگرفتیم.» جالب می‌شد اگر می‌توانستیم این لستر را مقابلِ لیورپولِ راجرز با سوارز و استوریج و استرلینگ ببینیم، با مقابلِ نیوکاسلِ کوین کیگان.
 
۷-بالا بردنِ تعدادِ خطاهایِ فنی
 
شاید خیلی جالب به نظر نرسد اما خطا کردن رویِ لستری‌ها وقتی می‌خواهند ضدحمله‌یِ خودشان را شروع بکنند می‌تواند تاثیرِ زیادی رویِ بازی داشته باشد. رئالِ مادریدِ مورینیو این روش را همیشه مقابلِ بارسلونا برایِ به هم ریختنِ ریتمِ این تیم به کار می‎گرفت. البته این خطاها باید دور از باکسِ خودی باشد تا فرصت استفاده از ضرباتِ ایستگاهی را به لستر ندهد. بازیکنانِ آرسنال در بازیِ رفت ۱۲ بار رویِ لستری‌ها خطا کردند، اما تنها ۳تا از این خطاها در نیمه‌یِ خودشان بود. مهار کردنِ محرز قبل از اینکه سرعت بگیرد می‌تواند کلیدی برایِ شکست دادنِ لستر باشد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: