دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
سالها رضازاده رکورد دار دسته سنگین وزن جهان بود. هیچ کدام از قهرمانان کشورمان در این سالها نتوانستند (!) رکورد رئیس سابق وزنه برداری را بهبود ببخشند. در این خصوص البته حرف و حدیث هایی نیز شده می شد که چرا ورزشکاری چون بهداد سلیمی با توانایی خاص خودش نتوانسته طلسم شکنی کند. به هر حال رکورد های رضا زاده توسط یک ورزشکار روس جابجا شد. در رقابت‌های جهانی گذشته وقتی رقابت های گروه «آ» دسته به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم رقابت های وزنه برداری قهرمانی در سالن جرج بروان شهر هیوستون آغاز شد. آلکسی لوچف که تا پیش از این تنها مدال برنز رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۳ را در کارنامه داشت هشتاد و یکمین دوره رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان را با دو رکورد شکنی و سه مدال طلا (یک ضرب، دو ضرب و مجموع) در غیاب بهداد سلیمی و روسلان آلبگوف روسی به پایان برد. وی در حرکات یک ضرب با ۲۱۱ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و در حرکات دو ضرب پس از بلند کردن وزنه های ۲۴۲ و ۲۴۸ به وزنه ۲۶۴ کیلوگرم که یک کیلوگرم از رکورد دنیا بیشتر بود حمله کرد و این وزنه را بالای سر برد و مدال طلا گرفت. لوچف روسی در مجموع نیز با ۴۷۵ کیلوگرم رکورد دنیا را که متعلق به حسین رضازاده بود سه کیلوگرم بهبود بخشید و بر سکوی نخست دسته فوق سنگین قرار گرفت.

*دوست داشتم یک ایرانی رکوردم را می شکست!
رضا زاده در مصاحبه ای از آرزوها و اقعیت های موجود (البته تا حدودی) گفته است. وی که حضور در شورای شهر تهران را به نامزدی ریاست فدراسیون وزنه برداری ترجیج داده در خصوص شکسته شدن رکوردهایش به ایسنا گفت: دوست داشتم که یک ایرانی رکورد مرا بشکند و افتخار می‌کنم که ۱۵ سال رکورد جهان به نام ایران ثبت شده بود اما وزنه‌بردار روس در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ نشان داد که وزنه‌بردار خوبی است و سن مناسبی هم دارد بنابراین تمرین کرده بود و توانست رکورد من را امسال بشکند. او ادامه داد: امیدوارم در المپیک یا مسابقات دیگر وزنه‌برداران ما بتوانند همانطور که من در المپیک سیدنی رکورد جهان را از روس‌ها گرفتم آنها نیز بتوانند رکورد و مدال طلای دسته فوق سنگین را دوباره از روس‌ها پس بگیرند و به نام ایران به ثبت برسانند. رضازاده در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند امکان پس گرفتن مجدد رکورد دوضرب و مجموع جهان از روس‌ها امکان‌پذیر باشد، گفت: چرا امکانش وجود نداشته باشد. من حسین رضازاده در المپیک سیدنی توانستم این کار را انجام بدهم و امیدوارم وزنه‌برداران دیگر بتوانند نه‌تنها در فوق‌سنگین بلکه در بقیه وزن‌ها نیز به رکوردهای جهان برسند. من افتخار می‌کنم در زمان مدیریتم در فدراسیون وزنه‌برداری، سه وزنه‌بردار (بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی و بهادر مولایی) پرورش یافتند که توانستند مدال جهانی و المپیک را کسب کنند. رئیس پیشین فدراسیون وزنه‌برداری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به فکر این است فرزندش رکوردهای دسته فوق سنگین را به نام خود به ثبت برساند، تصریح کرد: قبلا که این موضوع را گفتم این طور برداشت کردند که حسین رضازاده نمی‌خواهد کسی جز پسرش رکوردهایش را بشکند. خدا را شکر الان شخص دیگری آمد و رکوردهای من را زد تا دیگر از این حرف‌ها نباشد. البته من به عنوان پدر دوست دارم که فرزندم در رشته وزنه‌برداری عنوان‌های من را تکرار کند اما ابوالفضل اکنون ۱۱ سال دارد و بعد از دو سال دیگر باید وارد وزنه‌برداری شود. حالا اصلا باید ببینیم می‌خواهد در دسته فوق سنگین وزنه بزند و یا اصلا وزنه‌بردار خوبی خواهد شد یا خیر.

*دوپینگ وزنه بردار روس
یک ماه پس  از رکوردشکنی توسط وزنه بردار روس، اعلام شد وی دوپینگ کرده است و بدین ترتیب رضازاده همچنان قوی ترین مرد دنیا به شمار می رود اما روز چهارشنبه خبر جدیدی روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. وزنه‌بردار فوق سنگین روسیه تایید کرد که نمونه B او منفی شده است. او امیدوار است که این موضوع به زودی از سوی فدراسیون جهانی رسما اعلام شود. یک ماه پس از مسابقات جهانی و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی تست دوپینگ الکسی لوچف روس که خود را به عنوان پدیده در فوق سنگین مطرح کرد، مثبت اعلام شد. لوچف که از همان ابتدا این اتفاق را نوعی بازی سیاسی عنوان کرده بود، خواستار بررسی نمونه B شد و اعلام کرد که بی‌گناهی خود را ثابت می‌کند. اکنون پس از گذشت ۲ ماه از این ماجرا شنیده می‌شود که نمونه B این و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ منفی شده است. الکسی لوچف در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایسنا درباره این شنیده‌ها گفت: نمونه B من منفی شده و امیدوارم که هر‌ چه‌ ز‌و‌د‌تر این موضوع اعلام شود که نمونه B من منفی شده است. این و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ روس در حالی این موضوع را در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرده که فدراسیون جهانی و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی هنوز به طور رسمی نه تنها نتیجه‌ نمونه B لوچف، بلکه هیچ کدام از وزنه بردارانی که در مسابقات جهانی آمریکا نمونه اولیه شان مثبت اعلام شد و نمونه B داده بودند را اعلام نکرده است. اکنون باید دید که آیا فدراسیون جهانی نیز به طور رسمی این موضوع را تایید می‌کند یا خیر؟ درصورتی که اظهارات لوچف رسما تایید شود محرومیت غول روسی رفع و او در المپیک ۲۰۱۶ ریو حضور خواهد داشت و رکورد جهان هم به نام او ثبت خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: