دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶

انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال برگزار و اینفانتینو به عنوان رئیس جدید و جایگزین سپ بلاتر معرفی شد. در این بین اما مشخص نیست علی کفاشیان به چه نامزدی رای داده است.

*رای به شیخ سلمان

علی کفاشیان که به زوریخ سفر کرده بود قبل از شروع انتخابات فیفا و در پاسخ به این سوال که همراه فدراسیون‌های آسیایی سرانجام به این جمع‌بندی رسیدید که به شیخ سلمان رأی دهید؟ گفت: جمع‌بندی خاصی نبود و ما فقط یک ناهار ساده را دور هم صرف کردیم، ضمن اینکه از اول هم گفته بودیم به شیخ سلمان رأی می‌دهیم. وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم هرکس رئیس شود با او ارتباط مؤثر و خوبی بگیریم، اگرهم شیخ سلمان رئیس فیفا شود مشخص نیست که من رئیس AFC بشوم و بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد چون اینجا به اندازه‌ای ارتباطات بین آدم‌ها زیاد است که نمی‌توان از حالا چیزی را پیش‌بینی کرد.

*رای به توانمندی ها

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص انتخابات روز جمعه فیفا به تسنیم گفت: رقابت سنگینی بود که در دور اول به نتیجه‌ای نرسید و مشخص نشد که چه‌کسی رئیس فیفا خواهد شد، اما در دور دوم ۱۱۵ رأی به جیانی اینفانتینو داده شد که با همین آرا او رئیس فیفا شد. من به اینفانتینو رأی دادم. بالاخره توانمندی‌های او را دیدیم و رأی دادیم. او فردی بسیار توانمند است و به ایران هم که آمده بود ما توانایی‌ها و برنامه‌های او را دیدیم. در انتخابات هم کاملاً مورد حمایت اروپایی‌ها بود و مطمئناً با کمک همه و البته اروپایی‌ها می‌تواند باعث توسعه فوتبال دنیا شود. ما هم توانمندی خودمان را نشان داده و ارتباط خوبی با اینفانتینو گرفته‌ایم که در واقع می‌تواند این موضوع به فوتبال ما هم کمک کند.

*ابهام

نکته جالب اینجا است که رئیس فدراسیون فوتبال قبل از این مصاحبه با تسنیم صحبت های دیگری انجام داده بود. کفاشیان بعد از این که او برای دومین بار رای خود را داخل صندوق انداخت در گفت و گو با ۳۰۹۰ گفت: «هر ۲ بار به یک نفر رای دادم.» پس از اعلام نتایج هم کفاشیان که به طور واضح اعلام کرد رای‌هایش هر دو بار به یک نفر بوده و نگاهی ویژه به شیخ سلمان داشته است، نمی‌توانست این شکست را باور کند و حتی نمی‌توانست از روی صندلی‌اش بلند شود. به نظر می‌رسد این شکست بزرگ تبعات سنگینی برای او داشته باشد و رییس فدراسیون هم از این مساله آگاه است.

*صحبت های دبیر کل فدراسیون

علیرضا اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال اما در این خصوص گفت: ما باید به منافع خود در این انتخابات نگاه کنیم، آثار عملکرد رییس جدید فیفا در آینده مشخص خواهد شد و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت. مهم نیست که چه کسی به عنوان رییس انتخاب می شود و در راس کار قرار می گیرد، حتی مهم نیست که چه تغییراتی صورت می گیرد بلکه مهم این است که منافع ایران چیست و چه خواسته هایی مدنظر فدراسیون فوتبال ماست. خواسته های ما با تغییر افراد کم یا زیاد نمی شوند و منافع ما دچار جابه جایی نخواهند شد بنابراین به روند انتخابات کاری نخواهیم داشت بلکه مسئله مدنظر ما این است که منافع ملی فوتبال ایران محقق خواهند شد یا خیر. در این برهه نیز معقول این است به کسی رای می دادیم و از کسی حمایت می کردیم که به منافع فوتبال ایران توجه کند. طبیعی بود که با توجه به نامزدها و نوع حمایت هایی که از آن ها صورت گرفته بود انتخابات به دور دوم کشیده شود. در زمان انتخاب بلاتر هم انتخابات فیفا به دور دوم کشیده شد و با توجه به تعداد بالای رای دهندگان انتظار می رفت که انتخابات این دوره نیز چنین شرایطی را داشته باشد. منافع ملی تنها یک مصداق ندارند، بلکه باید مجموع منافع در نظر گرفته شوند. ما به دنبال این هستیم که در فوتبال بین الملل جایگاه خاص خود را پیدا کنیم. ما تنها به یک پرونده و یک مسئله نگاه نمی کنیم و مجموع شرایط و منافعی را که با آن مواجه خواهیم بود در نظر می گیریم.

*گلایه شیخ سلمان

شیخ سلمان یکی از نامزدهای ریاست فیفا بود که این انتخابات روز جمعه گذشته برگزار شد و به دور دوم کشید. در دور دوم شیخ سلمان با اینفانتینیو دبیرکل یوفا برای رسیدن به ریاست فیفا رقابت کرد ولی در نهایت نتوانست به این عنوان برسد. طبق آنچه خبرانلاین نوشته شیخ سلمان در یک مصاحبه تلویزیونی از بدقولی‌هایی که نسبت به وی شده بود، گلایه کرد. وی که به نظر می‌رسید کشورهای حاشیه خلیج فارس را هدف صحبت‌هایش قرار داده است، گفت: بعضی از کشورها به ما قول حمایت دادند ولی به آن عمل نکردند. همه ما عرب هستیم ولی متاسفانه بعضی‌ها از نامزدهای دیگر حمایت کردند. امیدوارم که در آینده این رویه تغییر کند. ما به عنوان کشورهای عربی باید اتحادمان را حفظ کنیم و در قبال هم شفاف باشیم. وی افزود: در همان دور اول انتخابات تعداد زیادی از کشورها به سمت نامزدهای دیگر چرخیدند. لازم است که به آینده و روزهای پیش رو نگاه کنیم و مهم است که فیفا از این بحران خارج شود.

*رای مخفی است!

امیر حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در تماس با خبرآنلاین در این باره می گوید:« پس از اینکه انتخابات فیفا برگزار شد بعضی از رسانه ها گمانه زنی کردند که کفاشیان به اینفانتینو رای داده است و بعضی ها هم بر این عقیده بودند که رای او شیخ سلمان بوده است.بنده بلافاصله با کفاشیان ارتباط برقرار کردم تا از خود ایشان سوال کنم.جالب اینجاست که حرف آقای کفاشیان این بود که رای شان مخفی است و به هیچ عنوان گمانه زنی هایی که رسانه ها می کنند درست نیست.» حسینی این را گفت و ادامه داد:«این قطعا موضوعی است که خود کفاشیان می داند و به هیچ عنوان درست نیست که رسانه ها درباره اش گمانه زنی می کنند.ما نباید حدس بزنیم و بر اساس حدس و گمان روی رای کفاشیان نظر بدهیم.علی کفاشیان رای خودش را به کسی اعلام نکرده است و هر آنچه در رسانه های مختلف منتشر می شود گمانه زنی بر اساس شایعات است.» حسینی در پایان درباره سفر اینفانتینو به تهران هم گفت:«ایشان به کشوری سفر کردند که تیم اول آسیا است.اینفانتینو شناخت خوبی از ایران داشت.به هر صورت هم تیم فوتبال،هم فوتسال،تیم بانوان و فوتبال ساحلی ایران قدرت زیادی دارند و طبیعی است که ایشان سفر به ایران را انتخاب کرده باشند.شیخ سلمان هم که رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا است و در پایان باید بگویم که بررسی کردن این موضوعات کار درستی نیست.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: