جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
ترامپ و کلینتون، در صدر آرای انتخابات مقدماتی آمریکا
رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک روز حساس که موسوم به سه شبه بزرگ است را پشت سر گذاشت. در این روز مهم که مصادف با یکم مارس بود، نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری خواه در یازده ایالت آمریکا با یکدیگر رقابت کردند. کلیت نتایج این رقابت‌ها‌‌‌ همان گونه که پیش بینی می‌شد، با پیشتازی هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه همراه شد. البته سایر نامزد‌ها نیز به موفقیت‌هایی دست یافتند که در ادامه به آن اشاره می‌شود. رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سه شنبه بزرگ، در حالی برگزار شد که پیش از آن شرایط موجود از جمله افکار عمومی همه چیز را برای موفقیت هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ در حزب جمهوری خواه آماده کرده بود.

نتایج برآمده از رقابت‌های یازده ایالت جداگانه آمریکا، پیش بینی‌های مقدماتی را تأیید کرد و بر اساس آن کلینتون و ترامپ در دو جناح رقیب در مجموع پیروز شدند. با وجود این، برنی ساندرز، رقیب هیلاری کلینتون در جناح دموکرات و مارکو روبیو، برنی ساندرز، بن کارسون در حزب جمهوری خواه، امید فراوانی برای پیروزی در این رقابت‌ها داشتند و‌‌ همان طور که آمد، سایر نامزد‌ها نیز به موفقیت‌هایی دست یافتند که در ادامه به آن اشاره می‌شود. پیش از برگزاری انتخابات سه شنبه، مارکو روبیو با فریبکار خطاب کردن ترامپ گفته بود پیروزی ترامپ یک فاجعه است و روبیو در توئیت شخصی خود با مهم لحاظ کردن این سه شنبه از مردم خواست با رأی دادن به او، باعث متوقف شدن روند پیروزی‌های ترامپ شوند.

نکته قابل ذکری که در جناح جمهوری خواه پیش از برگزاری انتخابات رسانه‌ای و حاشیه ساز شد، متهم شدن ترامپ به افکار نژادپرستانه بود که این موضوع توسط رقبای او همانند تد کروز و مارکو روبیو به خوبی مورد استفاده قرار گرفت. روبیو در این رابطه به خبرنگاران گفت، افکار نژادپرستانه دلیل مناسبی برای انتخاب نکردن ترامپ است و تد کروز نیز در همین رابطه با غم انگیز توصیف کردن اندیشه‌های ترامپ گفت، افکار ‌نژاد پرستانه، هولناک، غلط و دور از شأن نامزدهای حزب جمهوری‌خواه است. توهین‌ها و تخریب‌هایی که در جناح جمهوری خواه میان نامزد‌ها شکل گرفت، دستاویز مناسبی برای کلینتون در جناح رقیب شد تا با اشاره به آن بر پایگاه رأی خود بیفزاید. کلینتون در همین رابطه در ایالت مینه سوتا و در جمع خبرنگاران گفت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه اساس مبارزات خود را به جای تعریف از خود بر توهین به رقبا گذاشته‌اند. از سوی دیگر در جناح دموکرات، برنی ساندرز تلاش زیادی برای شکست دادن کلینتون در سه شنبه بزرگ انجام داد و با واقع گرا نشان دادن خود سعی کرد، به شهروندان آمریکایی این گونه وانمود کند که کلینتون توان عملیاتی کردن قول‌هایی که می‌دهد را ندارد.

پیش از برگزاری انتخابات سه شنبه بزرگ، نظرسنجی‌ها از پیشتازی هیلاری کلینتون در جناح دموکرات با ۵۲ درصد آرا و ترامپ در جناح جمهوری خواه با ۴۴ درصد آرا خبر داد. پس از برگزاری انتخابات سه شنبه بزرگ، اطلاعات به دست آمده نشان از آن دارد که هیلاری کلینتون در ایالاتی مانند جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس و تگزاس اکثریت آرا را به دست آورده است. این نامزد دموکرات در ایالت فلوریدا به هواداران خود قول داد برای به دست آوردن هر تک رأی ‌‌‌نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد. کلینتون در سخنانی دیگر با زیر سؤال بردن شعارهای دونالد ترامپ در رابطه با ساخت دوباره آمریکای بزرگ، گفت آمریکا همیشه بزرگ بوده و در این مسیر توقفی نداشته است.

نتایج برآمده از انتخابات سه شنبه بزرگ نشان می‌دهد، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان نیز در ایالات جورجیا، آلاباما، تنسی، ماساچوست و ویرجینیا حائز حداکثر آرا شده است. نکته قابل ذکر آنکه نامزدهای حزب جمهوری خواه برای آنکه بتوانند در ‌‌نهایت منتخب پیروز این حزب باشند، به ۱۲۳۷ نمایندگی در سراسر آمریکا نیاز دارند و در طرف دیگر، در حزب دموکرات نیز نامزد منتخب به ۲۳۸۲ نمایندگی نیاز دارد. گفتنی است، در روز سه‌شنبه بزرگ، در یازده ایالت رأی گیری و شمارش آرا انجام شد که این ایالت‌ها عبارتند از: آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، می‌نه سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا. در ادامه در قالب جدول به نامزدهای پیروز ایالت‌هایی که تاکنون در آن‌ها انتخابات برگزار شده است، اشاره می‌شود:

ايالت

نامزدهاي پيروز

حزب دموكرات

حزب جمهوري خواه

نام نامزد

درصد آراء

نام نامزد

درصد آراء

آيوا

كلينتون

50.1

تد كروز

27.7

نيوهمشاير

ساندرز

60

ترامپ

35

نوادا

كلينتون

52.71

ترامپ

44

كاروليناي جنوبي

كلينتون

73.49

ترامپ

35

آلاباما

كلينتون

77.9

ترامپ

46

آركانزاس

كلينتون

70.2

ترامپ

33.9

جورجيا

كلينتون

72.4

ترامپ

41.5

ماساچوست

كلينتون

51.5

ترامپ

49.1

مينه سوتا

كلينتون

56.5

روبيو

36.9

اوكلاهما

ساندرز

52.1

كروز

34.7

تنسي

كلينتون

63.6

ترامپ

42.1

تگزاس

كلينتون

66.8

كروز

39.6

ورمونت

ساندرز

86

ترامپ

32.6

ويرجينيا

كلينتون

64.3

ترامپ

34.9

كلورادو

كلينتون

48

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: