پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
حجت الاسلام رئیسی با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد
با درگذشت حجت الاسلام عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی گمانه زنی ها درمورد جانشین او برای این نهاد عظیم فرهنگی، تاریخی و اقتصادی بیش از هر کس دیگری به سمت حجت الاسلام رئیسی دادستان کل کشور بود. گمانه زنی هایی که درست بود و او امروز رسما با حکم رهبر انقلاب اسلامی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. هرچند در این میان گزینه های دیگری مثل آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد نیز مطرح بود، این رئیسی بود که توانست این مسئولیت بزرگ و حساس را بر عهده بگیرد.

گفتنی است آستان قدس رضوی در حال حاضر به طور کلی مشتمل بر پنج بخش فرهنگی- رسانه ای، اقتصادی، پزشکی-بیمارستانی، اجتماعی- آموزشی و خدماتی-زیارتی است. صنایع غذایی قدس رضوی، مرکز دارالشفاء امام(ع)، موسسه خدمات دارویی رضوی، بیمارستان رضوی، بنیاد فرهنگی رضوی، سازمان کتابخانه ها، تلویزیون اینترنتی امام رضا و موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی از جمله سازمان های تحت این مجموعه هستند.

هفت نکته برای تولیت آستان قدس

رهبر انقلاب در حکمی که در این خصوص صادر کرده اند خطاب به حجت الاسلام رئیسی، وی را «برخوردار از صلاح و امانت، و کارآزموده در مدیریت‌های کلان» و لذا شایسته تولیت آستان قدس خوانده اند. ایشان در این حکم اما 7 نکته را نیز خطاب به رئیسی مطرح کرده اند و خواستار اهتمام جدی تولیت جدید به آن ها شده اند.

رهبر انقلاب در نکاتی که مطرح کرده اند، آستان قدس را ظرفیت فرهنگی عظیمی خوانده اند که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند و لذا تا کید کرده اند که با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.

آیت الله خامنه ای در بند دیگری از این نکات خود، به بناهای آستان قدس اشاره کرده و با بیان اینکه مجموعه فضاها و بناهای آستان قدس گنجینه‌ منحصر به فردی از هنر معماری اسلامی و ظرائف و لطائف علمی و هنری پر مضمون ملت ایران است، تاکید کرده اند که نگهداری و نگهبانی از این موزه‌ی عظیم که در زمان تولیت شیخ عباس واعظ طبسی فقید به نزدیک ده برابر گذشته ارتقاء یافته از جمله‌ وظائف بزرگ و شایسته‌ توجه رئیسی نیز باشد.

رهبر انقلاب در نکته دیگر مورد تاکید خود به وجه اقتصادی آستان قدس اختصاص داده اند و تاکید کرده اند که سامان بخشیدن به بنگاههای اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی و انضباط قانونی آن ها باید همواره مد نظر بوده از آن غفلت نشود.

آیت الله خامنه ای حفاظت از موقوفات و بهره‌گیری بهینه از آن در مصارف خود را وظیفه مهم دیگری عنوان کرده اند که متولی قبلی بدان اهتمامی ویژه داشته است. آیت الله خامنه ای بویژه به بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که آن موقوفات در آن قرار دارند، اشاره کرده اند.

ایشان همچنین به رئیسی تاکید کرده اند که خدمت به زائران بارگاه مقدس امام رضا و بویژه ضعفا و نیازمندان را از رؤس برنامه‌های خود قرار دهد و به خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان اهتمام ویژه داشته باشد.

نگاهی به کارنامه رئیسی

سید ابراهیم رئیسی متولد 1339 نوغان مشهد است. او در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و سطوح عالی را در محضر اساتید و علمای بزرگ حوزه پشت سر گذاشت و همچنین دارای دکتری فقه و مبانی با گرایش حقوق خصوصی است.

او طی سه دهه گذشته به طور مستمر در مناصب قضایی حضور داشته است؛ از قضاوت در دادگاه های انقلاب تا جایگاه دادستانی کل کشور. در دوره ریاست هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی تا جایگاه معاون اول این قوه ارتقا پیدا کرد.

ورود حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال 1359 و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج و پس از آن دادستانی کرج آغاز شد. سال 1364 عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد. با گذشت 3 سال از این تاریخ و در سال 1367، مورد توجه ویژه امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد.

بعد از رحلت امام(ره) رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال 1368 تا 1373 به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن و از سال 1373 به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال 1383 عهده دار بود. رئیسی از سال 1383 تا سال 1393 معاون اول قوه قضائیه بود و از سال 1393 تاکنون نیز دادستان کل کشور است. وی همچنین از سال 1391 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت نیز منصوب شد.

اما به لحاظ سیاسی حجت الاسلام رئیسی عضو جامعه روحانیت مبارز است. او در نیمه دوم سال 1376 پیشنهاد اعضاء مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی برای حضور و عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را پذیرفت و با رأی اعضا در یکی از جلسات جامعه، رسماً به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت در آمد. وی همچنین دارای نسبت نزدیک با امام جمعه اصولگرای این استان و داماد آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد است.

رئیسی به عنوان یکی از معتمدان رهبری و نظام در نهادهای دیگر نیز سمت های مهمی داشته از جمله وی به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان در سال 88 انتخاب شد. افزون بر این ها وی تولیت امامزاده صالح را در سال های اخیر برعهده داشته است.

او طی سال های گذشته از طرف نظام مسئولیت و عضویت در کمیته های ویژه پیگیری برخی از حوادث حساس سیاسی و امنیتی را برعهده داشت است. در قضیه برخورد با عوامل و متهمان حوادث 88 او مدیریت برخی از کمیته های تحقیق و بررسی را بر عهده داشت. رئیسی در آن مقطع به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌نفره ویژه بررسی موضوع اتهام بدرفتاری با متهمان ماجرای کهریزک شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: