جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
همه گمانه زنی ها درباره لغو یک سفر
چهارشنبه گذشته قرار بود حسن روحانی رئیس جمهور در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی سفری دو روزه به وین پایتخت اتریش داشته باشد، سفری که به یک باره از سوی ایران لغو شد و این موضوع واکنش ها و حاشیه هایی را در سطح داخلی و نیز از سوی طرف مقابل در پی داشت. مقامات اتریشی می گویند ایران به دلیل مسائل امنیتی سفر را لغو کرده است و برخی علت را عدم مقابله دولت اتریش با تظاهرات ضد ایرانی در این کشور می خوانند. در این بین گمانه زنی های دیگری درخصوص علت این تصمیم همچون اختلافات داخلی در ایران و نیز موضوع باز نشدن سوییفت مطرح شده است.
از مسائل امنیتی تا اختلافات داخلی
دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع گیری نسبت به این اتفاق اعلام کرد: این سفر با توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد.
پس از آن رویترز خبر داد دولت اتریش اعلام کرده است رئیس جمهور روحانی تصمیم گرفت به دلایل امنیتی، سفرش به وین را به تاخیر بیاندازد. خبرگزاری رسمی اتریش هم نوشت: سفر فردا چهارشنبه روحانی به وین به دلایل امنیتی به تعویق افتاد. این رسانه ها مدعی شده‌اند که علت لغو سفر روحانی به اتریش، مسائل امنیتی در پی حوادث تروریستی اخیر در اروپا و به خصوص حوادث اخیر در بروکسل پایتخت بلژیک و لاهور پاکستان بوده است.
فیشر رییس جمهوری اتریش از لغو سفر روحانی به این کشور ابراز تاسف کرد و درخصوص موضوع امنیت این سفر گفت: بر این باورم که این دیدار برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی بود و بنابراین از تعویق آن متاسفم. آنچه برای من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگرانی های امنیتی باشد، این به خود ایران و تصمیمش بازمی گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت.
رئیس جمهور اتریش در پاسخ به این سئوال که آیا طرح وجود دغدغه ها و ملاحظات امنیتی (از سوی ایران) مساله ای قابل درک است و مگر چارچوبها و شرایط لازم تمهید نشده بودند و خلاصه همه چیز از سوی طرف اتریشی مهیا نشده بود؟ ابراز داشت: من کارشناس امنیتی نیستم اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود. به همین خاطر برایم محرز است که شرایط امنیتی ممتاز و از بوته آزمون درآمده ای برای این سفر پیش بینی شده بود.
از سوی دیگر یک پایگاه خبری اتریشی مدعی شده علت لغو سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور رد درخواست تهران برای جلوگیری از برگزاری تجمع ضدایرانی در وین بوده است. دلیلی که البته نمی‌تواند دلیل اصلی و قانع‌کننده‌‌ای برای لغو برنامه سفر باشد.  روزنامه «دی‌پرس» در شماره روز چهارشنبه ۱۱ فروردین خود و به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت ایران از دولت اتریش خواسته بود تا از برگزاری یک تظاهرات علیه جمهوری اسلامی همزمان با سفر  روحانی به وین ممانعت کند. اما دولت اتریش اعلام کرده که نمی‌تواند مانع حق اشخاص و گروه‌ها برای برپایی تظاهرات و تجمع صلح‌آمیز شود و با این درخواست مخالفت کرده است.
روزنامه پرسه، چاپ اتریش اما علت را اختلافات داخلی در ایران عنوان کرده است. این روزنامه در گزارشی از همایش اقتصادی ایران-اتریش که روز پنجشنبه در اتریش برگزار شد، نوشت که در این همایش این سخن زیاد شنیده می‌شد که روحانی در آخرین لحظه و در فرودگاه سفر خود را لغو کرده است، زیرا بیم داشته که در حالی که با نیمی از کابینه خود در اتریش مشغول تعمیق روابط اقتصادی است، در غیاب او در داخل، تندروها به سیاست و اقدامات منفی خود شدت ببخشند.
در کنار این دلایل، برخی از مصاحبه هاینتس فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش با خبرگزاری صدا و سیما در آستانه سفر حسن روحانی به اتریش و ناخرسندی دولت از برخی از سخنان او در مورد لغو سوئیفت به‌عنوان یکی از دلایل لغو سفر دوروزه روحانی به اتریش یاد می‌کنند. فیشر در این مصاحبه اختصاصی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تحریم‌ها و به‌عنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت علیه ایران لغو خواهند شد با اشاره به مشخص نبودن زمان اتصال مجدد به سوئیفت تاکید کرد: اتریش و اروپا به تنهایی نمی‌توانند تحریم‌های سوئیفت را لغو کنند. موضوع لغو تحریم‌های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین الملل به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفت‌وگو است. با این حال نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که به چه مدت زمان نیاز دارد.
وقتی مسئله امنیت هم بازیچه انتقاد از دولت می شود
اما موضوع لغو سفر رئیس جمهور در میان رسانه های منتقد دولت نیز پررنگ بود و آن ها به گونه ای هم سو با سخنان فیشر تاکید می کردند که این سفر در حالی لغو شده است که مشکل امنیتی در میان نبوده است. موضع گیری هایی که با واکنش وزیر بهداشت روحانی روبه رو شد.
هاشمی وزیر بهداشت دولت روحانی در یادداشتی تلگرامی نوشت: با اطلاع دقیق از جزئیات رویداد، اعلام می کنم که رئیس جمهوری شجاعانه و از موضع عزت، حکمت و مصلحت یک تصمیم انقلابی گرفت. تا از این پس، همه میزبانان نماینده ملت رشید و عزیزمان بدانند که عزت و اقتدار ایران و ایرانی از چه درجه اهمیتی برخوردار است.
وی ضمن انتقاد از یک برنامه پخش شده از رسانه ملی درباره لغو سفر رییس جمهوری به اتریش، آن را در راستای تضعیف منافع ملی دانست و نوشت: متحیرانه برنامه ای دیدم که آشکارا رویکرد رییس جمهور اتریش و مقامات آن کشور را بر موضع ریاست جمهوری خودمان ترجیح می داد. اینکه گویی « امنیت در حد اعلا برقرار بوده، تدابیر شدید امنیتی درست شبیه سفر رؤسای جمهور روسیه، چین و آمریکا در نظر گرفته بوده» و ... لذا اطلاعیه دفتر رییس جمهوری ایران بی اساس است!
هاشمی همچنین نوشت: دلم می سوزد. مدت هاست طیفی از رسانه ها در خصوص مسایل مهم سیاست خارجی و عملکرد دولت، نه تنها حرف رئیس جمهور اتریش را بر بیانیه رسمی دفتر رییس جمهور خودمان ترجیح می دهند؛ بلکه اظهار نظر و تحلیل و گاه خیالپردازی مقامات غربی؛ و خیلی اوقات نیز افراد دست چندم و غیر مسئول آمریکایی را از سخن رییس جمهوری و مدیران ارشد کشورمان مستندتر می دانند و مداوما به بازتاب آن می پردازند. به راستی چرا و به چه قیمت؟
امروز نیز علی لاریجانی رئیس مجلس تصمیم رئیس جمهور مبنی بر لغو سفر به اتریش را درست خواند و از رسانه های داخلی هم سو با رئیس جمهور اتریش انتقاد کرد. علی لاریجانی گفت: گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه‌ها منتشر نمی‌شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش بود.
نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور گفت: بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. وی افزود: رییس‌جمهور به درستی تصمیم بر لغو سفر به اتریش گرفت، اما برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.
رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رسانه‌هایی که سخن رئیس جمهور اتریش مبنی بر «نبود مخاطرات امنیتی در سفر دکتر روحانی به این کشور» را بر سخنان مسئولان و منابع داخلی ترجیح دادند، گفت: معتقدم اگر در جایی مشکلی بوجود می‌آید باید توسط رسانه‌ها برای افکار عمومی باز شود تا مسائل حاشیه‌ای بوجود نیاید. لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش نمونه این مسئله است. براساس اخبار دریافتی زمینه سفر از نظر امنیتی وجود نداشت، ولی در داخل برخی رسانه‌ها با استناد به سخنان رییس‌جمهور اتریش گفتند «مشکل امنیتی» در این کشور وجود نداشت.
لاریجانی ادامه داد: البته شاید منظور رییس جمهور اتریش فقدان ناامنی از ناحیه داعش در این کشور بوده باشد، ولی برخی در داخل مسئله را طور دیگری مطرح کردند و موجب تاثیر منفی بر افکار عمومی داخلی شدند در حالی که اصلی‌ترین وظیفه رسانه علاوه بر اعلام خبر باید صحت و درستی آن باشد تا در داخلی ابهامی بوجود نیاید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: