جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
مهمترین محورهای مطرح در اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن
شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، طی دو روز اخیر میزبان چهارمین اجلاس امنیت هسته‌ای بود که در آن، رهبران چندین کشور از سرتاسر دنیا گرد هم آمده و درباره مسائل مربوط به امنیت و ایمنی هسته‌ای به گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداخته‌اند. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که تابستان سال گذشته حاصل شده و بحث درباره روند اجرایی شدن و جزئیات این توافق، یکی از محورهای اصلی مباحث اجلاس واشنگتن را تشکیل می‌داد و مقامات ارشد کشورهای مختلف، به ویژه آمریکا، جدیدترین مواضع خود را در این زمینه بیان کردند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از موفق بودن ساز و کارهای تدبیر شده در توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای سخن گفت و شی جین پینگ، همتای چینی وی نیز برجام را الگویی قابل توجه در زمینه دیپلماسی هسته‌ای دانست. اما به جز موضوع ایران، یکی از مباحث امنیتی جدید که در اجلاس اخیر مطرح شده و به شدت مورد توجه قرار داشت، موضوع «تروریسم هسته‌ای» و خطرات دستیابی احتمالی گروه‌های تروریستی به مواد و تسلیحات هسته‌ای بود.

از جمله مهمترین محورهای مورد توجه اجلاس واشنگتن، مواضع اوباما در قبال مسائل مختلف مربوط به امنیت هسته‌ای بود. وی در بخشی از سخنرانی خود، به موضوع اجرای توافق هسته‌ای ایران پرداخت و با اشاره به مباحث مربوط به برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ایران، بازگشت ایران به روند اقتصاد جهانی را فرایندی زمان‌بر دانست. در عین حال، وی تأکید کرد که طی ماه‌های آتی، شرکت‌های مختلف بین‌المللی به این اعتماد خواهند رسید که مبادلات با ایران ریسک و بار حقوقی در بر نخواهد داشت. اوباما در ادامه ضمن «تاریخی» خواندن توافق هسته‌ای اظهار داشت: «حتی اگر ایران تقلب کند، یک سال زمان خواهد برد تا بتواند سلاح اتمی بسازد».  رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اشاره کرد که بنا بر گزارش‌های ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران طبق گام‌های اجرایی تعیین شده عمل کرده است و در نتیجه، کلیه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو شده است.

رئیس‌جمهور چین نیز در سخنرانی خود در اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن به موضوع توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و این توافق را الگویی برای حل و فصل دیگر موضوعات مهم جهانی دانست. شی جین پینگ با بیان اینکه موضوع توافق هسته‌ای شش قدرت بزرگ دنیا با ایران نباید به فراموشی سپرده شود و باید همواره به آن توجه داشت، افزود، همواره باید مد نظر داشت که گفت‌و‌گو و مذاکره می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و اختلافات را کاهش دهد. وی توافق هسته‌ای ایران را زیربنایی برای حل جامع بسیاری از مسائل دیگر دانست و تأکید کرد، هرگز نباید اجازه داد نفوذ از بیرون، باعث بروز مشکل در اجرای توافق شود و لازم است همه طرف‌ها به تعهدات سیاسی خود عمل کرده و توافق را به نحو احسن اجرا کنند. شی همچنین در سخنرانی خود به نقش چین در دستیابی به این توافق اشاره کرد.

اما همان‌گونه که اشاره شد، بحث تروریسم هسته‌ای و خطر دستیابی تروریست‌ها به مواد و سلاح‌های هسته‌ای نیز از جمله محورهای برجسته اجلاس واشنگتن بود. در همین راستا، اوباما در بخشی دیگر از سخنرانی خود، نسبت به خطر تروریسم هسته‌ای و به ویژه احتمال دستیابی گروه تروریستی داعش به سلاح هسته‌ای هشدار داد. رئیس‌جمهور آمریکا، خطر دستیابی گروه‌های تروریستی به مواد هسته‌ای را از بزرگترین تهدیدات پیش روی امنیت جهانی برشمرده و گفت کشورها باید همه تلاش خود را جهت اقدام برای حفظ امنیت مواد هسته‌ای در دسترس و آسیب‌پذیر به کار گیرند. وی اشاره کرد، حدود دو هزار تن مواد هسته‌ای در سرتاسر جهان در تأسیسات نظامی و غیرنظامی ذخیره شده است که برخی از این مواد، ایمنی مناسبی ندارند. اوباما همچنین مدعی شد، آمریکا با به اشتراک گذاشتن اسناد مربوط به تمهیدات امنیتی ارتش آمریکا در حفاظت از مواد هسته‌ای، دیگر کشورها را در تأمین و بهبود امنیت هسته‌ای کمک خواهد کرد.

در همین راستا، روزنامه «تلگراف» امروز نوشت که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز نسبت به احتمال استفاده گروه ترویستی داعش از پهپادها برای آلوده کردن شهرهای کشورهای غربی به مواد رادیواکتیو و استفاده از «بمب کثیف» هشدار داده است. کامرون در ادامه اظهارت خود هشدار داده که احتمال دستیابی داعش به مواد هسته‌ای، بسیار جدی است. این روزنامه اشاره کرد که به تازگی تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد داعش توانسته پهپادهایی در اختیار بگیرد و خطر مربوط به این جریان تا آن حد جدی شده که در یک اقدام نادر، رهبران کشورهای مختلف جهان تصمیم گرفته‌اند مانورهایی برای واکنش نشان دادن به این تهدید برگزار کنند. یکی از سناریوهایی که در این زمینه از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده و در اجلاس امنیت هسته‌ای در واشنگتن نیز مورد بحث قرار گرفت، این احتمال را مطرح می‌کند که برخی عناصر «نفوذی» در مؤسساتی که با مواد رادیواکتیو سر و کار دارند، این مواد را خارج کرده و به تروریست‌ها بفروشند.

افزون بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که داعش در جریان اشغال موصل عراق در سال ۲۰۱۴، توانسته مقداری اورانیوم با درصد پایین از دانشگاه این شهر به دست بیاورد. البته میزان مذکور، نمی‌تواند به تنهایی برای انجام حمله‌ای جدی و رساندن آسیب مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر جنبه تهدیدزای آن مورد توجه است. گفتنی است که در همین حال، در همین حال، در اروپا نیز برخی اقدامات که به تازگی برای نفوذ به تأسیسات هسته‌ای کشورهای مختلف صورت گرفته، نگرانی‌ها را در این زمینه افزایش داده است. همین نگرانی‌هاست که سبب شد نخست‌وزیر انگلیس در جریان اجلاس واشنگتن، بحث حمله رادیواکتیو از سوی داعش را در حکم یک احتمال جدی مطرح کند. به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است، جنبه‌ای جدید و بسیار تهدیدآمیز به موضوع امنیت هسته‌ای بین‌المللی افزوده شده که نگرانی جهانی درباره آن بسیار جدی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: