چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
ادامه پیروزی‌های سندرز در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها
در ادامه رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت وایومینگ برگزار شد که در آن، برنی سندرز توانست بار دیگر رقیب خود، هیلاری کلینتون را شکست دهد. سندرز در این ایالت ۵۶ درصد و کلینتون ۴۴ درصد آرا را به دست آورده‌اند. برنی سندر از هشت ایالتی که اخیراً در آن‌ها انتخابات برگزار شده، در هفت تای آن‌ها پیروز شده و اکنون باید در نیویورک - که کلینتون در آنجا موقعیت بهتری دارد - بخت خود را برای پیروزی به آزمون بگذارد. این در حالی است که با وجود پیروزی سندرز در ایالت وایومینگ، کلینتون هنوز تعداد وکلای انتخاباتی (دیلیگیت) بیشتری داشته و در این زمینه از رقیب خود پیش است. از سوی دیگر، با وجود برتری عددی و نسبی سندرز بر کلینتون در ایالت وایومینگ، با توجه به قوانین خاص انتخاباتی، در این ایالت نیز سندرز از مجموع ۱۸ وکیل انتخاباتی، تنها ۷ تای آن‌ها را به دست آورد و کلینتون توانست ۱۱ وکیل را به نام خود ثبت کند.

به این ترتیب، در ادامه رقابت‌های فشرده درون‌حزبی برای انتخاب نامزدهای نهایی دو حزب، در چند روز آینده برنی سندرز و هیلاری كلینتون در دو ایالت مهم نیویورك و پنسیلوانیا زورآزمایی جدی خواهند داشت. هیلاری كلینتون كه اواخر هفته گذشته به نظر می‌رسید از پیروزی‌های اخیر رقیب هم‌حزبی خود در چند ایالت عصبی شده است، حملات خود را به وی تندتر كرد و در مصاحبه با شبكه «ام.اس.ان.بی.سی» گفت: «به نظر من، سندرز در یك سال گذشته مطالبی را مطرح كرده كه آشكار است یا به درستی آن‌ها را نمی‌فهمد و یا به قدر كافی در مورد آن‌ها مطالعه نكرده و این پرسش‌برانگیز است». سندرز در واكنش به اظهارات كلینتون این‌گونه پاسخ داد: «این شما هستید كه به خاطر دریافت ده‌ها میلیون دلار از حامیان خود در منطقه اقتصادی وال استریت، صلاحیت ندارید. به اعتقاد من، به خاطر دریافت ۱۵ میلیون دلار از "سوپر پك‌ها" فاقد صلاحیت هستید».

«سوپر پك‌ها»، كمیته‌های سیاسی هستند كه با هدف تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریكا، كمك‌های مالی فراوانی از نهادها، سازمان‌ها و سرمایه‌داران دریافت كرده و در اختیار نامزدهای مورد حمایت خود قرار می‌دهند. هیلاری كلینتون روز پنجشنبه با سفر به ایالت نیویورك كه هشت سال به عنوان سناتور آن ایالت فعالیت می‌كرد،‌ در منطقه «برانکس» و در مترو با مردم صحبت كرد. نیویورك كه به صورت سنتی حامی دموكرات‌ها است، به عنوان یكی از ایالت‌های پرجمعیت، نقش مهم و سرنوشت‌سازی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا دارد. از این رو، پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شاهد رقابت سختی بین دو نامزد دموكرات باشیم. سندرز در محله بروكلین نیویورك متولد شده است و هیلاری كلینتون هم هشت سال نماینده این ایالت در مجلس سنا بوده و هر دو برای پیروزی در این ایالت پرجمعیت، حساب ویژه‌ای باز كرده‌اند. این دو نامزد همچنین باید در ایالت پنسیلوانیا كه اواخر قرن ۱۸ به مدت ۱۰ سال پایتخت آمریكا بوده،با هم رقابت كنند كه این ایالت هم با توجه به گستردگی جمعیت و تعداد بالای «الكترال كالج» (هیئت‌های انتخاباتی نهایی)، از ایالت‌های مهم به حساب می‌آید.

گفتنی است سه نامزد از حزب جمهوری‌خواه نیز هنوز در دور مقدماتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. دونالد ترامپ با ۷۳۹ وکیل انتخاباتی، سناتور تد کروز از ایالت تگزاس با ۵۰۲ وکیل و جان کیسیک با ۱۴۳ وکیل، به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه به ۱۲۳۷ وکیل انتخاباتی نیاز دارد. این در حالی است که مطابق روندی که از ابتدای رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی در میان جمهوری‌خواهان شکل گرفته، سیاستمداران گروه‌های مختلف، از جمله رهبران و همچنین نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، همچنان نسبت به احتمال معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب نگران بوده و چنین امری را «فاجعه‌بار» می‌دانند. از سوی دیگر، آن‌ها اشاره می‌کنند که در صورت معرفی ترامپ، وی هیچ بختی برای پیروزی نهایی در مقابل دموکرات‌ها نخواهد داشت.

باید اشاره کرد که در میانه رقابت‌های انتخاباتی در هر دو حزب، این موضوع مورد توجه ناظران قرار گرفته که با توجه به شرایط برآمده از نظام انتخاباتی آمریکا، شاید در عمل شاهد تضادی میان خواست و آرای واقعی مردم و کسانی که به عنوان نامزد نهایی و حتی رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند، وجود داشته باشد. روزنامه «نیویورک تایمز» امروز در مطلبی به همین موضوع پرداخته و می‌نویسد وقتی موضوع نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح می‌شود، مشخص می‌شود که شاخص‌ترین دموکراسی جهان، چندان هم دموکراتیک نیست. چندین دهه است که دو حزب اصلی آمریکا از یک پروسه پیچیده برای انتخاب نامزدهای خود استفاده می‌کنند و در این پروسه، مردم عادی تنها به شیوه‌ غیرمستقیم در روند انتخابات نقش دارند.

این گزارش می‌افزاید، یک هفته پیش در شهر «ناشویل»، حامیان دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان، رهبران جمهوری‌خواه را متهم کردند که تلاش می‌کنند تا لیست وکلای انتخاباتی این ایالت را با افراد ضدترامپ پر کنند. از طرف دیگر، حامیان برنی سندرز، رقیب دموکرات هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز سردرگم هستند که به چه دلیل علیرغم آنکه سندرز همچنان در انتخابات درون‌حزبی ایالات مختلف آمریکا پیروز می‌شود، ظاهراً نمی‌تواند تعداد وکلای انتخاباتی (دلیگیت) کلینتون را به واسطه پیشتازی او با «وکلای انتخاباتی ارشد» (super delegates) کاهش دهد. در نظام پیچیده انتخابات آمریکا، در واقع مردم به طور مستقیم نامزد دلخواه خود برای ریاست‌جمهوری را انتخاب نمی‌کنند و این وکلای انتخاباتی هستند که با رأی به نامزدها به نمایندگی از مردم، تعیین می‌کنند چه کسی می‌تواند نامزد یک حزب برای شرکت در انتخابات (در انتخابات مقدماتی) یا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (در انتخابات سراسری) باشد. حامیان ترامپ و سندرز احساس ناخوشایندی از فرایند انتخاباتی دارند؛ زیرا این فرایند سال‌ها پیش به دقت طراحی شده تا شرایط را برای افرادی همچون ترامپ و سندرز، دشوار کند؛ زیرا این‌ها، نامزدهایی هستند که رهبران حزب آن‌ها معتقدند که هرگز نمی توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر پیروز شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: