پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
مهمان رُمی
متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا در صدر یك هیات ۲۵۰ نفری سیاسی و اقتصادی صبح سه شنبه با استقبال وارد تهران شد تا دولت روحانی وارد دومین هفته شلوغ دیپلماتیک خود شود. دیدار با دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و دیگر مقام های بلندپایه ایران، توسعه همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شركت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران از اهداف سفر رنتزی بیان شده است.  در این سفر وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخی معاونان وزارتخانه ها، روسای موسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شركت نفت «انی» و اتحادیه صنایع «كنفیندوستریا»، موسسه تجارت خارجی «ایچه» ، نمایندگان شركت های كوچك و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانك های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این كشور را همراهی می كنند.
تلاش برای تبدیل شدن به نخستین شریك تجاری ایران در اروپا
ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در تكاپو برای تبدیل شدن به نخستین شریك تجاری ایران در اروپا است و سفر وزیران امورخارجه، امور زیربنایی، توسعه اقتصادی و كشاورزی به ایران حاكی از تلاش رم برای بازسازی روابط با تهران است.  تبادل هیات های دولتی و تجاری میان دو كشور نیز در سال ۱۳۹۴ افزایش چشمگیری داشت. آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاكرات هسته ای و توافق نهایی، صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار كرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریك تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.
در پی سفر دكتر روحانی به رم توافق های متعددی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو به امضا رسید و نخست وزیر ایتالیا هم در جریان این دیدار با تاكید بر اینكه در ایران فرصت های زیادی برای شركت های كوچك و متوسط ایتالیایی وجود دارد اظهار كرد: این تنها آغاز راه است و بخش های زیادی از انرژی تا بهداشت وجود دارد كه دو كشور می توانند در آن فعالیت بیشتر انجام بدهند.
بر اساس گزارش موسسه آماری «یوروستات» مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی از مرز یك میلیارد یورو گذشته است و این كشور پس از آلمان دومین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا به شمار می رود.
گفتنی است امروز در جریان سفر ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به تهران، ایران و ایتالیا ۷ سند همكاری در زمینه های مختلف امضا كردند. این اسناد در دو بخش دولتی و خصوصی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به امضا رسید.
از جمله اسناد امضا شده می توان به یادداشت تفاهم همكاری در زمینه گردشگری و فعالیت های فرهنگی، تفاهم نامه همكاری صنعتی، بین وزارت نیروی ایران و وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و همچنین چهارچوب همكاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن دولتی ایتالیا اشاره كرد.
یادداشت تفاهم همكاری بین شركت انی و شركت ملی صادرات گاز ایران، یادداشت تفاهم همكاری بین شركت فرودگاه های ایران و شركت فرودگاه های میلان ایتالیا و یادداشت تفاهم همكاری بین شركت كارگاز سیستم ایران و شركت دانیلی ایتالیا در زمینه تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو از دیگر اسنادی است كه بین ایران و ایتالیا امضا شد. همچنین سند همكاری در زمینه برپایی نمایشگاه های بین المللی امروز بین ایران و ایتالیا به امضا رسید.
تاکید بر تحکیم روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه و پس از استقبال رسمی از نخست وزیر ایتالیا در کاخ سعدآباد نشست خبری مشتركی با حضور نخست وزیر ایتالیا داشت. روحانی در این نشست ایتالیا را دوست قدیمی و ارزشمند ایران توصیف و خاطرنشان كرد: در دوران سخت و حتی هنگام تحریم مواضع این كشور نسبت به دیگر كشورها متفاوت بوده است. رییس جمهوری تصریح كرد: در مذاكرات ۱+۵ گرچه ایتالیا عضو این گروه نبود اما با انتخاب خانم موگرینی این كشور سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاكرات ایفا كرد.
روحانی با بیان اینکه پس از اجرای برجام و پایان یافتن تحریم ها نخستین سفرش به اروپا به ایتالیا بود و امروز در كمتر از سه ماه نخست وزیر این كشور از ایران دیدن می كند، گفت: هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی برای اراده دو دولت در زمینه روابط و توسعه روابط در زمینه اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو كشور دارد.  وی ادامه داد: ایتالیا قبل از تحریم به عنوان بزرگ ترین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و ما امروز هم می خواهیم این كشور نقش سابق خود را ایفا كند.
روحانی به گفت و گوهای خود با نخست وزیر ایتالیا در زمینه در زمینه اسلام هراسی اشاره كرد و افزود: ضرورت دارد دنیا بداند ادیان آسمانی از جمله اسلام هیچ رابطه ای با ترور و تروریسم ندارد وهمه ادیان آسمانی پیام آور صلح، محبت، دوستی وهمزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها هستند. رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیكی بین مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور، افراط و خشونت مقرر شد همكاری های دو كشور شروع شود و ادامه پیدا كند.
ماتئو رنتزی نیز در این نشست ضمن تشكر از محبت بیكران رییس جمهوری و هیات دولت جمهوری اسلامی ایران، افزود: دوستی بی شائبه میان ملت ایران و ایتالیا همواره وجود داشته است. رنتزی به روابط عمیق جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در دوران نخست وزیران مختلف ایتالیا اشاره كرد و افزود: توافق هسته ای حول محور اعتماد متقابل شكل گرفته است و محسوب می شود.
رنتزی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت شركت دانیلی ایتالیا و آشنایی رییس جمهوری اسلامی ایران با این شركت اظهار داشت: به مزاح باید بگویم كه مدیرعامل این شركت پیراهنی مشابه پیراهن مقام های رسمی ایران به تن كردند كه كراوات ندارد و این نشان از نوع همكاری های صمیمانه موجود بین دو كشور در سده های مختلف به خصوص در زمینه فولاد دارد.
نخست وزیر ایتالیا در ادامه گفت: یكی از این فرازها كه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است همانا بخش مرتبط با حقوق بشر و صیانت از این حقوق است؛ در این زمینه ما دیدگاه جنابعالی را دنبال می كنیم مبتنی بر این كه پرهیز از خشونت، افراطی گری و اعتقاد راسخ در این زمینه كه ادیان جهت ایجاد صلح و آرامش میان بشریت شكل گرفته اند.
وی همچنین با اشاره به سخنان روحانی درخصوص اسلام هراسی اضافه كرد: هستند افراد و شهروندانی در كشورهایی بسیار حتی در كشورهای اروپایی كه اعتقاد بر این دارند كه مفهوم اسلام و اسلامی بودن و گرویدن به این دیدگاه همانا دست یازیدن به خشونت و افراط گرایی است. ما باید با چنین دیدگاهی مبارزه كنیم، یكی از ابزارهای كارآمد برای مبارزه با چنین دیدگاهی همانا ابزار فرهنگی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: