جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مان ر مصاحبه ای با روزنامه خراسان با بیان اینکه ما باید از همه ابزارهای خود همزمان استفاده کنیم تا بتوانیم برای خود در این شرایط گذار، حوزه قدرت و نفوذ پیدا کنیم و به فرموده رهبری سهم خود را بگیریم، گفت:  ما سهم جدی داریم. ما الان به عنوان کنشگری هستیم که در سطح جهانی مطرح هستیم و نباید خود را کوچک کرده و در حد یک کنشگر منفعلی که فقط ایستاده تا مانع از تحمیل دیگران شود ببینیم. وی با اشاره به اینکه ما خیلی از این مسائل بزرگتر هستیم، یادآور شد: آن قسمت میراث خودباوری ما که از امام به ارث بردیم که فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» هم حاصل فهم درست از این است که آمریکا قدر قدرت نیست. قدر قدرت یعنی همان هژمون. دوم اینکه ما هم برای خود قدرتی هستیم و باید خود را باور کنیم.
ظریف در ادامه با بیان اینکه مقاومت، رفتار منطقه ای ما و حمایت ما از مستضعفین یکی از بزرگترین عوامل قدرت ماست، گفت: لذا اصلا ایجاد یک اختلاف بین منافع ملی و منافع آرمانی از ریشه غلط است. وی با بیان اینکه حسن نصرالله ، رمضان عبدا... و دیگران همه گفتند تو یک بهانه را که برای حمله به کل مقاومت استفاده می شد از آن ها گرفتی، گفت: من احساس می کنم باید وظیفه خودم را انجام بدهم و آثارش را هم می بینیم. جمهوری اسلامی در دنیا عزتمند است و دیگران و محور مقاومت احترام بالایی به ما می گذارند اما برخی دوستان در کشور دارند ما را در چشم مردم خودمان ذلیل می کنند و متأسفانه صدا وسیما هم برخی مواقع این طوری است. نمی دانم چه اصراری است که برخی می خواهند مردم ما را تحقیر کنند.
ظریف در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به اینکه گفته است با آمریکا در مسائل دیگر هم مذاکره می کنیم، گفت: من آن جمله را نگفتم. آن چیزی که گفتم تقریبا کلمه به کلمه آن چیزی است که رهبری فرمودند. گفتم اگر آمریکایی ها نشان بدهند که جدی هستند ممکن است ما سایر موارد را بررسی کنیم.
وزیر امور خارجه درخصوص فضای پس از برجام و نگرانی های رهبر انقلاب با بیان اینکه نفوذ در دنیا یک واقعیت است و بازی امروز دنیا بازی نفوذ و آسیب پذیری است، تاکید کرد: هر چند شما بتوانید از آسیب پذیری کم کرده و به نفوذ اضافه کنید بیشتر موفق می شوید. این کار نیازمند رفتار همراه با ابتکار است و نه رفتار عکس العملی و تدافعی. باید طراحی داشته باشید و ما در حال انجام این طراحی هستیم لذا بنده هم معتقدم پسا برجام بسیار مهمتر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: