شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
طوزخورماتو که در شمال شرق استان صلاح الدین و جنوب کرکوک قرار داشته و از مناطق مورد مناقشه دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است، طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌های شدیدی میان نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) بوده است. بر اساس گزارش منابع خبری میدانی، از روز چهارشنبه هفته گذشته، دور جدیدی از درگیری‌ها، ابتدا میان نیروهای پیشمرگه کرد و شیعیان ترکمان عراق در طوزخورماتو آغاز شد. در اوج این درگیری‌ها که روز یکشنبه بود، ۱۲ نفر از دو طرف کشته شدند. به گفته فرماندار این شهر، پنج تن از این افراد، غیرنظامی و دو نفر نیز از نیروهای حشدالشعبی بودند. درگیری در این منطقه همچنین باعث بسته شدن حاده اصلی بغداد- کرکوک شد.

شیعیان ترکمان درباره علت آغاز این درگیری‌ها می گویند که نیروهای پیشمرگه، ساختمان اوقاف شیعیان در طوزخورماتو را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند و نیروهای کرد وابسته به پیشمرگه نیز به سمت تعدادی از شیعیان ترکمان در یکی از ایست بازرسی‌های شهر طوزخورماتو حمله کردند که در پی آن، چندین نفر از شیعیان ترکمان به شهادت رسیدند.

هرچند تلاش مقامات عراقی در روز یکشنبه به برقراری توافق آتش بس میان طرفین منجر شد، اما صبح امروز خبر رسید که درگیری‌ها بار دیگر از شب گذشته (دوشنبه شب) از سر گرفته شده است. در این راستا، شبکه خبری «الجزیره» از نقض آتش‌بس توافق شده در طوزخورماتو عراق و درگیری مجدد میان نیروهای پیشمرگه با شبه نظامیان ترکمان در داخل این شهر خبر داد. بر اساس این گزارش، درگیری‌های مجدد در شهر طوزخورماتو به بسته شدن راه‌های ارتباطی میان استان کرکوک و بغداد منجر شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: