چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی از به جریان افتادن دوباره طرح‌های مربوط به تجزیه عراق خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هرچند مقامات آمریکایی می‌گویند که سیاست واشنگتن، همچنان بر حفظ وحدت و یکپارچگی عراق استوار است، مقامات سازمان ملل در بغداد، بی‌سر و صدا مطالعه طرح‌های مربوط به تجزیه عراق را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که با سقوط قیمت‌های جهانی نفت، دشواری‌های سیاسی عراق بیشتر شده است. مسائل مربوط به جنگ با داعش و همچنین درگیری‌های اخیر پیش آمده میان شیعیان و کرد‌ها در شمال عراق، بر این دشواری‌ها افزوده است.

بایدن در دوران مسئولیت خود به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا، مدافع حفظ وحدت عراق بود و از پیشنهادهای قبلی خود عقب نشست، اما اظهارات روز پنجشنبه وی در جمع پرسنل دیپلماتیک و نظامی آمریکا در بغداد، نشان داد که وی دوباره به ایده‌های سابق خود بازگشته است. بایدن در این دیدار، اظهار داشت: «به همه جاهایی بیندیشید که امروز ما در آن‌ها هستیم و تلاش داریم از صلح حفاظت کنیم. همه جاهایی که شما مردان و زنان به آنجا اعزام شده‌اید. این‌ها، مکان‌هایی هستند که به واسطه شرایط تاریخی، ما مرزهایی مصنوعی در آن ترسیم کرده و دولت‌های مصنوعی را که از گروه‌های متمایز قومی، مذهبی و فرهنگی تشکیل شده، ایجاد کرده‌ایم».

بخش اعظم آنچه امروز عراق از آن رنج می‌برد، میراث بر جای مانده از دوران صدام است. شیعیان و کرد‌ها که هر دو، در زمان صدام مورد سرکوب بودند، نتوانسته‌اند بر اختلافات خود فائق آیند. از سوی دیگر، اعراب سنی عراق مدعی هستند، به دلیل اقداماتی که صدام انجام داده بود، اکنون همه آن‌ها در عرصه سیاسی عراق به حاشیه رانده شده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: