جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳۰ آوریل ۲۰۱۶
میدل ایست آی- واکنش سازمان ملل به نامه ظریف

سازمان ملل متحد پس از آنکه ایران کمک این سازمان را برای متقاعد کردن آمریکا به توقف نقض مصونیت قضایی دولت‌ها خواستار شد، پیشنهاد کرد که مایل است به حل این مناقشه بین تهران و واشنگتن کمک کند. سخنگوی سازمان ملل دریافت نامه محمد جواد ظریف را تأیید کرد و گفت: «روشن است که ما این مسأله را بررسی خواهیم کرد. به عنوان یک اصل کلی، اگر هر دو طرف در هر تنش یا اختلافی مساعی جمیله دبیرکل را درخواست کنند، این امر همیشه در دسترس خواهد بود». با این حال، یک مقام آمریکایی گفته، واشنگتن نیازی به دخالت سازمان ملل نمی‌بیند.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳۰ آوریل ۲۰۱۶رویترز- تحویل نخستین محموله نفتی اروپایی ایران

دو شرکت پالایشی اروپایی، نخستین محموله‌های نفت ایران را از زمان لغو تحریم‌ها تاکنون تحویل می‌گیرند. شرکت «ایپلوم» ایتالیا محموله‌ای شامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران را که نفتکش «بویتیک» به طرف این کشور منتقل می‌کند، رزرو کرده است. این نخستین محموله‌ای خواهد بود که پس از لغو تحریم‌ها به ایتالیا می‌رسد. برخی منابع در بخش تجارت و حمل و نقل نفت می‌گویند شرکت پالایشی «موتور اویل هلاس» یونان نیز نخستین محموله نفت خام خود را از ایران پس از لغو تحریم‌ها تحویل خواهد گرفت که بارگیری این محموله بیستم آوریل توسط نفتکش «کریتی پرز» در جزیره خارک انجام شده است.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳۰ آوریل ۲۰۱۶لس آنجلس تایمز- گسترش اعتراضات مردمی علیه «ترامپ»

صد‌ها تن از مخالفان دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بیرون محل سخنرانی وی در ایالت کالیفرنیا تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان خیابان‌های اطراف محل سخنرانی ترامپ را مسدود کردند. بنا بر گزارش‌ها، برخی معترضان به یک دستگاه خودروی پلیس حمله و شیشه‌های آن را خرد کردند و پلیس نیز چند تن را بازداشت کرد. دونالد ترامپ در برخی مناطق ایالت کالیفرنیا و به ویژه در بین لاتین تبار‌ها، مخالفان سرسختی دارد. این در حالی است که گفته می‌شود با پیروزی‌های بیشتر دونالد ترامپ در رأی‌گیری‌های درون‌حزبی، اعضای ارشد این حزب اکنون نشانه‌هایی مبنی بر تمایل به نامزدی او نشان می‌دهند.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳۰ آوریل ۲۰۱۶گاردین- دلالی نفتی «تونی بلر» برای عربستان سعودی

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، توانسته در سال ۲۰۱۰ با لابی در میان شخصیت‌های با نفوذ سیاسی چینی، آن‌ها را به شرکت نفتی «پتروسعودی» که پیش‌تر در آن کار می‌کرده است، معرفی کند. ایمیل‌های به دست آمده حاکی است که بلر از تابستان سال ۲۰۱۰ میلادی تلاش کرد، برای شرکت «پتروسعودی» که تحت مالکیت شاهزاده ترکی بن عبدالله، فرزند پادشاه سابق عربستان است لابی کند. در نوامبر سال ۲۰۱۰ شرکت نفتی «پتروسعودی» قراردادی با انجمن تونی بلر (شرکت اختصاصی تونی بلر) امضا کرد که بر اساس آن، بلر ملاقات این شرکت را با مقامات بلندپایه چینی فراهم آورد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: