شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰

با تعیین تکلیف کرسی های مجلس دهم، اصلاح طلبان و اصولگرایان و رسانه هایشان هریک از پیروزی خود در انتخابات مجلس می گویند و آمارهایی که از ترکیب مجلس دهم ارائه می دهند متفاوت است. همچنین غلامعلی حداد عادل اعلام کرد حتی در تهران نیز - که هیچ یک از اصولگرایان به مجلس راه نیافته اند- اصلاح طلبان با اختلاف ناچیز پیروز شده اند. با این حال امروز دو اصولگرا شکست جریان خود به ویژه در تهران را اعلام کرده اند و به دلایل شکست خود پرداخته اند.

ائتلاف با تندروها باعث شکست ما شد

محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دولت‌ میرحسین‌موسوی با بیان اینکه در این انتخابات اصولگرایان شکست خوردند، خاطرنشان کرد: اما اصلاح‌طلبان ‌پیروز نشدند. کسانی که پیروز شدند خاکستری‌ها بودند.

وی ادامه داد: اگر مصاحبه مسئولان انتخابات در تهران را بخوانید، متوجه می‌شوید یک کمیتی در انتخابات مجلس شرکت کردند که اگر این کمیت شرکت نمی‌کرد، احتمال رای‌آوری میان دو لیست تقسیم می‌شد.

رفیق دوست با بیان اینکه اصولا ما اصولگرایان به انسجام نرسیدند، خاطرنشان کرد: جریانی در کشور ما در سال 92 و قبل از آن حاکم بود که دیگر در میان مردم وجهه قابل قبولی نداشت، بزرگترین اشتباه اصولگرایانٍ واقعی این بود که با افرادی ائتلاف کردند که مردم آن‌ها را قبول نداشته و ندارند. ائتلاف با تندروها باعث شکست لیست شد.

رئیس‌سابق بنیاد مستضعفین و جانبازان یادآور شد: من که فردی اصولگرا و قدیمی هستم لیست انتخاباتی‌ام لیست اصولگرایان نبود و به برخی از اعضای لیست موجود رای ندادم. اشتباه اصولگرایان این بود که با کسانی که به ارزش‌های اصولگرایان پایبند نیستند ائتلاف کردند؛ زیرا اصولگرایان واقعی همواره به ارزش و اصول خود پایبند هستند.

وزیراسبق سپاه با اشاره به سخنان حداد عادل در خصوص اینکه اصولگرایان شکست کوچکی خوردند، تاکید کرد: اصولگرایان در تهران شکست بزرگ و سنگینی را متحمل شدند اما در کل کشور اینگونه نبود. دکتر زیباکلام در مقاله‌ای که بعد از انتخابات 7 اسفند نوشت، گفته بودند که چند نفر از لیستی که در تهران رای آورد اصلاح‌طلب واقعی هستند؟ همچنین در جایی دیگر از مطلبشان اشاره کرده بودند که آیا این افراد می‌توانند مجلس را اداره کنند؟

رفیق دوست افزود: بله اصولگرایان شکست خوردند و اگر نتوانند برای این کرسی‌هایی که از دست دادند فکر اساسی کنند، مطمئنا انتخابات بعدی هم شکست خواهند خورد.

وی ادامه داد : باید دانست که میزان "رای ملت" است و به عنوان یک مسلمان معتقد به امام(ره) و رهبری رای مردم را قبول کنیم و مانند گذشته در مقابل رای مردم نایستیم؛بله برای پیروزی مبارزه کنند اما باید رای ملتی که رهبری هم آن را تایید می‌کند قبول کنیم.

اصولگرایی نیاز به پوست اندازی دارد

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در این خصوص گفت: ما اصولگرایان باید بپذیریم که در این انتخابات همچون انتخابات سال 92 شکست خوردیم که دلیل اصلیش هم خود ما اصولگرایان بودیم که نتوانستیم با برنامه و طبق آن میثاقی که قبل از لیست بسته بودیم رفتار کنیم که همین موضوع باعث شکست ما شد .

وی تصریح کرد: انتخابات این دوره یکی از پرشکوه ترین انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که می توان به جرات گفت مردم به خیلی از افراد و مسائل نه گفتند که از همین موضوع می توان فهمید ملت به چه درک مهمی رسیدند.

سجادی تاکید کرد: اصولگرایی و اصولگرایان نیاز به یک پوست اندازی دارند و باید ببینیم کجای کار ما اشتباه بود که نتوانستیم رقیب خود را ببریم، رقیبی که بعد از مدتها به میدان آمده بود و راحت می توانستیم شکستش بدهیم .

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره آینده اصولگرایان گفت: ما نیاز به یک بازبینی اساسی داریم، ما داریم نام اصولگرایی را یدک می کشیم آن هم فقط به خاطر منافع شخصی. انسان از منافع شخصی سیرمونی ندارد . ما باید ببینیم چه چیزی باعث شده است که اصولگرایان دچار چنین وضعی شدند ما نباید به راحتی از این مقوله عبور کنیم. اصولگرایان واقعی ما خودشان را کنار کشیدند که همین موضوع دچار اسیب به بدنه اصولگرایی شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: