پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به تهران، در محور توجه رسانه‌ها
سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران و تفاهمات صورت گرفته میان دو طرف در جریان این سفر، از جمله موضوعاتی است که این روزها به شکل گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و چه از سوی رسانه‌های رسمی دو طرف و چه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی، به عنوان نمودی جدید از توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خارجی ایران در دوره پس از حصول توافق هسته‌ای (برجام) در نظر گرفته شده است. پارک گئون هی که روز گذشته وارد تهران شد، امروز در مجموعه سعدآباد مورد استقبال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت. در همین حال، منابع مختلف جزئیات مختلفی از توافقات گوناگون حاصل شده میان تهران و سئول را مورد اشاره قرار داده‌اند. امری که می‌تواند پس از سال‌ها محدودیت‌های ناخواسته در روابط دو کشور، به حصول گشایشی در این روابط منجر شود.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، شب گذشته با بازتاب مراسم استقبال از رئیس‌جمهوری این کشور که برای نخستین بار پس از ۵۰ سال به ایران سفر کرده است، دریافت گل از دستان یک دختر ایرانی را یک حرکت نمادین و بی‌سابقه در استقبال از رهبران کشورهای خارجی توصیف کرد. خبرگزاری «یونهاپ» همچنین در گزارش ورود خانم پارک گئون هی به فرودگاه مهرآباد در جریان نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران، این سفر را تاریخی و با هدف گسترش روابط سیاسی و تجاری توصیف کرد. این خبرگزاری همچنین سفر نخستین رهبر بانوی غیرمسلمان به ایران را از دیگر جنبه‌های تاریخی این سفر برشمرد. یونهاپ در گزارش خود، بخشی از گفت‌و‌گوی اختصاصی پارک با روزنامه ایران را برجسته کرد که رهبر کره جنوبی در آن، هدف از این دیدار را ورود به فصل جدید از روابط دو کشور و توسعه روابط دو جانبه در سال‌های پیش رو عنوان کرده است.

این گزارش افزود که با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به یک بازار نویدبخش برای فعالیت‌های تجاری بدل شده است و کره جنوبی به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، قصد همکاری نزدیک با ایران را خواهد داشت. یونهاپ بار دیگر تأکید کرد که ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان و چهارمین ذخایر نفتی دنیا است و کره جنوبی نمی‌تواند یک چنین شریک بزرگی را در عصر توسعه اقتصادی نادیده بگیرد. یونهاپ همچنین اشاره کرده که هیئتی متشکل از ۲۳۶ نفر از مسئولان بزرگ‌ترین شرکت‌های کره‌ای و صاحبان صنایع بزرگ این کشور، پارک را در سفر به ایران همراهی می‌کنند. همزمان اعلام شد که پیش‌بینی می‌شود در جریان این سفر، قراردادهای گازی چند میلیارد یورویی، قرار داد یک میلیارد یورویی در حوزه فولاد، قرار داد پنج میلیارد دلاری در بخش بیمه و بانک و قرار داد پنج میلیارد دلاری در حوزه‌های زیربنایی به امضا برسد.

به عقیده تحلیلگران، پارک گئون هی طبق مأموریتی که برای خود تعریف کرده، به دنبال تغییر شرایط امروز در تعامل با ایران است؛ چرا که تحریم‌های سال‌های گذشته ایران بر روابط دو کشور سایه افکنده بود، از سردی در روابط سیاسی تا قطع خرید نفت برای کشوری که پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است. سال ۲۰۰۷ میلادی، آخرین دور از گفت‌و‌گوهای دو کشور برای تقویت روابط تجاری برگزار شد و پس از آن، به دلیل اعمال تحریم‌‌ها شرایط تغییر کرد. در مجموع، گفته می‌شود که دستکم سه موضوع محوری در دستور کار گفت‌و‌گوهای اقتصادی وی و هیئت همراه با ایران قرار دارد: همکاری‌های مهندسی به ویژه در حوزه کشتی‌سازی و خودروسازی، افزایش تجارت میان دو کشور و نهایتاً واردات نفت که پس از اعلام رسمی رفع تحریم‌ها، رشد چشمگیری از سوی کره جنوبی داشته است. این کشور، رقبای رشد اقتصادی خود را در اروپا تعریف کرده است؛ جایی که هر چند روز یک‌بار، یکی از مقامات ارشد را از وزرای خارجه انگلیس و فرانسه تا رئیس‌جمهور ایتالیا به ایران می‌فرستد. پس عجیب نیست که برای گرفتن سهم خود از این بازار جدید، یعنی ایران، به تکاپو بیفتد.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای در آستانه سفر پارک گئون هی به ایران، نوشت: «ما انتظار داریم این سفر، فرصت‌های مهم را برای ما با هدف ارتقای همکاری‌های دوجانبه پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران ایجاد کند». از سوی دیگر، کره جنوبی یکی از اصلی‌ترین وارد کننده‌های نفت خام ایران است و آمار‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت خام کره جنوبی از ایران، از ابتدای سال جاری میلادی و به محض برداشته شدن تحریم‌ها، با افزایش قابل توجهی همراه بوده است». کره جنوبی همچنین پنجمین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است؛ ایران نیز چهارمین کشور دارنده بیشترین ذخایر نفت در جهان است و گفته شده که تبادلات اقتصادی میان دو کشور در سال ۲۰۱۵ در حدود ۶ میلیارد دلار بوده است. معاون ارشد رئیس جمهور کره جنوبی در امور اقتصادی در اظهاراتی درباره سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: «ما انتظارات بالایی از مشارکت شرکت‌های کره جنوبی در پروژه‌های زیرساخت‌های اقتصاد ایران داریم».

اما یک موضوع دیگر نیز درباره چرایی اهمیت سفر خانم رئیس جمهور به ایران مطرح است و پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفر به تهران و دیدار با رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات ارشد کشورمان، نظر تهران را برای همکاری در جهت حل و فصل بحران فعالیت‌های اخیر موشکی و هسته‌ای کره شمالی جلب کند. رسانه‌های کره جنوبی همچنین اعلام کردند که دفتر رئیس جمهور این کشور تلاش می‌کند تا خانم پارک در این سفر با رهبر کشورمان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کند. به گفته این رسانه‌ها، پارک به دنبال آن است تا نگرانی کشورش را از بابت فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی با مقامات تهران در میان بگذارد. به هر ترتیب، چه این بخش از موضوعات سیاسی در دستور کار سفر پارک قرار داشته باشد و یا نه، صرف انجام این سفر با شکل و محتوای کنونی و در زمان فعلی، نشانگر اهمیتی است که سئول برای احیا و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: