پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
انتخابات ایندیانا کار را برای دو حزب آمریکا تمام می‌کند؟
رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بزرگ‌ترین مرحله را در ایالت ایندیانا پیش رو دارد. از ۱۰ ایالت باقی مانده، ایندیانا یکی از مهم‌ترین ایالت‌های سرنوشت ساز پیش از کالیفرنیا است. پیروز رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایندیانا، موفق به کسب بیشترین آرای ۵۷ نماینده این حزب خواهد شد. در این میان، دونالد ترامپ با نزدیک شدن به یک هزار آرای نمایندگان (وکلای انتخاباتی)، بالا‌ترین بخت را برای بالا آمدن از حزب دارد. تد کروز نیز برای کسب آرای ایندیانا از حمایت‌های جان کیسیک – نامزد هم حزبی خود –  و جنبش ضد ترامپ برخوردار است. پیروزی او در انتخابات درون‌حزبی ایالت ویرجینیا، فاصله او را از ترامپ کم کرده است و به ثمر رسیدن تلاش‌های وی، می‌تواند بار دیگر او را به پیروز میدان تبدیل کند. در جبهه دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون – وزیر امور خارجه سابق آمریکا – مسیر دشواری را برای کنار زدن برنی سندرز – دیگر نامزد دموکرات – ندارد. او در سال ۲۰۰۸ نیز موفق شده بود باراک اوباما را در ایندیانا شکست دهد.

انتخابات ایندیانا کار را برای دو حزب آمریکا تمام می‌کند؟

زاک اوسوفسکی، کار‌شناس امور سیاسی از انجمن مطبوعات «اوانزویل» درباره سرانجام انتخابات در ایالت ایندیانا می‌گوید: «ترامپ برای پیروزی در ایندیانا مسیری سخت پیش رو دارد. در حال حاضر، بسیاری از رسانه‌ها موفقیت او را در این ایالت ضعیف قلمداد کرده‌اند. پیروزی ترامپ در ایندیانا، پایان کار اوست و در این صورت او نگران انتخابات کالیفرنیا نخواهد بود. در صورتی که ترامپ در انتخابات ایندیانا شکست بخورد، ۱۵ درصد آرای نمایندگان حزب را از دست می‌دهد و این برای میلیاردر منهتن یک فاجعه محسوب می‌شود». وی افزود: «تد کروز تلاش زیادی برای کسب بیشترین آرای این ایالت انجام داده است. او مطمئن است که با پیروزی در ایندیانا، فاصله خود با ترامپ را به حداقل می‌رساند و مسیری هموار را برای کسب ۱۲۳۷ رأی نمایندگان حزب جمهوری خواه خواهد داشت».

این کار‌شناس درباره اتحاد انتخاباتی تد کروز و جان کسیچ گفت: «به نظر نمی‌رسد اتحاد کسیچ و کروز ادامه دار باشد. این را می‌توان از سخنان کسیچ در جمع هوادارانش در ایندیانا دانست. او هوادارانش را تشویق کرد به او رأی دهند. این روند تا حد زیادی به استیصال کروز منجر خواهد شد. نابودی اتحاد کسیچ و کروز، بخت ترامپ را برای کسب بیشترین آرای ایندیانا افزایش می‌دهد». این کار‌شناس درباره حمایت‌های فرماندار ایندیانا از کروز اظهار داشت: «تأیید مایک پنس، فرماندار ایندیانا، نمی‌تواند تأثیر چندانی بر نتایج آرای کروز در این ایالت داشته باشد. این موضوع، ذهن رأی‌دهنگان را درگیر نخواهد کرد». اوسوفسکی با اشاره به موقعیت برنی سندرز در حزب دموکرات گفت: «سندرز در انتخابات ایندیانا باید با دم شیر بازی کند. او حریف قدری به نام کلینتون را پیش رو دارد که در سال ۲۰۰۸ باراک اوباما را در این ایالت شکست داد. بنابراین بخت با سندرز در ایالت ایندیانا یار نخواهد بود».

در این اوضاع و احوال، بد نیست به آخرین موضع‌گیری‌های برخی از نامزدها در آستانه انتخابات ایندیانا نیز نگاهی بکنیم. در یکی از تازه‌ترین موارد، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان حملات لفظی خود به نامزد پیشتاز دموکرات‌ها را تشدید کرد. دونالد ترامپ در تازه‌ترین اظهاراتش علیه نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، از اظهارات چندی قبل رقیب دموکرات هیلاری کلینتون درباره او استفاده کرد. ترامپ به اظهارات برنی سندرز درباره عدم صلاحیت هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری و فقدان «قضاوت درست» در او اشاره کرد. ترامپ گفت اینکه سندرز گفته هیلاری کلینتون صلاحیت ندارد و فاقد قضاوت درست است، موضوعی صحیح است. نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در ادامه حملات لفظی به وزیر خارجه سابق آمریکا باز هم او را «هیلاری کلاهبردار» خطاب کرد و گفت شکست دادن کلینتون در انتخابات سراسری «بسیار آسان» است. ترامپ باز هم به موضوع جنجالی استفاده کلینتون از ایمیل شخصی در زمان تصدی‌گری پست وزارت خارجه آمریکا اشاره و تصریح کرد: «طبق قوانین، این یک اقدام بسیار مجرمانه است».

این در حالی است که سندرز در جریان یکی از مناظرات، با عقب‌نشینی از اظهارات پیشین خود درباره «عدم صلاحیت کلینتون»، گفت اگرچه او صلاحیت دارد، اما برخی از تصمیماتش، از جمله حمایت او از جنگ سال ۲۰۰۳ عراق نشان می‌دهد وی فاقد «قضاوت درست» است. روز دوشنبه نیز سندرز در اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از آمریکا پیدا کرد، گفت انتخاب دونالد ترامپ یا هر جمهوری‌خواه دست راستی دیگر به عنوان رئیس‌ جمهور، یک فاجعه است. سندرز همچنین اظهار داشت که بر اساس نظرسنجی‌ها، بخت او برای پیروزی بر نامزد جمهوری‌خواهان بیشتر از رقیبش هیلاری کلینتون است که تاکنون در انتخابات مقدماتی موفق‌تر بوده است. به اعتقاد برخی تحلیلگران، این اظهارات سندرز نشانه‌ای تلاش وی برای متقاعد کردن «وکلای انتخاباتی ارشد» (Super Delegates) برای حمایت از وی است. بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، هر ایالت تعداد مشخصی وکیل انتخاباتی دارد که بر اساس نتایج آرا در آن ایالت، از نامزد مشخصی حمایت می‌کنند. با این حال، در حزب دموکرات تعداد زیادی وکیل انتخاباتی ارشد نیز وجود دارند که می‌توانند فارغ از آرای مردمی، به حمایت از یک نامزد بپردازند.

نکته دیگر قابل اشاره درباره این موضوع آن است که اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه که قبلاً چندان به معرفی دونالد ترامپ به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روی خوش نشان نمی‌دادند، اکنون آماده عقب‌نشینی از مواضع قبلیشان هستند. با پیروزی‌های بیشتر «دونالد ترامپ»، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در رأی‌گیری‌های درون‌حزبی، اعضای ارشد این حزب که قبلاً چندان با اعلام او به عنوان کاندید این حزب موافق نبودند، اکنون نشانه‌هایی مبنی بر تمایل به نامزدی او نشان می‌دهند. پایگاه خبری «ان بی سی نیوز» می‌نویسد این نرمش در مواضع، نشان‌دهنده این است که بدنه قدرت در حزب جمهوری‌خواه اکنون، وارد «مرحله پذیرش، از مراحل سوگواری» شده است. بر همین اساس، پیروزی‌های اخیر این نامزد جنجالی باعث شده برخی از مقام‌های منتخب حزب جمهوری‌خواه از در آشتی با کمپین او در آیند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حمایت از وی متمایل شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: