جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳ مِی ۲۰۱۶
النشره- اوباما: در سوریه «مناطق امن» تشکیل نمی‌دهیم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که حمایت از آتش بس در سوریه، شامل ایجاد مناطق امن در این کشور نمی‌شود. از آغاز بحران سوریه، دولت ترکیه که هم پیمان آمریکا به شمار می‌رود، همواره خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه در راستای مقاصد خود بوده است. ترکیه و عربستان و قطر از بزرگ‌ترین حامیان گروه‌های مسلحی به شمار می‌روند که علیه دولت سوریه می‌جنگند. اوباما در عین حال بدون اشاره به نقض آتش بس از سوی گروه‌های مسلح در سوریه و حملات آن‌ها به مناطق مسکونی به ویژه در شهر حلب، از نظام سوریه خواست «به تعهدات خود احترام بگذارد و به آتش بس متعهد باشد».

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳ مِی ۲۰۱۶رویترز- هشدار دوباره عربستان به آمریکا

این کشور به ایالات متحده هشدار داده است، در صورت تصویب طرح مد نظر کنگره برای تعقیب قضایی سعودی‌های دخیل در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به آمریکا از بین رفته و این سرمایه‌ها از آمریکا خارج می‌شود. عادل الجبیر که بعد از دیدار با همتای‌ آمریکایی‌اش در جمع خبرنگاران حاضر در ژنو صحبت می‌کرد، گفت: ریاض آمریکا را تهدید نکرده و تنها به آمریکا هشدار داده است. وی در عین حال مدعی شده: «ما از سیاست پولی، از سیاست انرژی و از سیاست اقتصادی برای مقاصد سیاسی استفاده نمی‌کنیم. زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، یک سرمایه‌گذار هستیم. زمانی که نفت می‌فروشیم، یک تاجر هستیم».

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳ مِی ۲۰۱۶دیلی تلگراف- برکناری گسترده اعضای حزب کارگر انگلیس

حزب کارگر انگلیس به طور محرمانه عضویت ۵۰ تن از اعضایش را به دلیل «اظهارات نژادپرستانه و یهودی‌ستیزانه» تعلیق کرده است. واحد انطباق حزب کارگر از زمان انتخاب جرمی کوربین به عنوان رهبر این حزب توسط تندروها در دست گرفته شده است. این تعلیق‌ها، تنها بخش بالایی از یک کوه یخی است. یک منبع بلندپایه در حزب کارگر به دیلی تلگراف گفته است که این حزب ظرف دو ماه گذشته ۵۰ عضو خود را تعلیق کرده است. ۲۰ مورد این تعلیق‌ها تنها در دو هفته اخیر انجام شده است. در همین حال، کوربین برای اولین بار فاش ساخته که مشکلاتی در حزب کارگر وجود داشته، اما خیلی بزرگ نبوده است.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۳ مِی ۲۰۱۶نیویورک تایمز- اختلاف‌نظر کلینتون با اوباما بر سر ایران

هیلاری کلینتون در حین مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸، درخواست اوباما برای برگزاری مذاکره بدون پیش‌شرط با رهبران ایران را به تمسخر گرفت و هشدار داد، اگر ایران علیه اسرائیل حمله هسته‌ای کند، آمریکا ایران را کاملاً نابود می‌کند. یکی از افرادی که برای چند سال با کلینتون کار کرده، درباره تفاوت رویکرد دو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران می‌گوید: «اگر او بود، باز هم فشار را بر آن‌ها (ایرانی‌ها) بیشتر می‌کرد. تنها سؤالی که هست، این است که در آن صورت، آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دادند». کلینتون هرگز اختلافاتش با اوباما در این زمینه را آشکار نکرد و به صورت عمومی توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: