جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
چالش زبان‌آموزی
کمتر کسی فکرش را می‌کرد ماجرای زبان‌آموزی در کشور به چالش میان مقامات عالی‌رتبه ایرانی بدل شود اما امروز رئیس‌جمهور در لابلای سخنانش به این ماجرا که یکی از دغدغه‌های رهبری بود اشاره کرد. رئیس‌جمهور روحانی به مناسبت هفته معلم امروز با معلمان و فرهنگیان دیدار کرد و طی آن به جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اشاره كرد و گفت: در این جلسه درباره بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زبان‌های خارجی در آموزش و پرورش بحث كوتاهی داشتیم.

روحانی: باید زبانی را بیاموزیم که شغل بیشتری برای نسل جوان آینده ایجاد کند

روحانی افزود: یكی از سوالات ما در این جلسه این بود كه چطور در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی حداقل به دو زبان خارجی دیگر مسلط می‌شوند،‌ در حدی كه هم می‌توانند حرف بزنند و هم می‌توانند كتاب مطالعه كنند و هم می‌توانند بنویسند. وی ادامه داد: چرا ما در این زمینه عقب هستیم؟ چگونه باید تعلیم دهیم؟ از چه سنی باید شروع كنیم؟ چرا یك زبان خارجی تعلیم می‌دهیم؟ هرچه ما بتوانیم جوان‌هایمان را به چند زبان آشنا كنیم، یك دریچه جدید علم، دانش و فهم جهانی به روی ما باز می‌شود. رییس‌جمهوری با بیان این كه ترجمه خیلی وقت‌ها نمی‌تواند كار زبان را انجام دهد، گفت: كسی كه به زبان عربی آشنا است، از خواندن قرآن لذت دیگری می‌برد و درك دیگری دارد. روحانی افزود: اگر می‌خواهیم به علم جهانی دسترسی داشته باشیم، باید زبا‌ن‌های خارجی را بیاموزیم البته این كه چه زبان خارجی و چند زبان خارجی بیاموزیم، به امكانات،‌ تعداد معلمان آشنا به زبان خارجی ارتباط دارد.

وی ادامه داد: در مدرسه اگر 98 درصد دانش‌آموزان یك زبان خارجی را انتخاب كنند، برای آن دو درصد باقیمانده ما نمی‌توانیم با امكاناتی كه داریم، زبان دیگری بیاموزیم. رییس جمهوری گفت: ما با امكاناتی كه داریم هر زبان مهم خارجی را كه به دانش آموز یاد بدهیم به نفع زندگی دانش آموز خواهد بود. روحانی افزود: امروز در شبه قاره هند كه بیش از یك و نیم تا دو میلیارد جمعیت در آنجا زندگی می كنند به خاطر این كه این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی مسلط هستند، ببینید در IT چه كار می كنند و چه شغل بزرگی را به دست آورده اند. وی ادامه داد: ما زبانی را باید یاد دهیم كه در كنار آن علم راحت تر به دست آید و شغل بیشتر برای نسل جوان آینده به وجود آورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل كند البته امروز سطح روابط ما با دنیا وسیع است. رییس جمهوری با بیان این كه آموزش و پرورش پایه های اولیه رشد و توسعه جامعه ما است، گفت: اگر دانش آموز خوب نداشتیم چه طور می توانیم در صحنه علمی، در صنعت و حل معضلات جامعه، نوجوان و جوان ما بتواند حلال مشكلات باشد. روحانی افزود: پایه تعلیم و تربیت معلم است، این كه من در جمع امروز جوانانی را می بینم كه یا معلم و یا دانشجویی هستند كه خود را برای تعلیم و تربیت آماده می كنند، بسیار جای خوشحالی است. وی یادآور شد: همه ما یك روز دانش آموز بودیم و من به یاد دارم كه در دوره دبستان معلمینی كه برای تدریس می آمدند برخی از آنان معلمانی بودند كه به دنبال پر كردن ساعتشان بودند و برخی نیز معلم هایی بودند كه عاشقانه از لحظه ای كه وارد كلاس می شدند با شوق و ذوق برای ادای وظیفه تلاش می كردند. رییس جمهوری گفت: ما باید دانش آموزان را فرزندان خود بدانیم، هر معلمی باید دانش آموزان كلاس خودش را فرزندان خودش بداند و بداند اگر این ها را درست تربیت كند كل كشور در مسیر پیشرفت قرار می گیرد. راه توسعه كشور از طریق معلمان فرهیخته و عاشق است.

برجام فرصتی برای پیشرفت و انسجام جامعه

روحانی اضافه كرد: امروز فضا برای پیشرفت كشور پس از برجام آماده شده اما از این فضا باید بهترین استفاده صورت بگیرد و معلمان باید به دانش آموزان امید بدهند چرا كه هیچ چیز برای آینده كشور ما بالاتر از امید به آینده نیست. وی تاكید كرد: اگر خدای نكرده در امید نسل جوان ما خللی حاصل شد ما نمی توانیم به توسعه برسیم؛ برجام یكی از آثار مهم آن توسعه امید در نسل جوان جامعه بود، اگر این امید افزایش پیدا كرد ما بر مشكلات غلبه كرده و از آنان عبور می كنیم. رییس جمهوری ادامه داد: این همه تلاش و زحمت برای این نبود كه وقتی برجام به فرجام رسید، دعوا را شروع كنیم، همه این كارها برای این بود كه فضا برای پیشرفت كشور و وحدت جامعه و انسجام جامعه آماده شود. روحانی با تاكید بر این كه یكی از بزرگ ترین وظایف معلمان، ایجاد وحدت و انسجام ملی است، گفت: خدا نكند معلمی شاگرد خودش را دو جور ببیند و دسته بندی داشته باشد و بگوید این 10 نفر از یك خانواده ای هستند كه تفكر آنان با من همخوانی دارد و این پنج نفر از خط مقابل هستند. وی افزود: نگاه ما به دانش آموز كاملا باید یكسان باشد و دانش آموز از هر قومیت، مذهب، تفكر سیاسی و وابسته به هر حزبی باشد باید نگاه ما به او یكسان باشد و برای تعلیم همه آنها كوشش شود. پایان سال تحصیلی ما باید امید، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه باشد.

ده ها نهاد تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می گیرند

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر می خواهیم فرهنگ در جامعه ما رشد كند باید سرمایه گذاری ما در آموزش وپرورش باشد، امروز ده ها نهاد در این كشور تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می گیرند اما ظاهرا سخنشان دغدغه برای فرهنگ جامعه است. روحانی فرهنگ را مهم ترین مساله دانست و گفت: اگر می خواهیم فرهنگ جامعه رشد كند آن بودجه را باید در آموزش وپرورش خرج كنیم، ما نمی خواهیم در كشور تعلیمات موازی درست كنیم، بچه هایی كه در دبستان و دبیرستان هستند هر چه می خواهیم باید آنجا پول خرج كنیم چرا كه فرهنگ آنجا ساخته می شود، شما می خواهید در سن بزرگسالی این كار را انجام دهید و مدام به دولت فشار می آورید و پول از بودجه عمومی می گیرید و با تابلوها و نهادها و تشكلات مختلف این پول را از دولت می گیرید.

افزایش دو برابری اعتبارات آموزش و پرورش

وی ادامه داد: من ضمن این كه قبول دارم دولت در فرصت های آینده باید تلاش بیشتر برای آموزش و پرورش انجام دهد اما روز گذشته از سازمان مدیریت خواستم آخرین آمار را در خصوص بودجه آموزش و پرورش به من ارائه دهند كه براساس این آمار اعتبارات ادارات كل آموزش و پرورش استان ها در سال ۹۲، ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده كه این رقم امسال به ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد یعنی دو برابر افزایش پیدا كرده است. رییس جمهوری یادآور شد: میزان بودجه ای كه تخصیص داده شده در سه سال گذشته به ترتیب ۱۱۳.۴ درصد، ۱۰۸.۶ درصد و ۱۰۸.۴ درصد بوده است. یعنی هر سال آنچه تخصیص یافته بیش از صد درصد اعتبارات مصوب بوده است. روحانی افزود: اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای فرهنگیان طی سال های ۹۲ تا ۹۵ به طور متوسط ۲۰.۷ درصد افزایش یافته به طوری كه میانگین حقوق و مزایای معلمان عزیز در این مدت از یك میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به دو میلیون ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: