جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
با کناره‌گیری کروز، ترامپ در میان جمهوری‌خواهان بی‌رقیب شد
رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه سوم ماه می در ایالت ایندیانا ادامه یافت. نتایج برآمده از رقابت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در این این ایالت، گویای آن است که در میان دموکرات‌ها، برنی سندرز با اختلاف اندک صاحب حداکثر آرا شد و از سوی دیگر، در میان جمهوری خواهان، دونالد ترامپ بیشترین رأی را به دست آورد. نتایج به دست آمده در رقابت‌های درون حزبی ایالت مذکور، در حالی رقم خورد که در شش ایالت اخیر که در آن‌ها انتخابات برگزار شد، در جمهوری خواهان ترامپ در تمامی ایالت‌ها پیروز شده بود و در میان دموکرات‌ها نیز جز ایالت رود آیند، در پنج ایالت دیگر هیلاری کلینتون پیروز بود.

از نکات مهم و قابل ذکر در مورد شرایط پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت ایندیانا می‌توان به اعتراضات شدید در ایالت کالیفرنیا برای مقابله با روند پیروزی‌های دونالد ترامپ اشاره کرد که این نامزد ریاست جمهوری و پیشتاز حزب جمهوری‌خواه با اراذل و اوباش خواندن معترضان از مقامات قضایی آمریکایی خواست تا برابر قانون با آن‌ها برخورد کنند؛ زیرا ترامپ معتقد است آن‌ها هماهنگ شده و با برنامه اقدام به تخریب او کردند. با این حال، قبل از برگزاری انتخابات در میان نامزدهای جمهوری خواه، گمانه‌هایی مبنی بر حمایت جان کاسیچ از تد کروز این انتظار را ایجاد کرد که بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و از نزدیک شدن ترامپ به حد نصاب جلوگیری کند؛ گمانه‌ای که البته با حضور «کاسیچ» در رقابت از بین رفت. هرچند پیروزی در ایالت ایندیانا برای ترامپ نقش مهمی در پیروزی نهایی داشت، کار‌شناسان به دلیل اتحاد در میان رقبا و موج تخریبی علیه او، شانس ترامپ را در این ایالت پایین‌تر می‌دانستند.

قبل از برگزاری انتخابات، دونالد ترامپ در ایالت ایندیانا ضمن انتقاد از عدم انصراف رقبایش به دلیل نداشتن امید به پیروزی گفت: «ماندن آن‌ها در عرصه تنها به تضعیف حزب جمهوری خواه خواهد انجامید و نتیجه دیگری ندارد». تد کروز، اصلی‌ترین رقیب ترامپ هم در ایالت ایندیانا با اشاره به توان تشخیص شهروندان این ایالت در انتخاب فرد بر‌تر، انتخاب نهایی خود را تنها راه پیروزی حزب جمهوری خواه در برابر هیلاری کلینتون دانست و تأکید کرد در صورت انتخاب ترامپ، او در رقابت با دموکرات‌ها شکست خواهد خورد. تد کروز همچنین در سخنانی پر حاشیه در جمع خبرنگاران گفت: «من می‌خواهم احساس واقعی‌ام را نسبت به ترامپ به شما بگویم. این مرد بیمار و دروغگوست. او فرق میان حقیقت و دروغ را نمی‌داند. در واقع هر کلمه‌ای که از دهان او بیرون می‌آید، دروغ است».

از سوی دیگر، در میان دموکرات‌ها نیز پیش از برگزاری انتخابات به نظر نمی‌رسید هیلاری کلینتون که تقریباً کار را برای رقیب خود تمام کرده بود، در ایالت ایندیانا کار سختی در پیش داشته باشد. چرا که هم موج محبوبیت او در انتخابات اخیر باز هم شکل جدیدی به خود گرفت و هم اینکه او در سال ۲۰۰۸ نیز در جریان رقابت‌های انتخاباتی تجربه پیروزی در این ایالت را داشت. پیش‌تر نیز یک نظرسنجی که توسط شبکه تلویزیونی «ان. بی. سی» در رابطه با فرجام نتایج ایندیانا خبر از توفیق قاطع ترامپ و برابری تقریبی آرای دو رقیب دموکرات در این ایالت داشت که با احتساب نتایج واقعی تا حدود زیادی دقیق بود.

دونالد ترامپ پس از پیروزی در این انتخابات گفت: «از این به بعد، ما باید خود را برای پیروزی بر هیلاری کلینتون آماده کنیم». او همچنین از رأی‌دهندگان ایالت ایندیانا تشکر کرد و رأی آن‌ها را در پیروزی نهایی خود بسیار موثر دانست». تد کروز نیز پس از اعلام پیروزی ترامپ با ناراحتی در میان خبرنگاران باز هم تأکید کرد، او یک فرد دیوانه است و گفت: «ترامپ آنچنان خودشیفته و غیر طبیعی است که باراک اوباما نیز در رابطه با او گفت، مشکل تو چیست»؟ با این حال، کروز پس از قطعی شدن شکست در ایندیانا، از رقابت بر سر راهیابی به کاخ سفید دست کشید و راه رسیدن دونالد ترامپ به نامزدی نهایی جمهوری‌خواهان را کاملاً باز گذاشت. وی در ایندیاناپولیس به هوادارانش گفت: «از‌‌‌‌ همان ابتدا من گفتم تا زمانی که راه مناسبی برای پیروزی باشد، رقابت خواهم کرد. من متأسفم که امشب باید بگویم که ظاهراً این راه کاملا بسته است». کروز که کناره گیری‌اش، جان کاسیچ را به تنها رقیب ترامپ آن هم با رأی پایین تبدیل خواهد کرد، گفت: «ما با هم در میدان ایندیانا از رقابت دست کشیدیم».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد که در میان نامزدهای دموکرات، برنی سندرز ۵۲.۷ درصد و هیلاری کلینتون ۴۷.۳ درصد رأی داشتند. در میان جمهوری‌خواهان نیز دونالد ترامپ ۵۳.۳ درصد و تدکروز» ۳۶.۷ درصد رأی به دست آوردند. در حال حاضر، در میان جمهوری‌خواهان، ترامپ با به دست آوردن ۱۰۴۷ وکیل انتخاباتی (دیلیگیت) پیشتاز است و کاسیچ تنها ۱۵۳ دیلیگیت به دست آورده است. کروز نیز پیش از انصراف از رقابت‌ها، ۵۶۵ دیلیگیت به دست آورده بود. در میان دموکرات‌ها، کلینتون با برخوداری از رأی ۲۲۰۲ دیلیگیت، با فاصله زیادی پیشتاز است که از میان میان، ۵۲۰ تای آن‌ها وکلای انتخاباتی ارشد (سوپر دیلیگیت) هستند. سندرز نیز پس از وی قرار داشته و ۱۴۰۰ دیلیگیت – از جمله ۳۹ سوپر دیلیگیت – را در اختیار دارد. دموکرات‌ها برای نامزدی نهایی به ۲۳۸۳ و جمهوری‌خواهان به ۱۲۳۷ دیلیگیت نیاز دارند. از آنجا که در حال حاضر، در حزب دموکرات تنها رقابت بر سر ۱۱۶۳ و در حزب جمهوری‌خواه بر سر ۵۲۰ دیلیگیت باقی‌مانده است، پیروزی نهایی سندرز در میان دموکرات‌ها تقریباً و کاسیچ در میان جمهوری‌خواهان کاملاً محال است. همزمان، گفته می‌شود که با پیروزی‌های بیشتر دونالد ترام»، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در رأی‌گیری‌های درون‌حزبی، اعضای ارشد این حزب که قبلاً چندان با اعلام او به عنوان کاندید این حزب موافق نبودند، اکنون نشانه‌هایی مبنی بر تمایل به نامزدی او نشان می‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: