جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
انتصاب ششمین رئیس صداوسیما با حکم رهبری
چند روزی می شد که در فضای رسانه ای شایعه استعفای محمد سرافراز از ریاست سازمان صداوسیما و جایگزینی عبدالعلی علی عسگری خبرساز شده بود. خبری که در هاله ای از ابهام بود، اما امروز علی عسگری طی حکمی رسمی از سوی رهبر انقلاب به ریاست این سازمان منصوب شد تا خاتمه ای باشد بر شایعات این چند روز و نیز دوره ریاست محمد سرافراز بر این سازمان. دوره ریاستی که هرچند کوتاه، اما بیش از هر زمان دیگری جنجالی بود. از اتخاذ موضع سیاسی نزدیک به یک جریان خاص، تا برکناری ها و انتصاب های جنجالی در سطح مدیران تا بدهی ها و مشکلات مالی سازمان و در نهایت بالاگرفتن اختلافات با دولت یازدهم.
در حکم رهبر انقلاب خطاب به علی عسگری آمده است: نظر به استعفای جناب آقای محمّد سرافراز و با تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ دلسوزانه‌ی ایشان که هرگز نباید فراموش شود، جنابعالی را که برخوردار از پیشینه انقلابی و تجربیات مدیریتی در رسانه ملّی، هستید، به ریاست سازمان صداوسیما منصوب می‌کنم. رهبر انقلاب در ادامه این حکم تاکید کرده است: آنچه باید توصیه شود، در حکم اینجانب به جناب آقای سرافراز به تفصیل آمده است. لذا مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید. آیت الله خامنه ای همچنین محمد سرافراز را به‌ عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی منصوب کردند. سرافراز پیش از انتصاب به ریاست سازمان صداوسیما، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی بود.
عبدالعلی علی عسگری دکترای سیستم و بهره‌وری دارد و هم اکنون در دانشکده صدا و سیما نیز تدریس می کند. علی عسگری از دوستان عزت الله ضرغامی بود و در دوره او معاون فنی سازمان صدا و سیما بود. گفته می شد ضرغامی آن قدر به علی عشگری و عملکردش اعتماد داشت که وقتی قرار شد کسی را به عنوان جانشین خودش معرفی کند، نام او را اعلام کرده بود. هرچند با پایان دوره ضرغامی و انتصاب سرافراز به ریاست سازمان در آبان ماه ۹۳ علی عسگری نیز همچون دیگر معاونان صدا و سیما و بسیاری از مدیران این سازمان از سمت خود برکنار شد.
ریاست سرافراز و ۱۸ ماه جنجالی
اما سرافراز در دوره هیجده ماهه ریاستش چه کرد که این همه جنجالی و پرحاشیه شد؟ سرافراز که با شعار جوان گرایی به صداوسیما آمده بود در ابتدای آمدنش به قدری عزل و نصب داشت که از جانب برخی مدیران منتقدش به ضرغامی زدایی متهم شد. از مهم ترین و جنجالی ترین انتصاب ها بازگرداندن مجدد پورمحمدی به صداوسیما آن هم به سمت معاونت سیما بود، کسی که در دوره ضرغامی از سمت مدیریت شبکه ۳ برکنار شده بود و حالا با انتصابش صدای اعتراض بسیاری از مدیران این سازمان گاه حتی در قالب استعفا بلند شد.
از دیگر مسائل برجسته دوره سرافراز اختلافاتش با دولت بر سر مسائل مالی بود. صداوسیما می گفت دولت یازدهم بودجه کمی به آن ها می دهد در حالی که این سازمان بیشترین امکانات رسانه ای را در اختیار دولت گذاشته است. این موضوع به رویارویی علنی این سازمان با دولت منجر شد، تا جایی که چند باری پخش سخنرانی های رئیس جمهور از صداوسیما قطع شد و گاه برخی سخنان روحانی سانسور شد. در مقابل روحانی نیز رسانه ملی را رسانه میلی خواند و از پاسخگویی به سوالات خبرنگار آن خودداری کرد.
موضوع مهم دیگر موضع گیری این سازمان در قبال مذاکرات و برجام بود. تهیه و پخش مستندهای سریالی علیه تیم هسته ای، پوشش دادن گزینشی جلسات کمیسیون ویژه برجام و انتشار سخنان عراقچی در جلسه خصوصی اش با مدیران صداوسیما از جمله این موارد بود. تنش هایی که کار را به شورای نظارت بر صدا وسیما کشاند و آن ها اعلام کردند که اتهام بی‌طرف نبودن رسانه ملی در جریان مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کنند. وقتی مصاحبه عادل فردوسی‌پور با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در برنامه نود با صلاحدید مدیران سازمان پخش نشد، بار دیگر انتقادها علیه صدا و سیما شدت گرفت.
اما برنامه های تولیدی صداوسیما در زمان مدیریت سرافراز نیز هم انتقادهای بسیاری را در پی داشت و هم در بعضی موارد پرحاشیه شد. از سریال های پخش شده در این سال ها که به گفته منتقدان فاصله بسیاری با آنچه مدیران این سازمان فاخر می نامند، دارد تا حاشیه هایی که بر سر برنامه فیتیله، دورهمی و اخیرا اکسیر برپاشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: