شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
ادامه رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
در میان نا‌امیدی رقبای دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، روز سه شنبه دهم می در ایالت نبراسکا برای جمهوری‌خواهان و در ایالت ویرجینیای غربی برای هر دو حزب ادامه یافت. نتایج برآمده از رقابت در این ایالات‌، گویای آن است که در ایالت نبراسکا، دونالد ترامپ و در ایالت ویرجینیای غربی دونالد ترامپ و برنی سندرز پیروز این مرحله از رقابت‌های مقدماتی شدند. نتایج حاصل شده در رقابت‌های درون حزبی ایالت‌های مذکور، در حالی رقم خورد که پیش از این و در انتخابات سوم می در ایالت ایندیانا، با انصراف تد کروز، نتیجه انتخابات در میان جمهوری‌خواهان تقریباً مشخص شد و در میان دموکرات‌ها نیز برنی سندرز به رغم پیروزی خفیف خود همچنان از رقیب قدرتمند خود یعنی هیلاری کلینتون فاصله زیادی دارد.

از نکات قابل ذکر در مورد شرایط پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالات‌ نبراسکا و ویرجینیای غربی، می‌توان به این مهم اشاره کرد که پس از برگزاری انتخابات در ایالت ایندیانا و پیروزی قاطع دونالد ترامپ در آن، دو رقیب جدی و مهم او یعنی تد کروز و جان کاسیچ، از عرصه رقابت‌ها کناره گیری کردند و این اتفاق، احتمال کسب حد نصاب نمایندگی حزب را برای دونالد ترامپ افزایش داد. این احتمال زیاد است که همه ۷۰ رأی نمایندگی جمهوری‌خواهان در روز سه شنبه به دونالد ترامپ برسد. از دیگر نکات قابل ذکر در شرایط پیش از برگزاری انتخابات روز سه شنبه، می‌توان به حمله مشترک دو نامزد جناح دموکرات بر دونالد ترامپ اشاره کرد؛ جایی که هیلاری کلینتون در این رابطه گفت: «کسی که معتقد است کشورهای بیشتری باید سلاح اتمی داشته باشند و آمریکا باید از ناتو خارج شود، یک فرد غیرقابل پیش بینی است و پیروزی او برای آمریکا خطرناک است». دیگر نامزد دموکرات، یعنی برنی سندرز نیز با اشاره به این موضوع که دونالد ترامپ به جوامع انسانی دیگر نظیر آمریکایی‌های آفریقایی تبار و مسلمانان توهین می‌کند، گفت: «اگر تعداد مردم زیادی پای صندوق‌ها رأی حاضر شوند، دونالد ترامپ اجازه راهیابی به کاخ سفید را نخواهد یافت». او همچنین با تأکید بر انتخابات آتی در کالیفرنیا اظهار داشت: «انتخابات کالیفرنیا بسیار مهم است و ما می‌توانیم در آن انتخابات بر تعداد نمایندگی‌های خود بیفزاییم».

پیش از انتخابات روز سه شنبه، هیلاری کلینتون به ۱۵۵ هیأت نمایندگی دیگر و برنی سندرز به ۹۶۸ هیأت نمایندگی دیگر برای رسیدن به حد نصاب نهایی نیاز داشتند. نتایج به دست آمده از شمارش آرای ایالت ویرجینیای غربی، نشان از دارد که ۳۷ رأی نمایندگی این ایالت تقریباً به صورت برابر میان دو نامزد دموکرات تقسیم شد. از سوی دیگر و در کمپین جمهوری‌خواهان نیز خبر‌ها گویای آن است که دونالد ترامپ با وجود کسب پیروزی‌های مهم و کسب شرایط مناسب برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی، همچنان در کسب حمایت نخبگان سیاسی حزب متبوعش ناکام است. ترامپ برای رسیدن به حد نصاب نهایی بدون احتساب نتیجه انتخابات روز سه شنبه به ۱۶۹ نمایندگی دیگر نیازمند است. نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد که همه آرای نمایندگی این مرحله از انتخابات را باید به حساب دونالد ترامپ منظور کرد.

پس از اعلام نتایج در ویرجینیای غربی، برنی سندرز در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: «من از همه مردم ویرجینیای غربی تشکر می‌کنم. شما امروز یک پیروزی فوق‌العاده به ما هدیه کردید». او همچنین در سخنرانی‌های خود در جمع هواداران تأکید کرد، پیروزی در ایالت کالیفرنیا می‌تواند همه چیز را در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا عوض کند. برنی سندرز همچنین در میان هواداران خود گفت: «ما باید به یقین برسیم که هر کارمند آمریکایی در سال، دوازده هفته استراحت برای رسیدگی به خانواده و مسائل پزشکی نیاز دارد». دونالد ترامپ نیز با تشکر از مردم ایالات‌ ویرجینیای غربی و نبراسکا برای رأی قاطع و بالایی که به او دادند، گفت: «این همراهی شما نشان می‌دهد که شما به دنبال ساخت دوباره یک آمریکای بزرگ هستید». هیلاری کلینتون نیز بدون توجه به رقیب درون حزبی خود حملاتش را به سمت دونالد ترامپ ادامه داد و گفت: «اگر او بتواند مسیر خود را با موفقیت به پایان برساند، اقتصاد آمریکا به بد‌ترین شرایط ممکن خواهد رسید و حداقل دستمزد به صفر دلار می‌رسد».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه، گویای آن است که در میان نامزدهای دموکرات و در ایالت ویرجینیای غربی، «برنی سندرز» ۵۱ درصد و «هیلاری کلینتون» ۳۶ درصد رأی کسب کردند. در همین ایالت و در جمهوری خواهان نیز «دونالد ترامپ» ۷۶ درصد آرای شهروندان را تصاحب کرد. انتخابات برای جمهوری خواهان در ایالت نبراسکا نیز با پیروزی قاطع «دونالد ترامپ» همراه شد و او ۶۰. ۷ درصد آرا را کسب کرد؛ هرچند «تدکروز» انصراف داده نیز در این ایالت ۲۰ درصد رأی داشت.

از سوی دیگر، به موازات ادامه رقابت‌های انتخاباتی، بازار انجام نظرسنجی‌های مختلف نیز داغ شده است. در همین زمینه، دانشگاه هاروارد نظرسنجی درخصوص رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا برگزار کرد. براساس این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان درباره اینکه کدام حزب، جمهوری‌خواه یا دموکرات فاتح رقابت انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود پرسیده شد که ۶۱ درصد شرکت کنندگان حزب دموکرات، و ۳۳ درصد حزب جمهوری‌خواه را فاتح رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانستند. همچنین از نظردهندگان سوال شد اگر قرار باشد امروز انتخابات آمریکا بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برگزار شود، شما به کدام یک از این گزینه‌ها رای می‌دهید؟ ۶۱ درصد پاسخگویان هیلاری کلینتون و ۲۵ درصد دونالد ترامپ را گزینه انتخابی خود دانستند. در همین حال، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به احتمال رقابت نهایی میان کلینتون و ترامپ رقابت این دو را منفور‌ترین رقابت‌های تاریخ انتخابات آمریکا خواند. گفتنی است به تازگی، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته «مطمئن» است که هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده و بر رقیب جمهوری‌خواهش نیز پیروز می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: