جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷
«نیروهای دموکراتیک سوریه» به ۳۰ کیلومتری پایتخت داعش رسیدند
در شرایطی که مجموعه تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل بحران سوریه تاکنون نتوانسته به تغییری محسوس در اوضاع این کشور در عرصه سیاسی و دیپلماتیک منجر شود، عرصه میدانی این کشور طی روزهای اخیر شاهد تحولات مهم و تعیین‌کننده‌ای بوده که به ویژه از اول هفته جاری، چشم‌انداز ورود به مرحله‌ای جدید را در این کشور ترسیم کرده است. مطابق معمول هفته‌ها و ماه‌های اخیر، محور اصلی تمامی این تحولات، شهر مهم و استراتژیک حلب بوده است. در این چارچوب، از یک سو اخباری مبنی بر توافق ترکیه و آمریکا برای مداخله در حلب منتشر شد و به فاصله اندکی پس از آن، اعلام شد که ارتش ترکیه شمال این شهر را گلوله‌باران کرده است. از سوی دیگر و در داخل حلب نیز درگیری نیروهای مقاومت با تروریست‌ها با شدت ادامه دارد. همزمان، اخباری مبنی بر پیشروی نیروهای سوری تحت حمایت آمریکا به سمت رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش، منتشر شده است.

صبح امروز و در حالی که مسکو اعلام کرده بود انجام عملیات مشترک نظامی نیروهای روس و آمریکایی در سوریه مطرح نیست، واشنگتن از توافق با ترکیه برای مداخله هر چه بیشتر در سوریه خبر داد. به گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، واشنگتن اعلام کرد که قصد دارد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در شهر حلب و پاکسازی آن با ترکیه همکاری کند و این همکاری در قالب افزایش حمایت از گروه‌های تروریستی موسوم به «معارضین میانه‌رو» صورت خواهد گرفت. آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرده که واشنگتن «در خصوص همکاری برای پاکسازی مناطق حد فاصل شهر منبج و مارع در ریف شمالی حلب و بازپسگیری کامل این شهر از دست عناصر داعش با ترکیه به توافق رسیده است». وی همچنین ادعا کرد که روزهای آتی، شاهد حملات بیشتری علیه عناصر تکفیری داعش در حلب خواهیم بود. بلینکن درباره آتش‌بس در سوریه نیز اعلام کرد که «توافق با وجود شکنندگی هنوز جریان دارد» و مسکو و واشنگتن به محض از سرگیری درگیری در این شهر برای توقف آن وارد عمل خواهند شد.

همزمان با انتشار این خبر، منابع آگاه نظامی ترکیه ادعا کردند که در بمباران توپخانه‌ای و هوایی ارتش ترکیه و جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شمال شهر «حلب»، ۴۵ عضو داعش به هلاکت رسیده‌اند. به نوشته پایگاه خبری «الامارات الیوم»، این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند توپخانه ترکیه و جنگنده‌های ائتلاف، مواضع داعش را در روستاهای «دودیان»، «جکّه»، «جارز»، «براغیده»، «قره کوبری»، «یحمول» و «کفره» از توابع شهر «اعزاز» در شمال حلب هدف قرار دادند که به کشته شدن ۴۵ نفر از تروریست‌ها منجر شد. به ادعای خبرگزاری آناتولی، اطلاعاتی در دست بود که نشان می‌داد داعش خود را برای هدف قرار دادن مجدد خاک ترکیه از این مناطق در شمال حلب، آماده کرده بود؛ لذا توپخانه‌های ارتش ترکیه با این عملیات، از هرگونه تجاوز به خاک این کشور، پیشگیری کردند. گفته می‌شود پس از این بمباران‌ها، نیروهای معارض سوری، موفق به پیشروی شده و توانستند کنترل دو روستای یحمول و جارز را به دست بگیرند.

از سوی دیگر، بعدازظهر امروز اعلام شد که گروه‌های مختلف معارض مسلح و تروریست‌ها امروز (یکشنبه) به پایگاه‌ها و تجمعات نیروهای سوریه در شهر حلب حمله کرده و درگیری سختی بین این نیرو‌ها در جریان است. مسلم ابوسلوم، از معارضین سوری گفت که نیروهای اتاق عملیات «فتح حلب» و عناصر جبهه النصره و دیگر گروه‌های سلفی برای تسلط بر ساختمان «پژوهش‌های علمی» و محله «حلب الجدیده» به مواضع نیروهای دولتی سوریه حمله کرده‌اند. بنا بر این گزارش، نیروهای معارض نتوانسته‌اند هیچ گونه دستاوردی تاکنون داشته باشند و در برخی مواقع نیز نیروهای سوری، توانسته‌اند از حالت تدافعی خارج شده و شروع به حمله کنند. در همین حال، جنگنده‌های سوری نیز شروع به بمباران مواضع تروریست‌ها کرده‌اند. چند ماه پیش، نیروهای ارتش و مقاومت سوریه توانسته بودند ساختمان «پژوهش‌های علمی» را به کنترل خود در آورند که از آن زمان تمام تلاش‌های نیروهای معارض و تروریست‌ها برای بازپس‌گیری این ساختمان ناکام مانده است.

اما در سایر مناطق سوریه به جز حلب نیز تحولات مهمی در جریان بوده است. در مهمترین مورد، اعلام شد که گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» ضمن کنترل یک روستا در جنوب «الحسکه»، به ۳۰ کیلومتری «رقه»، مرکز اصلی تروریست‌های داعش و پایتخت خلافت خودخوانده این گروه رسیده‌اند. در این راستا، در حالی که ارتش سوریه در محدوده میدان گازی «شاعر» در ریف شرقی حمص پیشروی داشت و حملات داعش به فرودگاه «دیرالزور» را دفع کرد، گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» توانستند در ریف جنوبی «حسکه» (شمال شرق سوریه) پیشروی داشته باشند. برخی از منابع محلی از شهر حسکه به روزنامه دولتی «الوطن» سوریه خبر دادند که نیروهای دموکراتیک موفق شدند در ریف این استان در برابر حملات عناصر تروریستی داعش ایستادگی کنند. این نیرو‌ها همچنین موفق شدند کنترل روستای «کشکش زیانات» واقع در جنوب شهر «الشدادی» در ریف جنوبی الحسکه را به دست گیرند. نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین اعلام کردند که برای بازپسگیری «رقه» آمادگی کامل دارند. به گزارش این روزنامه، نیروهای دموکرات با پیشروی‌های خود به فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرق رقه رسیده‌اند و نیروهای آن از خط شمالی به سوی این شهر در حال حرکت هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه از به هم پیوستن یگان‌های مدافع خلق، وابسته به حزب دموکراتیک کردهای سوریه و چند گروه مسلح عرب و مسیحی سوری مانند الصنادید، برکان الفرات و التحریر و... تشکیل شده است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد روزهای آتی روزهایی سرنوشت ساز برای سوریه در جبهه‌های مختلف خواهد بود؛ زیرا از یک سو، اینکه ارتش سوریه بتواند کنترل خود بر شهر حلب را کامل کرده و استحکام بخشد، نقشی اساسی در قدرت آتی دولت خواهد داشت و از سوی دیگر، اینکه کدام گروه زودتر بتواند خود را به پایتخت داعش رسانده و احتمالاً موفق به فتح آن شود، تأثیری انکارناپذیر بر نقش آن گروه در آینده سوریه و مناسبات سیاسی و امنیتی آن خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: