پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
پیشروی نیروهای دولتی و مردمی عراق علیه داعش در استان «انبار»
آتش در «انبار»همزمان با حصول برخی موفقیت‌ها در مبارزه علیه داعش در سوریه، در دیگر کشوری که این گروه تروریستی در آن فعال است، یعنی عراق نیز نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در عرصه میدانی بروز کرده است. در حالی که طی هفته‌های اخیر، بحران سیاسی برآمده از اقدامات گروه وابسته به مقتدا صدر، عراق را در آستانه چالشی جدید قرار داده بود، اکنون خبر می‌رسد که عملیات نیروهای دولتی و مردمی در مناطق مختلف استان «انبار» با پیشروی‌هایی همراه شده است. همزمان، دولت آمریکا با بیان اینکه داعش در عراق در موضع تدافعی قرار گرفته، از پیشرفت در روند اقدامات جهت آزادسازی شهر مهم موصل خبر داده است. همین موضوع، یعنی در موضع ضعف قرار گرفتن داعش، امروز از زبان وزیر دفاع عراق هم بیان شده و همگی این موارد در کنار هم، این امیدواری را به وجود آورده که پس از ماه‌ها کش و قوس، بالاخره پیروزی‌هایی معنادار و واقعی علیه داعش در این کشور حاصل شود.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که استان الانبار به کانون ثقل عملیات‌های نیروهای عراقی تبدیل شده و ارتش عراق به همراه نیروهای محلی توانسته دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در مناطق مختلف این استان به دست آورد. در این راستا، ارتش و عشایر اهل سنت عراق پس از دفع حملات عناصر تروریستی داعش در منطقه «عامریه» در جنوب شهر فلوجه موفق شدند مواضع خود را در این منطقه تثبیت کنند. همزمان، نیروهای بسیج مردمی برای جلوگیری از تکرار حملات تروریست‌ها، تجهیزات و نیروهای تازه نفس به منطقه اعزام کردند. همچنین گروهی از نیروهای اطلاعات بسیج مردمی مستقر در جنوب شهر فلوجه موفق به شناسایی و منهدم کردن گروهی از عناصر تروریستی داعش شدند که در جنایت‌های مختلف علیه مردم عراق مشارکت داشتند. این گروه تروریستی که در حملات مکرر به کربلا و شهر «جرف الصخر» نقش فرماندهی عملیات را بر عهده داشت، پس از محاصره شدن توسط نیروهای مردمی، حاضر به تسلیم نشد و بعد از درگیری دو ساعته تمامی عناصر این گروه تروریستی کشته شدند.

از سوی دیگر، عصر روز گذشته نیروهای عراقی توانستند سه روستای «دویلیه»، «عونایه» و «المعانیه» در شمال غرب «البغدادی» را آزاد کنند. درگیری‌ها در حومه این سه روستا تا نیمه شب گذشته ادامه داشت که در ‌‌نهایت، نیروهای عراقی موفق شدند با عقب راندن تروریست‌ها، مواضع خود را در این روستا‌ها تثبیت کنند. در این عملیات پاکسازی، ده‌ها تروریست داعش کشته شدند؛ به طوری‌که خیابان‌های این روستا‌ها مملو از اجساد تروریست‌ها شده است. در سوی دیگر، مناطق جنوب رود فرات که از غرب شهر الرمادی تا منطقه البغدادی ادامه دار،د با وجود آزادسازی هم چنان آلوده به بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده توسط تروریست‌ها هستند. عملیات برای پاکسازی این مناطق ادامه دارد تا زمینه برای بازگشت آوارگان فراهم شود.

از سوی دیگر، عناصر تروریستی داعش شب گذشته در تلاش بودند مقادیر زیادی تجهیزات نظامی را از مرز سوریه به منطقه مرزی «الرطبه» در استان انبار عراق انتقال دهند که با رصد دقیق اطلاعاتی نیروهای بسیج مردمی، این تحرکات خنثی شد. نیروهای اطلاعات بسیج مردمی در ادامه اطلاعات لازم را در اختیار نیروی هوایی عراق قرار دادند و جنگنده‌های این کشور در حومه الرطبه تروریست‌ها را چند مرحله هدف قرار دادند. بنا بر این گزارش، در نتیجه حملات جنگنده‌های ارتش عراق، تمامی عناصر تروریستی از پای درآمدند و خودروهای آنان منهدم شد. یک منبع میدانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن تأیید کشته شدن این عناصر تروریستی، گفت: «در این حملات همچنین تجهیزات سنگین تروریست‌ها از جمله ده‌ها موشک و چندین تن مواد منفجره که در حال انتقال به عراق بود، نابود شد». از سوی دیگر، گروهی از نیروهای عراقی موفق شدند تعدادی از نیروهای ارتش این کشور را که در نزدیکی مرز اردن در محاصره عناصر داعش قرار گرفته بودند، نجات دهند. این عملیات با پشتیبانی جنگنده‌های عراقی انجام شده و تمامی نیروهای محاصره شده به سلامت به پایگاه بازگشتند.

همزمان با این تحولات، یک مقام ارشد آمریکایی گفته گروه تروریستی داعش سرزمین‌های زیادی را نسبت به سال گذشته که شهر رمادی در عراق را تصرف کرد، تصاحب نکرده است. برت مک گورک، فرستاده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با داعش، روز یکشنبه در کنفرانس خبری در امان تأکید کرد: «داعش نسبت به یک سال گذشته که شهر رمادی عراق را تصرف کرد، سرزمین‌های زیادی را اشغال نکرده است. ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق و سوریه، کمک بیشتر اطلاعاتی را سوی نیروهای بومی دریافت کرده است». وی در ادامه تصریح کرد: «داعش در حال از دست دادن سرزمین‌های بیشتری است و اکنون در موضع تدافعی قرار گرفته است». مک گورک گفت: «تلاش ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای بازپس‌گیری موصل و رقه، پیشرفت‌هایی داشته است. ما تقریباً هر روز در حال انجام حملات دقیقی در موصل هستیم. این یک فشار پایدار و موثر است». همزمان، وزیر دفاع عراق نیز در اظهاراتی مشابه، اعلام کرده که گروه تروریستی داعش توان حفظ و نگهداری مواضع و مناطق خود را از دست داده است. خالد العبیدی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، افزود که قدرت و توان گروه تروریستی داعش در عراق در حال متلاشی شدن و قهقراست و این گروه تروریستی قادر به حفظ مواضع و مناطق تحت تصرف خود نیست.

گفتنی است به موازات این تحولات میدانی، نشانه‌هایی از بهبود اوضاع در عرصه سیاسی عراق نیز بروز کرده که شاید بتوان آن را با همین اوضاع میدانی مرتبط دانست. در همین راستا، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق، از نمایندگان و وزرایی که در پی بحران اخیر پارلمان، به نشانه اعتراض بغداد را ترک کرده بودند، خواست تا هرچه سریع‌تر به بغداد بازگردند تا کشور بیش از این در بحران نباشد. به نوشته پایگاه خبری السومریه، فرهاد قادر، از نمایندگان کرد پارلمان، با اعلام این خبر، افزود: «نیچروان بارزانی از نمایندگان و وزرا خواسته است تا کار خود را آغاز کنند و تصویب قوانین را از سر بگیرند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: