جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه‌وله) نوشت: یک کار‌شناس تروریسم می‌گوید کهنه ‌سربازان القاعده به شمال سوریه رفته‌اند و این خطر وجود دارد که به زودی دومین حکومت افراطی هم در این کشور سر برآورد. نزدیکی به اروپا و اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) از جمله جاذبه‌های این منطقه برای القاعده هستند. پایگاه اینترنتی «اشپیگل» آلمان به نقل از چارلز لیستر، کار‌شناسی که بر فعالیت‌های القاعده در سوریه متمرکز شده، می‌نویسد: «القاعده به تازگی چند عضو بانفوذ از هیأت رهبری خود را به سوریه فرستاده است». به زعم وی در زمان حاضر چندین نماینده عالی‌رتبه القاعده در شمال سوریه حضور دارند.

سیف العدل، ابوالخیر المصری و عبدالله احمد عبدالله که گفته می‌شود در نخستین حملات بزرگ القاعده در سال ۱۹۹۸ به دو سفارتخانه آمریکا در نایروبی و تانزانیا نقش داشته‌اند، به سوریه رفته‌اند. رفاعی احمد طه که به همراه اسامه بن‌لادن بنیانگذار شبکه القاعده و ایمن الظواهری رهبر کنونی این گروه تروریستی در سال ۱۹۹۸ آمریکا، اسرائیل و شهروندان این دو کشور را تهدید کردند، نیز در سوریه بود. او اندکی پس از رسیدن به این کشور (اوایل آوریل ۲۰۱۶) در حمله پهپاد آمریکایی در شهر ادلب سوریه کشته شد.

دویچه‌وله در ادامه به مزیت‌های سوریه در منطقه می‌پردازد و می‌نویسد: از نگاه تروریست‌ها نزدیکی به اسرائیل و اروپا از مزیت‌های سوریه است. حمزه بن لادن پسر بنیانگذار القاعده در پیام صوتی‌ای که در ماه مه از او منتشر شد، گفته بود: «جهاد در سوریه، کلید آزادی اورشلیم (بیت‌المقدس) است». او، «جهادگرایان» در سوریه را به اتحاد فرا خوانده بود. پیش از او هم ایمن الظواهری پیامی برای اتحاد ستیزه‌جویان در سوریه منتشر کرده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: