پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
برگزاری نشست بین‌المللی سوریه با حضور وزیر خارجه ایران
نشست گروه بین‌المللی کمک به حل بحران سوریه، امروز با حضور نمایندگانی از حدود ۲۰ کشور با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در وین، پایتخت اتریش آغاز شد. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجۀ ایران نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کند. گروه بین‌المللی کمک به سوریه پیش‌تر نقشه راهی برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه ارائه کرد که در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۴ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. ظریف که دوشنبه شب برای حضور در نشست گروه بین المللی کمک به حل بحران سوریه به وین سفر کرد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرس تی‌وی در اتریش گفت: «ما در این مذاکرات قصد داریم بر لزوم آتش بس جامع، البته بدون حضور گروه‌های تروریستی، تاکید کنیم». وی با تأکید بر اینکه راه‌حل نظامی تنها راه حل بحران در سوریه نیست، افزود: «متأسفانه برخی‌ها اصرار دارند و می‌خواهند (گزینه) راه حل نظامی را دنبال کنند، این توهم باید به پایان برسد و آن‌ها باید به دنبال راه حل سیاسی (برای حل بحران سوریه) باشند».

ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی، به علاوه نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب از جمله حاضران در نشست کمک به حل بحران سوریه هستند که از امروز در وین برگزار شده است. انتظار می‌رود نمایندگان ۱۷ کشور و ۳ نهاد بین‌المللی در این نشست درباره بن بست مذاکرات میان دولت و معارضان سوری، چالش‌های پیش روی آتش بس ماه فوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای جنگ زدگان در سوریه گفتگو و تبادل نظر کنند. ظریف پس از ورود به وین با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیدار و درباره آخرین تحولات این کشور جنگ زده گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه ایران همچنین با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روند اجرای توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ گفتگو کرد. ظریف همچنین با جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا دیدار و درباره آخرین تحولات بین المللی گفتگو کرد. سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقا و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ظریف را در سفر به وین همراهی می‌کنند.

در چارچوب همین موضوع، معاون وزیر خارجه روسیه، امروز اعلام کرد که موضوع تشکیل دولت انتقالی در نشست روز سه‌شنبه گروه حمایت از سوریه که ایران نیز در آن حضور دارد مطرح نخواهد شد. وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که معارضان سوری در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گام‌های عملی را برای برگزاری مذاکراتی موفق ارائه کردند. در همین راستا، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که موضوع تشکیل دولت انتقالی در نشست بین‌المللی حمایت از سوریه در وین مطرح نخواهد شد. وی همچنین تأکید کرد که این تنها خود سوری‌ها هستند که ترکیب دولت انتقالی را مورد بحث قرار خواهند داد. گاتیلوف در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات سوریه نیز گفت: «آغاز دور جدید مذاکرات سوری- سوری به تصمیم استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه بستگی دارد». وی درخصوص مشارکت کرد‌ها در مذاکرات ژنو نیز اظهار داشت که دی میستورا اساساً مخالفتی با مشارکت کرد‌ها در مذاکرات سوریه ندارد. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که تمدید آتش بس در حلب به اوضاع نظامی و سیاسی سوریه بستگی دارد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی روز دوشنبه در وین دیدار و اوضاع سوریه و چارچوب سند پایانی نشست بین‌المللی حمایت از سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. لاوروف در کنفرانس خبری پس از این دیدار اظهار داشت: «ما به بررسی بحران سوریه با گروه ریاض و دیگر معارضان سوری ادامه می‌دهیم. برخی از طرف‌های مخالف سوری دیدگاه‌های سازنده‌ای برای حل بحران سوریه دارند». وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که در دیدار با کری راهکارهای توقف تجهیز تروریست‌ها به تسلیحات به ویژه از طریق مرزهای ترکیه را مورد بررسی قرار داده است.

در چارچوب بحث‌های مربوط به این کنفرانس، بعدازظهر امروز نیز یک رسانه عربی جزئیاتی از مفاد بیانیه پایانی نشست گروه تماس بین‌المللی درباره سوریه را اعلام کرد. خبرنگار شبکه المیادین در گزارشی از وین محل برگزاری کنفرانس سوریه، گفت پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست گروه تماس بین‌المللی درباره سوریه در دیدار جان کری و سرگئی لاوروف وزیران خارجه آمریکا و روسیه تدارک دیده شده است. وی افزود پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس وین دربرگیرنده تثبیت توقف اقدامات خصمانه و ارسال کمک‌هاست. به گفته وی، بند مربوط به روند انتقال سیاسی در یک فرمول مبهم و غیر واضح در این پیش نویس آمده است. خبرنگار المیادین گفت پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس وین هرگز به سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اشاره نخواهد کرد.

گفتنی است گردهمایی کشورهای مختلف در وین که امروز بر موضوع سوریه تمرکز داشت، روز گذشته (دوشنبه) به بررسی اوضاع لیبی اختصاص داشته است. پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا درباره کنفرانس دیروز که حول محور بحران لیبی برگزار شد، گفته بود: «انتظار می‌رود که دیپلمات‌های ارشد از کشورهای بزرگ منطقه و همچنین بازیگران مهم بین‌المللی در این کنفرانس حضور یابند». وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن ریاست مشترک این کنفرانس را به همراه رم برعهده دارد و شرکت‌کنندگان در آن به بررسی راه‌های حمایت از دولت توافق ملی لیبی با تمرکز بر امنیت می‌پردازند. پیش‌تر، وزیر خارجه ایتالیا دعوت‌نامه‌هایی را به نمایندگی از خود و جان کری، وزیر خارجه آمریکا به مهمانان تحویل داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، غرب امیدوار است دولت توافق ملی لیبی بتواند شبه‌نظامیان مسلح در این کشور را با هم متحد ساخته و داعش را شکست بدهد. باید اشاره کرد که هنوز جزئیات دقیقی از محتوای توافقات صورت گرفته در جریان نشست روز گذشته منتشر نشده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: