پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
ادامه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در میان دو حزب
در ادامه رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه انتخابات درون‌حزبی در دو ایالت دیگر برگزار شد. در دور تازه رأی گیری‌های درون حزبی در ایالات کنتاکی و اورگان، و هر سه نامزد باقیمانده دموکرات و جمهوری خواه برنده یکی از این ایالات شدند. هیلاری کلینتون برای آنکه بتواند علاوه بر تعداد وکلای انتخاباتی (دیلیگیت) بالای خود، افکار عمومی دموکراتها را اقناع کرده و توجهات تبلیغاتی و رقابتی خود را معطوف دونالد ترامپ، نامزد غیر رسمی جمهوری خواهان سازد، به شدت به پیروزی در این دور از انتخابات نیاز داشت. وی اما توانست با اختلاف تنها دوهزار رأی، برنده رأی گیری ایالت کنتاکی شود. با این حال، سهم هر دو نامزد از نمایندگان این ایالت ۲۷ نفر است. برنی سندرز، دیگر نامزد دمکرات‌ها توانست در ایالت اورگان پیروزی قاطع‌تری به دست آورد و اکثریت آرا (۵۳ درصد) و وکلای انتخاباتی این ایالت را از آن خود کند. گرچه به لطف تعداد بیشتر رأی دهندگان و وکلای انتخاباتی، نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسجل شده، ولی چنین وقفه‌هایی در رأی‌گیری‌های درون حزبی، تنها به سود رقیب جمهوری خواه او تمام می‌شود.

علاوه بر دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان نیز در ایالت اورگان انتخابات مقدماتی برگزار کردند. هر چند که دونالد ترامپ مدتی است بدون رقیب در انتخایات مقدماتی به پیش می‌تازد، ولی با توجه به این نکته که طبق قوانین حزبی جمهوری‌خواهان امکان رأی دادن به نامزدهای انصراف داده نیز فراهم است، توجه اصلی ناظران بر تعداد وکلای انتخاباتی است که ترامپ به کاندیداهای انصراف داده واگذار می‌کند. ترامپ هر چند که اکثریت قریب به اتفاق آرای ایالت اورگان را به دست آورد، ولی تاکنون ۶ وکیل انتخاباتی را به رقبای غایب خود واگذار کرده است. این امر هر چند خللی در راه دستیابی وی به حد نصاب ۱۲۳۷ نماینده لازم برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان ایجاد نمی‌کند، ولی نشان‌دهنده آرایی سلبی است که مخالفان او در رقابت‌های درون حزبی و حتی سراسری می‌توانند علیه او به صندوق بریزند.

اما همزمان با ادامه روند رقابت‌های انتخاباتی، موضع‌گیری‌ها و همچنین تحلیل‌های مختلف نیز درباره مسائل مختلف مربوط به این انتخابات شدت گرفته است. یکی از مسائل مهمی که به ویژه طی روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، موضع نامزدهای دو حزب درباره مسئله بهداشت و درمان است؛ یعنی امری که باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، چالش‌های فراوانی را در ارتباط با آن در مقابل کنگره تجربه کرد. در این راستا، سایت شبکه خبری «پی بی اس» آمریکا با انتشار مطلبی به معرفی پنج موضوع مهم مربوط به این حوزه پرداخت که نامزدها به جای پاسخگوی، عملاً از آن طفره می‌روند. این موارد عبارتند از:

۱- سهم پرداختی از جیب: میلیون‌ها شهروند آمریکایی بیمه بهداشت دارند اما اغلب آنان بیش از هر وقت دیگری هزینه مخارج پزشکی خود را از جیبشان می‌پردازند. سازمان نظرسنجی گالوپ می‌گوید هزینه بهداشت و درمان از دستمزد پایین و هزینه مسکن پیشی گرفته و به مشکل اصلی مردم آمریکا تبدیل شده است.

۲- گرانی دارو: افزایش قیمت دارو نیز مشکل جدی بیماران است. داوطلبان نامزدی جمهوری‌خواه و دمکرات درباره این مسئله سخن گفته‌اند اما این مشکل دلایل ریشه‌ای دارد. داروسازان می گویند این صنعت پرریسک است و دانشمندان در تلاش هستند به جایی برسند تا دارو را بر اساس نیازهای هر بیمار تولید کنند که خود هزینه‌ای سرسام آور خواهد داشت.

۳- طول درمان: هر روز در آمریکا ده هزار نفر به ۶۵ سالگی می‌رسند و واجد شرایط بیمه اجتماعی می‌شوند. تخمین زده می‌شود که هفتاد درصد این افراد به مراقبت و درمان طولانی مدت نیاز دارند که روندی بسیار گران است.

۴- بیمه اجتماعی: بیمه اجتماعی به حدود ۵۵ میلیون نفر که ۴۶ میلیون نفرشان بالای ۶۵ ساله هستند و ۹ میلیون نفرشان دچار معلولیت، گران تمام می‌شود. بیمه اجتماعی ۱۴ درصد مخارج بودجه دولت است و با افزایش شمار واجدان شرایط افزایش خواهد یافت.

۵- دندانپزشکی: در سال ۲۰۰۷ یک پسربچه ۱۲ ساله مریلندی بر اثر عفونت دندان و سرایت آن به مغز جان داد. این رویداد بر مشکل خانوارهای کم درآمد آمریکایی در رفتن به دندانپزشکی نور افکند. رعایت نکردن بهداشت دهان ربط مستقیم به بروز مشکلات دیگر در بدن دارد و نداشتن بیمه دندانپزشکی در چرخه‌ای اسفناک به مشکلات بزرگتر سلامتی منجر می‌شود.

بحث رسوایی ناشی از استفاده از ایمیل شخصی که مدت‌هاست گریبان هیلاری کلینتون دموکرات را گرفته، از جمله دیگر موضوعات مهمی است که هنوز بحث‌ها درباره آن ادامه دارد. طی روزهای اخیر، این موضوع تا حدی شدت یافت که جان بینر، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد حتی احتمال کناره‌گیری کلینتون از رقابت‌ها به خاطر این موضوع وجود دارد. بینر جمهوری‌خواه که در کنفرانسی در لاس وگاس سخنرانی می‌کرد گفت، دموکرات‌ها باید جو بایدن را به عنوان نماینده خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ جایگزین هیلاری کلینتون نمایند. بینر که سال گذشته از سمت خود کناره گیری کرد، افزود جای تعجب نیست اگر این اتفاق رخ بدهد.

جمهوری خواهان براین باورند در صورتیکه «اف بی آی» (اداره تحقیقات مرکزی آمریکا)، کلینتون را برای استفاده از ایمیل شخصی در زمانیکه وزیر امورخارجه آمریکا بود، مجرم بشناسد دموکرات‌ها مجبور خواهند بود جو بایدن که درحال حاضر معاون رئیس جمهور آمریکا است، جایگزین کلینتون کنند. قرار است طی هفته‌های آتی کلینتون از سوی اف بی آی درباره استفاده از ایمیل شخصی مورد بازجویی قرار گیرد. پیش از این اف بی آی برخی از دستیاران کلینتون را مورد بازجویی قرار داده است که می‌توان به هما عابدین از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نام برد. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۲ هزار ایمیل از طریق ایمیل شخصی کلینتون بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ که سمت وزیر امورخارجه آمریکا را بعهده داشته است، ارسال و دریافت شده است که شماری از این ایمیل‌ها محرمانه و طبقه بندی بوده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: