جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
آمادگی نیروهای ائتلاف و کردهای سوری برای حمله به «پایتخت» داعش
در یک هفته گذشته، گزارش‌های متعددی در باره احتمال آغاز حمله نیروهای دموکرات کرد سوریه به شهر رقه با کمک نیروهای ائتلاف، به ویژه پس از سفر دوباره برت مک گورک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش به کوبانی منتشر شده است. «رقه»، مرکز استان «رقه» است که با وسعت بیش از ۱۹ هزار کیلومتر مربع، جمعیتی بیش از ۲۲۰ هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان ۲۰۱۳ میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر رقه حمله و این شهر را اشغال کردند و اکنون استان رقه تقریباً به طور کامل در اختیار داعش است. حال بعد از شکست‌های پی در پی داعش در عراق و سوریه و از دست دادن سرزمین‌های تحت تصرف خود، به نظر می‌رسد این گروه تروریستی مدعی خلافت باید در پایتخت خود در رقه با نیروهای کرد و ائتلاف مقابله کند.

روز گذشته پایگاه خبری شبکه «العالم» گزارش داد، هواپیماهای ائتلاف غربی به رهبری آمریکا روز پنجشنبه با توزیع اعلامیه‌هایی از ساکنان رقه خواستند که از این شهر خارج شوند. مرکز موسوم به «الرقه تذبح بصمت» (رقه در سکوت سر بریده می‌شود) نسخه‌ای از این اعلامیه را منتشر کرده که در آن، تصویر سه مرد و یک زن و یک کودک مشاهده می‌شود که از تابلویی که روی آن عبارت «دولت اسلامی (داعش)- ولایت رقه- پست بازرسی» نوشته شده، می‌گریزند و در پشت آنها تصاویر خانه‌های ویران شده و جنازه‌های تروریست‌ها مشاهده می‌شود. بر روی این اعلامیه هم به زبان عربی نوشته شده: «زمانی که مدت‌ها منتظر آن بودید، فرارسیده؛ وقت بیرون رفتن از رقه است».

در این میان، به گفته شاهدان عینی، تروریست‌های داعشی مانع خروج ساکنین این شهر شده و در همین حال، اعضای خانواده‌های خود را از این شهر تخلیه می‌کنند تا در صورت یورش کردها برای آزادسازی شهر، به خانواده‌های آنان آسیبی وارد نشود. خانواده‌های تروریست‌های خارجی نخستین کسانی بودند که عصر روز گذشته (جمعه) رقه را ترک کردند. شبکه «سوریا مباشر» نیز گزارش داد که صالح مسلم، رئیس اتحادیه دموکراتیک کرد، سه‌شنبه گذشته با تدابیر شدید امنیتی وارد شهر «کوبانی» (عین العرب) شد. یک منبع ویژه «هیئت هماهنگی» در این زمینه خبر داد، مسلم سه‌شنبه در روستای «خراب عشق» واقع در جنوب شرق کوبانی با یک هیئت نظامی از ائتلاف بین المللی ضد داعش دیدار کرد. این منبع همچنین تأکید کرد که هدف از این دیدار، آغاز جنگ علیه داعش در استان رقه است و احتمالاً در آینده نزدیک ۱۰۰ سرباز آمریکایی وارد این منطقه خواهند شد. مسلم نیز ماه گذشته گفته بود که «نیروهای دموکراتیک سوریه» به همراه ائتلاف در حال آماده شدن برای آزادسازی رقه هستند ولی ساکنان این شهر باید به این نیروها بپیوندند.

در همین زمینه، یکی از اعضای ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه امروز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف ضدداعش از مدتها پیش موضوع حمله برای بازپس گیری رقه از داعش را مورد بررسی قرار داده‌اند. در نهایت سه شنبه گذشته نماینده اوباما در ائتلاف ضدداعش با صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک دیدار کرد و درباره استراتژی این عملیات با هم گفتگو کردند». وی درباره نحوه آغاز عملیات آزادسازی رقه افزود: «این عملیات، همزمان از سه نقطه آغاز می‌شود و ائتلاف نیز با حمایت هوایی و تأمین سلاح از نیروهای سوریه دموکرات پشتیبانی خواهد کرد».

به نظر می‌رسد، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با پشتیبانی زمینی نیروهای کرد تصمیم خود برای تهاجم به رقه جهت بیرون رانده داعش از این استان را گرفته‌اند. حال یک نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد که اگر داعش اجازه خروج مردم را از رقه ندهد و همزمان نیروهای ائتلاف و کرد نیز به رقه حمله کنند چه اتفاقی ممکن است برای مردم رقه رخ دهد. بدون شک، در این صورت باید شاهد یک فاجعه انسانی در رقه باشیم. چرا که داعش برای دفاع از خود از مردم رقه به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد و به همین دلیل است که اجازه خروج مردم را از شهر نمی‌دهد. رقه استانی است که اهمیت ژئوپلیتیک بسیاری در آینده تحولات سوریه خواهد داشت و آزادسازی این استان علاوه بر اینکه یک ضربه سنگین به تروریست‌های داعش خواهد بود، می‌تواند دست برتر در تحولات سوریه را به آزادکنندگان آن نیز بدهد.

گفتنی است همزمان با تحولات در رقه، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت نیز که چند روزی است عملیات گسترده‌ای را علیه گروه‌های تروریستی تکفیری در حومه دمشق آغاز کرده‌اند، به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند. بر اساس گزارش‌های میدانی از سوریه، نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت با آزادسازی ۱۳ شهرک و روستا در غوطه شرقی دمشق به‌مساحت ۴۰ کیلومترمربع، دستاورد نظامی بزرگ و مهمی را در عرصه میدانی کسب کردند و توانستند تروریست‌های جبهه النصره، احرار الشام و فیلق الرحمن را از این مناطق بیرون برانند. ارتش و رزمندگان مقاومت توانستند بیاض شبعا، زبدین، حرستا القنطرة، بزینة، دیر العصافیر، ارض النحاسیة، حوش الحمصی، الرکابیة، ارض الشرطوط، ارض الکسار، العضدیة، نولة و بالا القدیمة را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کنند و آن را به آغوش وطن بازگردانند.

مهمترین نتایج میدانی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه، گسترش کمربند امنیتی و افزایش امنیت فرودگاه بین‌المللی دمشق و جاده منتهی به آن و نیز منطقه زینبیه در جنوب دمشق و دور کردن خط حملات خمپاره‌ای و موشکی تروریست‌های تکفیری است. در همین زمینه، منابع میدانی از فروپاشی کامل صفوف جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به آن در بخش جنوبی غوطه شرقی  دمشق در سایه پیشروی مستمر نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت و آزادسازی بخش‌های وسیعی در عمق حومه دمشق خبر داده‌اند؛ به‌طوری که گروه‌های تروریستی هرگز گمان نمی‌کردند ارتش سوریه و متحدانشان با این سرعت غافلگیرکننده به این مناطق برسند. به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است، مجموعه تحولات در مناطق مختلف سوریه، این روزها به ضرر گروه‌های تروریستی در جریان است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: