شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛۲۱ مِی ۲۰۱۶
العراقیه- واکنش «عبادی» به وقایع روز جمعه بغداد

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به حمله معترضان به منطقه سبز امنیتی بغداد گفت: «اغتشاش و ناآرامی به سود ملت و کشور عراق نیست. همه تلاش خود را به کار گیریم تا با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی از رزمندگان خود برای پیروزی نهایی علیه داعش حمایت کنیم». وی افزود: «بیش از یک سال و نیم است ارتش عراق پیروزی‌های زیادی به دست آورده و استان‌ها و مناطق زیادی از خاک عراق را از دست گروهک تروریستی داعش آزاد کرده است». وی درباره اغتشاشگران نیز گفت: «این افراد به جای آنکه با تروریست‌ها بجنگند، خود را به صورت گروه‌های مسلح درآورده و در برابر نیروهای امنیتی در بغداد مبارزه می‌کنند».

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛۲۱ مِی ۲۰۱۶بی بی سی- لغو مصونیت نمایندگان پارلمان ترکیه

۳۷۶ نماینده از ۵۵۰ عضو پارلمان ترکیه، متمم موقت قانون اساسی این کشور را تصویب کردند که مصونیت پارلمانی را لغو می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که موافق این اقدام بود، رأی‌گیری دیروز نمایندگان پارلمان را «تاریخی» توصیف کرد. این طرح، پیش‌تر منجر به بروز صحنه‌های بی‌سابقه‌ای در کمیته قانون اساسی پارلمان شد. نمایندگان مخالف و موافق این طرح با مشت و پرتاب اشیا با یکدیگر درگیر شدند. پس از درگیری‌ها، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها از این کمیته بیرون رفتند. حزب دموکراتیک خلق‌ها که حزب کردهای ترکیه است، می‌گوید این قانون برای بیرون راندن نمایندگانشان از پارلمان طراحی شده است.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛۲۱ مِی ۲۰۱۶فرانس ۲۴- وقوع تیراندازی در محوطه نزدیک کاخ سفید

هرچند برقراری وضعیت امنیتی در اطراف کاخ سفید بی سابقه نیست، وقوع تیراندازی، اتفاقی نادر است. در تصاویر ارسالی، تک تیراندازها در اطراف و روی سقف کاخ سفید دیده می‌شوند. گفته می‌شود صدای تیراندازی در ضلع غربی کاخ سفید شنیده شده است. دیگر موضوع مهم، غیبت باراک اوباما در کاخ سفید بود که به گفته سخنگویان، برای بازی گلف از ساختمان خارج شده بود. در پی وقوع تیراندازی، محوطه کاخ سفید کاملاً بسته شد و اطلاعات بسیار کمی به بیرون درز پیدا کرده است. شاهدان عینی می گویند، فردی که هنوز هویتش مشخص نیست، به یکی از بازرسی‌های متعدد اطراف کاخ سفید در غرب این ساختمان نزدیک شده بود.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛۲۱ مِی ۲۰۱۶خبرگزاری فرانسه- رد پیشنهاد روس‌ها درباره سوریه از سوی آمریکا

در حالی که روسیه درخواست حملات هوایی مشترک با آمریکا در سوریه را کرده است، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، هیچ توافقی برای انجام حملات هوایی مشترک با روسیه در سوریه وجود ندارد. کربی افزود: «در مقابل، ما با همتایان روسمان پیشنهادهایی را برای ایجاد ساز و کار پایدار بررسی می‌کنیم تا به بهترین وجه بر اجرای آتش‌بس در سوریه نظارت شود». وی از اشاره به جزئیات این ساز و کار خودداری کرد. جف دیوید، سخنگوی پنتاگون نیز هر گونه همکاری با روسیه در عملیات نظامی در سوریه را رد کرد و گفت: «ما عملیات نظامی خود در سوریه را با روس‌ها هماهنگ نمی‌کنیم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: