جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
سیلی که هیچ‌کس از آمدنش باخبر نبود؛


روی دیگر خشکسالی!
آن روی کم آبی!

روز گذشته در چنین ساعاتی کسی باور نمی‌کرد که قرار است شب به چنان حوادث هولناکی گره بخورد که مجبور شویم ستاد بحران شکل دهیم، گروه هایی را برای یاری به مردم گسیل کنیم و دست آخر به برخی ماموریت دهیم که میان گل‌ولای برجای مانده از سیلاب، دنبال خودروهای گمشده و پیکر بی جان هموطنانمان بگردند.
در آخرین روز تعطیلات عید فطر و در ساعاتی که بازگشت مسافران به منازل، لحظه به لحظه بر شدت ترافیک جاده‌ها می‌افزود و به روال همیشه، محورهای ارتباطی شهرهای شمالی به تهران و کرج، جای سوزن انداختن نداشت و تحت تدابیر ویژه ترافیکی (مانند یک طرفه شدن محور) قرار داشت، وضعیت جوی به یکباره دستخوش آنچنان تغییراتی شد که هنوز بسیاری در شوک وقوع آن هستند.
بارش شدید باران در عرض چند ساعت چنان سیلابی به راه انداخت که کمتر به یاد داریم در این وسعت جغرافیایی به وقوع پیوسته و خسارت آفرینی کرده باشد و عجیب اینکه هیچ هشداری مبنی بر وقوع چنین رویدادی مخابره نشده بود؛ گویی حتی مسئولان هواشناسی هم باور نمی‌کردند که در اوج خشکسالی و در روزهایی که اثرات کمبود بارش ها به شدت بروز کرده و نگرانی های فراوانی به دنبال داشته، ناگهان بارانی در این حجم فرو ببارد و چنین عواقبی به همراه داشته باشد.
حالا از بسیاری از شهرهای کوهپایه‌ای البرز خبر می‌رسد که سیلاب چه ویرانی ها که به بار نیاورده و چه خسارت های جانی و مالی که تحمیل نکرده است؛ آنقدر که جاده مشهور چالوس را هم در نوردیده و موجب برخورد زنجیره‌ای از خودروهای عبوری و مفقود شدن ده ها خودرو را فراهم آورده که تا ظهر امروز مسئولان از بی خبری درباره سرنوشت سرنشینانش خبر دادند و هنوز جست‌وجو برای یافتن خودروهای مفقود شده و سرنشینانی که نتوانستند از مهلکه جان به در ببرند، ادامه دارد.
اوضاع به حدی وخیم است که هنوز ریزش کوه در جاده هراز مرتفع نشده و خسارت های وارد آمده به جاده چالوس هم ترمیم نشده تا این محورهای مهم مواصلاتی بازگشایی شوند و تنها راه ارتباطی بیست و پنج میلیون جمعیتی که در استان های شمال و جنوب البرز، یعنی راه ارتباطی گیلان، مازندران و گلستان با تهران و البرز، محور قزوین رشت و جاده فیروزکوه است و ممکن است این وضعیت در روزهای آتی نیز تداوم داشته باشد.
این در حالی است که از بسیاری شهرهای کوهپایه ای البرز اخبار فراوانی درباره خسارات وارد آمده از سیلاب مخابره می‌شود و فیلم های دلهره آوری از تخریب ساختمان های چند طبقه مسکونی در شهرهایی چون سوادکوه، در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌چرخد تا بدانیم به چه میزان از رعایت اصول ساخت و ساز غفلت کرده و می‌کنیم و این ترس وجودمان را فرابگیرد که اگر سیلاب بعدی نیمه های شب و با سرعت بیشتری به وقوع بپیوندد، چه فاجعه انسانی ای رقم خواهد خورد؟
اما همه این خسارات در مقابل تلفات جانی این سیلاب هیچ است؛ تلفاتی که تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت 19) به 14 تن رسیده و احتمال افزایش آن وجود دارد چراکه جست‌وجوها ادامه دارد و وسعت جغرافیایی منطقه آسیب دیده زیاد است؛ هرچند بیشتری آسیب ها به مناطقی چون کن در شمال پایتخت، سوادکوه در جنوب مازندران و ارتفاعات البرز وارد آمده است.
همه این اتفاقات تلخ در حالی رخ داد که هرچه آرشیو اخبار هواشناسی را مرور می‌کنیم، کمتر نشانه‌ای از پیش بینی سیلاب می‌یابیم. درست مثل حکایت طوفان روز گذشته که کرج و تهران را درنوردید و بعد از تیره و تار کردن آسمان این شهرهای پر جمعیت و مختل کردن زندگی مردم، راهی شهرهای شرق پایتخت شد و یادآور طوفانی بود که چندماه پیش در تهران به وقوع پیوست و به جان باختن چند تن منجر شد.
این در حالی است که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی  درباره اینکه «آیا هواشناسی بروز سیل و طوفان در شب گذشته را با این شدت پیش بینی کرده بود یا خیر؟» به ایسنا گفت: حوادثی مانند زلزله را نمی‌توان پیش بینی کرد اما در مورد طوفان و سیل شب گذشته هواشناسی پیش بینی‌های لازم را انجام داده و در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده بود که بارش شدید باران همراه با وزش شدید باد و آب گرفتگی معابر محتمل است اما اینکه توقع داشته باشیم هواشناسی بخواهد حتی میزان خسارات و تلفات را هم از قبل پیش بینی و براساس آن اطلاعیه دهد، شدنی نیست.
شاید در شرایطی که ورود کشور به دوران چند ساله خشکسالی پیش بینی نشده و برنامه‌ای برای مقابله با آن تدارک دیده نمی‌شود، توقع زیادی است که انتظار داشته باشیم وقوع سیلاب، هرچند از نوع مرگبارش، به درستی و به موقع پیش بینی شده و نسبت به عواقب آن به شهروندان هشدار داده شود!

سوتیتر:
پیش بینی هواشناسی برای هوای امروز چیست؟ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره می‌گوید: در این خصوص اطلاعی ندارم اما از شهروندان می‌خواهم که به اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی و همچنین اطلاعیه‌های محلی توجه داشته باشند؛ باتوجه به این که در این فصل ممکن است مجددا شاهد باران‌های تابستانی باشیم لذا لازم است کسانی که قصد عزیمت به ساحل دریا یا اسکان در حاشیه رودها را دارند موارد ایمنی را رعایت کرده و از برپا کردن چادر و یا متوقف کردن خودروهایشان در نزدیکی رود جدا خودداری کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: