پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
«برنی سندرز» بالاخره از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشید
برنی سندرز دموکرات، رقیب هیلاری کلینتون که تاکنون از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری نکرده بود، هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد حزب دموکرات تایید کرد. هیلاری کلینتون روز سه شنبه با برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و رقیب او در جریان رقابت‌های مقدماتی، یک همایش انتخاباتی برگزار کرد. در این همایش آقای سندرز گفت انتخابات امسال در مورد هیلاری کلینتون، یا دونالد ترامپ یا برنی سندرز نیست، بلکه درباره نیازهای مردم آمریکا و بحرانی بسیاری جدی است که با آن رو به رو هستیم. سناتور ورمونت گفت: «در حالی که به سمت ماه نوامبر پیش می‌رویم، در ذهن من تردیدی وجود ندارد که هیلاری کلینتون با فاصله زیادی بهترین کاندیدا برای انجام این کار است». 

هیلاری کلینتون هم در این مراسم وعده داد که اگر انتخاب شود در ۱۰۰ روز اول دوران ریاست جمهوری‌اش بزرگ‌ترین سرمایه گذاری را در مشاغلی که درآمد خوبی دارند، از زمان جنگ جهانی دوم انجام دهد. او گفت به توافق‌های بد تجاری از جمله پیمان ترانس آتلانتیک نه خواهد گفت. او در سخنانی که به طور عمده جمهوری‌خواهان با آن مخالفند، گفت حداقل دستمزد در دوران ریاست جمهوری نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه افزایش می‌یابد. کلینتون گفت: «ترامپ می‌گوید که دستمزد‌ها خیلی بالا است، سندرز درست می‌گوید که ساعتی ۷ دلار و بیست و پنج سنت حقوق گرسنگی است». کلینتون همچنین با اشاره به تیراندازی‌های اخیر در آمریکا گفت سلاح‌های جنگی جایی در خیابان‌های آمریکا ندارند. 

این رویداد در ایالت نیوهمپشایر در شمال شرقی آمریکا و یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که خانم کلینتون همراه با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در یک رویداد انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی شرکت کرد. در کمپ جمهوری‌خواهان، یک هفته مانده به برگزاری کنوانسیون ملی حزب، همه در انتظار انتخاب نامزد معاون ریاست جمهوری از سوی دونالد ترامپ هستند. گفتنی است با مشخص شدن کلینتون به عنوان نامزد دموکرات‌ها، در این حزب نیز اکنون توجه ویژه‌ای به موضوع تعیین معاون وی صورت می‌گیرد. روزنامه «جروزالم پست» اخیراً در مطلبی ضمن پرداختن به این موضوع نوشت از میان گزینه‌های بسیار، تنها چند نام معدود مانده که احتمالاً این سمت را عهده دار خواهند شد. این روزنامه همچنین به بررسی موضع این نامزدهای احتمالی درباره ایران و رژیم اسرائیل پرداخت.

تیم کِین، سناتور ایالت ویرجینیا که اکنون اصلی‌ترین گزینه معاونت کلینتون شناخته می‌شود، در جریان مباحثات مربوط به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، خود را به عنوان یکی از جدی‌ترین منتقدین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل مطرح کرد. وی سخنرانی نتانیاهو در کنگره در بهار ۲۰۱۵ را «به شدت نامناسب» خواند و یکی از هشت سناتوری بود که در آن جلسه شرکت نکرد. وی همچنین به شدت از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است. گزینه دیگر، الیزابت وارِن است. الیزابت وارِن، سناتور ایالت ماساچوست، از جمله سناتورهایی است که بیش از بسیاری دیگر، حمایت خود را از رژیم اسرائیل علنی کرده است. آلن دِرشوویتز، از حامیان شناخته شده رژیم اسرائیل، وارن را «به طرز شگفت آوری طرفدار دوآتشه اسرائیل» خوانده است. در موضوع فلسطین، وارن از اقدامات یکجانبه فلسطینی‌ها در زمینه فعالیت در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی انتقاد کرده و حامی استمرار کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم اسرائیل بوده است. در جریان حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴، وی از ارسال کمک نظامی به این رژیم حمایت کرده و این حمایت را چنین توجیه کرد که «اسرائیل در جهانی بسیار خطرناک زندگی می‌کند»! با این حال، در موضوع ایران، وارن نیز از توافق هسته‌ای حمایت کرده و آن را «بهترین گزینه موجود» خوانده است. وی نیز همچون کین از حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره خودداری کرد و دلیل این امر را نزدیک بودن انتخابات در سرزمین‌های اشغالی خواند.

شِرود براون، سناتور ایالت اوهایو، ارتباط نزدیکی با جامعه یهودیان ایالت خود دارد و در موضوع رژیم اسرائیل، خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده است. با این حال، وی بین آنچه در «اسرائیل» و آنچه در «بیت المقدس» رخ می‌دهد، تفکیک قائل است؛ امری که نشان می‌دهد، وی بر خلاف بسیاری از همتایان خود، بیت المقدس را سرزمینی متعلق به رژیم اسرائیل نمی‌داند. وی نیز با وجود اعلام حمایت از رژیم اسرائیل و دادن رأی مثبت به قانون شرکت استراتژیک آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۱۴، از توافق هسته‌ای ایران نیز حمایت کرده و گفته این توافق، «امنیت مردم در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) را تضمین می‌کند». در ‌‌‌نهایت، جولیان کاسترو، وزیر مسکن و توسعه شهری دولت اوباما، از دیگر گزینه‌های معاونت کلینتون است که هرچند به تازگی بختش برای کسب این سمت کاهش یافته، هنوز به آن امیدوار است. وی تجربه اندکی در حوزه سیاست خارجی دارد، زیرا سابقه شغلی وی، از شهرداری سن آنتونیو گرفته تا شغل کنونی، هیچ یک ارتباط خاصی با حوزه سیاست خارجی نداشته است. با این حال، وی هم از توافق هسته‌ای ایران و هم از رویکرد کلی دولت اوباما در قبال رژیم اسرائیل حمایت کرده است.

گفتنی است در جبهه مقابل، یعنی حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، میلیاردر امریکایی و نامزد کرسی ریاست جمهوری در امریکا از این حزب، دو شخص حرفه‌ای را برای ارتباط با مردم در ستاد انتخاباتی خود استخدام کرده تا در کمپین او به بی‌اعتبار کردن هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات بپردازند. ترامپ می‌گوید: «دو نفر جدید در کمپین ما مسئول اطلاع رسانی به مردم درباره کلاهبرداری‌های هیلاری لیبرال هستند. آن‌ها همچنین مسئول بیان شعار‌ها و تفکرات انتخاباتی ما هستند. شعار ما این است: ترامپ تنها نامزد توانمند برای بازگردان قدرت به امریکا است». شب گذشته نیز ترامپ که درصدد جذب بخشی از هواداران سندرز است، در توییتی گفته که سندرز با حمایت از هیلاری کلینتون، به سیستم فاسد ملحق شده است، حال آنکه بر اساس گزارش‌ها، تنها ۴۰% از طرفداران «سندرز» حاضر به حمایت از کلینتون شده و مابقی می‌گویند از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا حمایت نخواهند کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: