پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵
جنجال بر سر کپی‌برداری همسر ترامپ از سخنرانی همسر اوباما
گردهمایی اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در کنوانسیون این حزب در حالی آغاز شده که سایه اختلافات درباره اعلام نام دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، بر سر این کنوانسیون و مباحث آن سنگینی می‌کند. در گردهمایی ملی حزب جمهوری خواه که در شهر کلیولند آمریکا در جریان است نمایندگان مخالف دونالد ترامپ نتوانسته‌اند روند نامزدی رسمی او از سوی حزب را سد کنند.
رایی که به نمایندگان حاضر اجازه می‌داد از کاندیدای مورد علاقه خود حمایت کنند در پی تجدیدنظر سه ایالت ناکام ماند. بعضی گفتند که کمیته ملی حزب جمهوری خواه عمداً تلاش آنها را خنثی کرده است. این آخرین تلاش کسانی بود که می‌خواستند شخصی غیر از دونالد ترامپ نامزد حزب شود. نامزدی ترامپ باعث شکاف در این حزب شده است.

بر اساس گزارش «بی بی سی»، پیش‌تر و در روز دوشنبه، تنش‌های کهنه میان جناح‌های هوادار و مخالف ترامپ در این حزب سر باز کرد. نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان به شبکه «ای بی سی» گفت که «حزب جمهوری خواه بی نهایت با بوش‌ها خوب بوده و جالب است که آنها مراتب قدردانی خود را نشان نمی‌دهند». جورج اچ دبلیو بوش و جورج دبلیو بوش دو رئیس جمهور سابق از حمایت از دونالد ترامپ خودداری کرده‌اند. ترامپ از بوشِ جوانتر به خاطر جنگ عراق و حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد کرد و مکرراً جب بوش، فرماندار فلوریدا، را در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش به تمخسر گرفت. همزمان، پال مانافورت، دستیار ارشد ترامپ، در حمله‌ای گزنده از غیبت جان کیسیک، فرماندار اوهایو در گردهمایی ملی حزب انتقاد کرده است. گردهمایی ملی جمهوری خواهان در اوهایو برگزار می‌شود و مانافورت، تصمیم کیسیک برای حضور نیافتن در آن را «مایه شرمساری» خواند. میت رامنی، نامزد این حزب در انتخابات ۴ سال پیش، هم که نسبت به گفتار و مواضع تند ترامپ در مورد مهاجران ابراز نگرانی کرده، در این گردهمایی حضور ندارد.

این گردهمایی در میان تنش‌های شدید، یک روز پس از آنکه مردی ۳ مأمور پلیس را در شهر بتان روژ در ایالت لوئیزیانا به قتل رساند برگزار می‌شود. مردم از حمل اسلحه به داخل محل برگزاری این گردهمایی چهار روزه یا حیطه اطراف آن منع شده‌اند، اما عکس‌هایی از حمل سلاح توسط افراد عادی در آن مجاورت منتشر شده است. پلیس کلیولند از فرماندار اوهایو خواسته بود حق حمل علنی اسلحه در طول گردهمایی را معلق کند اما او گفت اختیار چنین کاری را ندارد. انتظار می‌رود در این چهار روز حدود ۵۰ هزار نفر به کلیولند سفر و در تجمعات موافقان و مخالفان شرکت کنند.

اما در روز نخست این گردهمایی، سخنرانی همسر دونالد ترامپ در حمایت از نامزدی وی، بسیار بحث برانگیز و جنجالی شده و سبب شد این گردهمایی با حاشیه‌هایی همراه باشد. بر این اساس، گفته می‌شود ملانیا ترامپ، همسر نامزد جنجالی ریاست جمهوری امریکا، در نخستین سخنرانی رسمی خود در گردهمایی کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه از سخنرانی سال ۲۰۰۸ میشل اوباما، بانوی اول ایالا متحده کپی برداری کرده است. وی شب گذشته در حرکتی غیرمعمول برای معرفی همسرش به نمایندگان ایالتیِ حزب بر روی صحنهٔ این گردهمایی رفت و گفت مفتخر است که بانوی اول آینده امریکا را به حاضرین معرفی کند. سخنرانی ملانیا عبارات و کلماتی دقیقاً مشابه سخنرانی میشل اوباما در گردهمایی حزب دموکرات هنگام نامزدی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا داشت. به عنوان مثال ملانیا گفت: «از سنین کودکی، پدر و مادرم به من آموختند که باید برای آن‌چه در زندگی می‌خواهید، سخت تلاش کنید؛ که یک شخص باید به آن‌چه می‌گوید پایبند باشد و بر سر قول‌های خود بماند؛ که باید به انسان‌ها احترام گذاشت. آن‌ها در زندگی روزمره خود به من ارزش‌ها و اخلاقیات را نشان دادند و آموختند».

این در حالی است که میشل اوباما در سال ۲۰۰۸ در عباراتی تقریباً مشابه گفته بود: «من و باراک با ارزش‌های مشابه بسیاری رشد کردیم: این‌که باید برای چیزی که می‌خواهید سخت تلاش کنید؛ این‌که باید به سخنان خود پایبند باشید و به آن‌چیزی که می‌گویید عمل کنید؛ این‌که با انسان‌ها با کرامت و احترام برخورد کنید، حتی اگر آن‌ها را نمی‌شناسید، حتی اگر با آن‌ها موافق نیستند». ملانیا مدعی شده است که کمترین کمک ممکن را برای نگارش سخنرانی خود دریافت کرده است، اما سخنرانی‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی در امریکا را اغلب مشاوران می‌نویسند.

براساس گزارش شبکه خبری «سیان ان»، ملانیا که به دلیل اصالت اسلوانیایی‌اش به سختی انگلیسی صحبت می‌کند به مدت پنج تا شش هفته با یک تنظیم‌کننده سخنرانی تمرین کرده است. ملانیا که پیش از ازدواج با ترامپ به عنوان یک مدل فعالیت می‌کرده، در سخنرانی خود سعی کرد تصویر رئوف‌تری از همسر جنجالی خود نمایش دهد و شهادت داد که ترامپ هرگز امریکا را ناامید نخواهد کرد. با توجه به اظهارات سختگیرانه و خشن ترامپ که پیشتر گفته بود در صورت تصدی منسب ریاست جمهوری، مسلمانان را از ورود به امریکا منع می‌کند و یا دیواری برای جلوگیری از ورود پناهجویان به ایالات متحده خواهد ساخت، همسر ۴۶ ساله وی سعی کرد تصویری سخت‌گیر ولی در عین حال مهربان و وفادار از همسرش ارائه بدهد. 

وی گفت: «۱۸ سال است که با دونالد زندگی می‌کنم و از روزی که با یکدیگر آشنا شدیم، از عشق او به کشورش باخبر بودم. وی هنگامی که لازم است، سخت‌گیر است، اما در عین حال مهربان است... از صمیم قلب می‌دانم که او یک تغییر بزرگ و ماندگار ایجاد خواهد کرد. او هرگز تسلیم نخواهد شد و هرگز، هرگز شما را ناامید نمی‌کند». ملانیا افزود: «دونالد همواره یک رهبر فوق‌العاده بوده و خواهد بود. اکنون وی برای شما کار خواهد کرد». وی گفت: «رقابت دشوار خواهد بود، تا نوامبر (آبان ۱۳۹۵/زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا) مبارزه سختی در پیش است. دوره‌های خوب، دشوار و چرخش‌های غیرمنتظره در پیش خواهیم داشت. رقابت ترامپ که بدون هیجان و درام نمی‌شود». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: